Eldőlt: sajnos mégsem épülnek fel az Ipoly-hidak

2013. január 15. 08:19

Nem eltúlzottak a követeléseink, hiszen a múlt század közepén 47 híd szolgálta a forgalmat az Ipolyon.

2013. január 15. 08:19
Farkas Iván
Farkas Iván blogja

„A napokban eldőlt: sajnos belátható időn belül mégsem épülnek fel az Ipoly-hidak a folyó alsó folyásán. A partnerek abban győzködték egymást, hogy a következő uniós költségvetési időszakban közösen újból benyújtják a három új határátkelő, ebből két Ipoly-híd (a felvezető utakkal együtt) és egy összekötő út felépítésének pályázatát. A probléma ezzel csupán az, hogy a 2009-ben elnyert, mintegy 10 millió eurónyi uniós támogatástól, amely a leszakadó, hátrányos helyzetű Ipoly-mente térségébe vándorolt volna, végérvényesen elbúcsúzhatunk. A hidak sorsa pedig a következő uniós ciklusban igencsak bizonytalan. A szomorú végkifejlet miatt engedtessék meg nekem, hogy a beruházások beterjesztőjeként kifejezzem mélységes csalódottságomat és körvonalazzam a tanulságos történet egyes állomásait. 

(...)

Tanulságképpen levonható, hogy a partnerek nem kielégítő kommunikációja mellett más tényezők is kedvezőtlenül befolyásolták az Ipoly-hidak előkészítésének folyamatát. A vezető partner, a NIF ZRt. az elmúlt három év folyamán egyoldalú módosításokat hajtott végre a tervdokumentációban, bár partnere, Nyitra megye egyáltalán nem tanúsított kellően konstruktív magatartást, minduntalan kivonta magát a dokumentáció elkészítésének társfelelőssége alól. Meg is lett az eredménye, a szlovákiai oldalon máig (lassan 4 éve) sem sikerült elérni a jogerős építkezési engedélyeket. A Nyitra Megyei Hivatal közlekedési főosztályának dolgozói sem álltak az ügy mellé oly mértékben, hogy azt sikeresen végre lehessen hajtani. Lehet, hogy ebben nemcsak szakmai szempontok játszottak közre. Hiszen a beruházások kerete tételenként a legmagasabb volt a megye eddigi 12 éves történetében, ami a közlekedési infrastruktúrát illeti. Vajon a szlovák kormányfő, aki októberben Pilisszentkereszten, majd novemberben Budapesten is hitet tett az Ipoly-hidak mellett, pártvonalon miért nem továbbította konstruktív üzenetét pártja Nyitra megyei képviselői és a megye elnöke felé, hogy álljanak a hidak ügye mellé, ne akasszák meg a kivitelezésüket, segítsék azok felépítését?

Az ügy végkifejlete, az hogy a partnerek megállapodtak a kivitelezés elhalasztásában a következő időszakra, nem jelent számunkra semmi biztosítékot. Kérdés, hogy a következő uniós költségvetési időszakban sikeres lesz-e a partnerek új pályázata. Már csak amiatt is, hogy 2014-2020 között a kohéziós politika, ezen belül a közlekedési infrastruktúra kerete az eddigiekhez képest jelentősen le fog csökkenni. Ezzel szemben az építkezés költségei évről évre felfelé kúsznak. Nem reményteljes a Nyitra megye elnökének (feltehetőleg ő lesz a megye következő elnöke is) hozzáállása, aki a szlovák és a magyar állami vízügyi hatóságokkal ellentétben kisléptékű, csak személygépkocsik forgalmát biztosító hidakban gondolkodik. Ezzel előrevetíti a megegyezés meghiúsulását a jövőben. Vajon mi a garancia arra, hogy mindkét szomszédos ország ilyen feltételek mellett a jövőben támogatni fogja az Ipoly-hidak ügyét nemcsak a most meghiúsult beruházásokat az alsó folyáson, hanem később a további öt híd felépítését a felső folyáson, amelyek tervdokumentációja elkészült? Nemcsak szavakban, hanem tettekkel is. Ez itt a kérdés. Nem eltúlzottak a követeléseink, hiszen a múlt század közepén 47 híd szolgálta a forgalmat az Ipolyon.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
abcd
2013. január 15. 11:16
Ha elolvasnád az eredeti cikket, akkor nem fárasztanál engem a hülyeségeiddel. Én meg nem pazarolnám az időmet...
Vhailor
2013. január 15. 09:56
"Az ott élő magyaroknak..." Én, mint egy "ott élő" pedig azt mondom neked, hogy bennünket nem érdekel a kettős állampolgárság. Ismerőseim közül csak a töredéke intézte el, azok is többnyire érzelmi alapon vagy azért mert már régóta Budapesten élnek. A többség semmire sem tudná használni, max. kitehetné az útlevelet a vitrinbe, csak aztán vigyázni kellene, nehogy a szomszéd meglássa és feljelentsen... Azt a vidéket, mármmint az Ipoly-mentét, ideát csak úgy hívjuk hogy "Balkán". Nincs ott semmi csak nyomor, cigányok meg munkanélküliség. Ha felhúznának egy pár hidat (infrastruktúra!), akkor ez legalább a forgalmat élénkíthetné, ami kedvezőbb világgazdasági helyzetben akár beruházásokat is vonzhatna, mivel belső állami forrásokból ezek aligha lesznek megvalósíthatóak, a határon inneni (Simicska és tsa.) és a határon túli magyar "arisztokráciát" (Világi és tsa.) pedig inkább hagyjuk ki a képből, ezek inkább az állami forrásokból élősködnek, minthogy valamiféle "nemzetfenntartó" szerepet játszanának.
rogananti
2013. január 15. 09:36
Próbálom letölteni a Macre ezt az Ipolyt, de nem találom.
Basiliscus
2013. január 15. 09:13
Szlovákok nem támogatták, mert csak magyarokat kötött volna össze magyarokkal,-- "..kisléptékű, csak személygépkocsik forgalmát biztosító hidakban gondolkodik.." mert ugye egyesek már magyar tankok bevonulását vízionálták.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!