„1. A kampányban két szembenállásra buzdító (/proteszt-) téma versengett egymással, ezek mentén futott versenyt a kormányzat és az ellenzék, így a választás kérdése kommunikációs szempontból úgy is feltehető volt, hogy a migrációval, vagy a kormányzati korrupcióval szemben sikerül többséget szervezni?
2. A kommunikációs atombombát nem Simicska Lajos, hanem a Fidesz, mint megelőző csapást dobta le még 2015-ben. A kormányzat utolsó több mint 3 évének mozgását az egykori bajtársak konfliktusa határozta meg, jelölte ki. A kormányzati háttér erőviszonyait megbolygató, nyilvánossá vált összeütközés miatt már akkor kampány-üzemmódba kapcsolt a kormány, már ott elindította három és féléves kommunikációs maratonját. Veszteségkerülő stratégiát vittek: őrizni kell a többséget, minden áron, mert ha meggyengülnek, ellenfelük azonnal kihasználja az alkalmat. A stratégia szellemi tartalma világos: végig megtartani a többséget, mivel a többség ellen nem szervezhető többség, ezért amelyik témában párologni látszott a többségi támogatás – az internetadónál, a vasárnapi boltzárnál, az olimpiánál és a CEU ügynél – azt máris ejtették.
3. A kampány stratégiai közepén a migráció kérdése állt. A téma berobbanását nem csak a kormányzati kampány segítette, hanem az ellenzéki pártok is, akik igyekeztek tagadni, gúnyolni, negligálni a kérdést, miközben észre sem vették, hogy a téma igazi ideológiai csapdaként záródik rájuk, amiből később sem tudnak majd kitörni. Éppen úgy jártak, mint a kínai bölcsességben szereplő béka: addig maradtak a vízben, amíg megfőttek a saját levükben. Egyedül a Jobbik próbált meg egy kint is vagyok, bent is vagyok típusú, árnyaltabb álláspontot képviselni, de erre nem voltak vevők a választók, akiket egyértelmű, fekete-fehér jellegű kijelentésekhez szoktatott a kormányzati kommunikáció. Az ellenzék stratégiai vaksága miatt a Fidesz végig úgy alakíthatta a kampány témáit, ahogyan akarta. A kormányváltásra felesküdők minden kommunikációs aktivitása ennek függvényében értelmezhető, a migrációs témát vagy kezelniük (vagy talán még pontosabb szóval gondozniuk) kellett volna, vagy ki kellett volna ütniük, mivel minden más kommunikációs aktivitásuk, akciójuk csak ezután válhatott volna hatásossá. Ennek hiányában sok ellenzéki gondolat és elmondott szó hullott a teljes hiábavalóság ölébe a kampány időszakában.