A száguldó cirkusz sem vonhatja ki magát teljesen az orosz-ukrán háború hatásai alól. A konfliktus hatással van a Forma-1 orosz versenyzőjére, annak csapatára, az orosz futamra, de tulajdonképpen a bajnokság egészére.
Varga Ákos – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
Gondtalan háromnapos tesztre készült a Forma-1 mezőnye a héten a Barcelona melletti Circuit de Catalunyán. Illetve abban reménykedett a paddock minden szereplője, hogy gond maximum a 2022-es szabályrendszer szerinti új autók gyermekbetegséginek megoldásában merül fel. Kelet-Ukrajnában viszont hirtelen eszkalálódtak az események az ukránok, a NATO, valamint Oroszország között, és az nagyon hamar kihatott a Forma-1-ben történtekre is.
és egy sima fehér autóval vágott neki a múlt pénteki utolsó tesztnapnak. Ez akkor még úgy tűnt, nincs hatással a csapatnál lévő orosz versenyző, Nyikita Mazepin közeljövőjére.
„A Haas csapat VF-22 kódjelű autója egyszínű fehér festéssel fog megjelenni a barcelonai teszt harmadik és egyben utolsó napján, február 25-én, az Uralkali szponzor nélkül” – adta ki közleményében a csapat még az utolsó tesztnap megkezdése előtt. „Ahogy eddig is terveztük, Nyikita Mazepin vezet délelőtt, délután pedig Mick Schumacher veszi át a helyét. A két fél együttműködéséhez jelenleg semmilyen további kommentárt nem fűzünk.”
Maga a teszt a Haas szempontjából tipikus mederben zajlott: ahogy ez általában lenni szokott, köröztek, amikor tudtak, illetve szenvedtek műszaki hibák miatt is. A csapat háza táján, tágabb értelemben, viszont nagyon is zajlottak az események. Az Uralkali nélkül hirtelen Nyikita Mazepin helye is bizonytalanná vált, hiszen
„A rajongóimnak és követőimnek – nagyon nehéz időszak most ez, sok mindent nem tudok ellenőrizni és irányítani, amit mondanak vagy tesznek. Úgy döntöttem, arra koncentrálok, amire van ráhatásom, keményen dolgozom és a legjobbamat adom a Haasért. A legmélyebb köszönetemet fejezem ki a megértésetekért és támogatásokért” – fogalmazott elég borúsan Mazepin, akinek overállján egyébként az Uralkali letakarásától függetlenül továbbra is ott díszeleg az orosz katonai akadémia emblémája.
A Haas igyekezett leszögezni, hogy ha szakítanak is az Uralkalival, a csapat anyagi stabilitása nincs veszélyben.
„Senki nem gondolt erre, azonban döntést kellett hoznunk, mivel több partnerünk is van már, ez volt a helyes döntés” – fogalmazott az Uralkali-logó eltávolításával kapcsolatban Günther Steiner csapatfőnök. „Jövő héten fogunk végleges döntést hozni a főszponzorunkról, de itt kereskedelmi kérdések döntenek csupán, mivel semmilyen hatással nem lesz a csapat létezésére, bármi is legyen a végleges elhatározás. Pénzügyileg rendben vagyunk, vannak más módok is, hogy biztosítsuk magunkat, nincs semmi veszély. Mazepin jövőjét is meg kell vitatnunk. Ahogy már mondtam korábban, ez ügyben nem minden tőlünk függ. Van kormányzati ráhatás, nincs hatalmam felettük, látnunk kell mi a helyzet és hogyan változik az ukrajnai küzdelem. Biztos vagyok benne, hogy Nyikitát zavarja a hazája, Oroszország lépése. Nem tudok garanciát adni a jövőjére.
Itt már nem csak F1-es csapatok vannak a képben, hanem a kormányok és intézkedéseik is.”
– fejtette ki Günther Steiner.
Ki kerülhet Nyikita Mazepin helyére, ha az orosznak szponzor híján távoznia kell? Amennyiben az orosz pilóta elhagyja a csapatot, az első név a Haas listáján Pietro Fittipaldi lehet. A 25 éves brazil versenyző már mostani szerepkörében is a Haas tesztpilótája, ráadásul 2020-ban már teljesített is két versenyt a súlyos égési sérüléseket szenvedő Romain Grosjean helyére beugorva. Fittipaldi a tesztnapok során is a csapatnál tartózkodott, így kézenfekvő lehet adott esetben az ő beugrása.
Amerikai istálló lévén felmerült – egyelőre viszont csak pletyka szintjén – a magát szép lassan polihisztorrá (IndyCar, endurance-versenyzés, Race of Champions) kinövő, talán legnagyobb amerikai autósportos ígéret, Colton Herta neve. Herta Michael Andretti csapatfőnök első számú választása lett volna, amennyiben csapatot tud indítani az F1-ben az Alfa Romeo istállóját működtető Sauber felvásárlása révén, az üzlet viszont végül kútba esett, és Andretti inkább saját csapat alapításával kacérkodik. Hertában felmerülhet, hogy mi lenne, ha a váratlan esélyre lecsapva mégis Forma-1-es versenyző lenne, az Andretti Autosport viszont, ha rajta múlik, csak versenyképes istállóhoz engedné el tehetséges, még mindig nem egészen 22 éves versenyzőjét.
Az F1 mezőnyében Lewis Hamilton mellett a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel az, aki a legbátrabban állást foglal, ha társadalmi igazságérzetét érzi megszólítva. Nem volt ez másként az orosz-ukrán háború eseményeit látva sem.
„Ez az én véleményem. Mikor reggel felébredtem, természetesen sokkoltak az események. Rettenetes ezt látni. Ha ránézünk a versenynaptárra, akkor láthatjuk, hogy lesz futam Oroszországban. Véleményem szerint nem kellene odamennünk, én nem fogok menni. Nem helyes abban az országban versenyezni. Sajnálom az embereket, sajnálom azokat az ártatlanokat, akik így veszítik el az életüket. Egy ostoba ok miatt, amit egy nagyon furcsa és őrült vezetés szabott ki. Biztos vagyok abban, hogy fogunk erről beszélni, de mint GPDA (a versenyzők szövetsége – a szerk.), idén még nem ültünk le.” – jelentette ki Sebastian Vettel.
A világbajnoki címvédő Max Verstappen tweetjében röviden, de szintén egyértelműen fogalmazott:
„Ha egy ország háborúban áll, akkor nem kellene odamennünk versenyezni.”
Egybevágott Vettel és Verstappen aggodalmaival a döntés, amit az F1 illetékesei hoztak.
Persze ez már csak logisztikailag is egy rendkívül bonyolult folyamat lesz, így ezzel kapcsolatban várhatóan egy hosszadalmas egyeztetést figyelhetünk majd meg. Nem segíti az Orosz Nagydíj jövőjét az sem, hogy az eddig Szocsiban megtartott futamok főszponzora a nyugati országok szankciói által sújtott VTB Bank volt.
A Forma-1 közleménye szerint „A Forma-1-es világbajnokság a világ minden pontjára ellátogat azzal a pozitív szemlélettel, hogy egyesíti a világot, összehozza az embereket és a nemzeteket. Szomorúan és nagy megdöbbenéssel figyeljük az ukrajnai fejleményeket és reméljük, hogy a jelenlegi helyzet gyorsan és békésen meg fog oldódni. Csütörtök este a Forma-1, az FIA és a csapatok megvitatták a sportágunk helyzetét, az összes csapat véleményét figyelembe véve pedig arra a következtetésre jutottunk, hogy a jelen körülmények között lehetetlen megrendezni az Orosz Nagydíjat.”
Nyitókép: Nyikita Mazepin. Fotó: Mark Sutton/LAT Images/Haas F1 Team