Belga Nagydíj 2021: volt is verseny, meg nem is...

2021. augusztus 30. 20:32

Nagyon olcsó szóviccel élve, idén inkább Balga Nagydíjat láthattunk Spa-Francorchampsban, mint igazi Forma-1-es versenyt. A háromhetes nyári szünet után a versenyzők, a csapatok, a szakma és nem utolsósorban a kilátógató rajongók is nagyon várták már a királykategória 2021-es bajnokságának folytatását. 

2021. augusztus 30. 20:32
null

Vámosi Péter (racingline.hu) írása a Mandiner Sporton

Az talán már senkinek sem meglepetés, hogy

ilyenkor esik az eső az Ardennekben,

láthattunk már épp elég futamot a múltban Spából, melyen akár 13 autó is összetört a rajtot követően. Arra azonban a pálya szervezői sem készülhettek, hogy röpke két hónapon belül megtörténik, hogy nem lehet bejutni a paddockba, vagy megölik a pálya igazgatóját. És ezek még csak a baljóslatú előzmények voltak...

Az esőáztatta gyászos hétvége első komoly felvonása az volt, amikor a csak női pilótákból álló W Series mezőnyének időmérő edzésén hatalmas baleset történt, hiszen egymás után sodródtak ki egy nagy sebességű kanyarban. Mint Louis de Funès filmjeiben a rendőrautók,

egymás hegyán-hátán kötöttek ki a gyors körre igyekvők.

A problémát feltehetően az egyenautók hasmagasságának túl alacsonyra állítása okozhatta. A már-már burleszkbe hajló képsorok után szerencsére kiderült, hogy senkinek sem lett komolyabb baja, így a legtovább ápolt Beitske Visser is indulhat majd a következő hétvégi fordulójukon. Mindez jó három órányi autóútra Spától, Zandvoortban lesz, Vissernek ráadásul a visszatérő Holland Nagydíj a hazai futamának számít.

Már ekkor sorra felbőszülten nyilatkoztak versenyzők, versenyt szervezők, és bárki, akit erről megkérdeztek az F1-es paddockban, hogy talán ideje lenne átgondolni azt, hogy

a klasszikus Eau Rouge-Raidillion kanyarkombináció valóban megfelel-e a modern versenyautóknak,

vagy esetleg kellene-e már végre alakítani valamit rajta. 

A képen: Az egész hétvégén az esőjé volt a főszerep Spaban. Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq
A képen: Az egész hétvégén az esőjé volt a főszerep Spaban. Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Szombaton sem volt kegyesebb az időjárás, folyamatosan ömlött az eső, ennek ellenére nagyjából rendben zajlottak az események, bár tény, hogy Bernd Mäyländer rengeteg kilométert pakolt ezen a hétvégén a Mercedes biztonsági autójába. Sokan egyértelműen a hétvége hősének kiállították ki, az orvosi autót vezető Alan van der Merwe-vel egyetemben. Jött is végül az a jelenet, amely a hétvége egész hátralévő részét elintézte. Ugyan Sebastian Vettel is figyelmeztette az FIA-t, hogy nem ideálisak a körülmények, mégis elrajtoltatták az időmérő edzés harmadik fázisát. A McLaren versenyzője,

Lando Norris pedig nagy reményekkel neki is iramodott... majd a falban kötött ki,

egy újabb hatalmas baleset után. A pilóta egy ideig nem mozdult, és azonnal lendült is a piros zászló, de a még pályán tartózkodó Vettel odahajtott a roncshoz, hogy személyesen lássa, minden rendben van-e a kollégával.

Öreg motorosoknak egyből Ayrton Senna és Eric Comas esete sejlik fel,

ugyaninnen, 19 évvel ez előttről, akkor a háromszoros brazil világbajnok az életét mentette meg a Ligierben rekedt franciának azzal, hogy hamarabb a segítségére sietett, mint a pályabiztonságiak. 2021-ben szerencsére jól vizsgáztak a biztonsági elemek, így az ifjú brit, ugyan először fájlalta a karját, de a versenyre megkapta már az orvosi csapatok engedélyét az indulásra. 

A shownak azonban folytatódnia kell, így végül a szombati száguldozás parádés eredménnyel zárult. George Russell a ma már a mezőny végén poroszkáló Williams versenyautójával hatalmasat villantott, és az első sorba kormányozta járművét, amellyel nem a vizenjárást találták fel, hanem "csak" kiválóan taktikáztak.

Max Verstappenn lett a pole pozíció, így a miatta kilátogató Orange Army a körülmények ellenére elégedetten térhetett nyugovóra szombat este. Vasárnap azonban ahelyett, hogy javultak volna a körülmények, még tovább romlottak. Már a felvezető kör is pikánsra sikeredett: ahogy tavaly Verstappen vágta a szalagkorlátba a Hungarongen az autóját, - amelyet végül, máig érthetetlen módon, de sikerült negyed óra alatt kijavítani - ezúttal csapattársa, Sergio Pérez végezte a gumifalban.

A képen: Sergio Pérez, a Red Bull mexikói versenyzője, miután balesetet szenvedett a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának rajtja előtt a spa-francorchampsi pályán. Fotó: MTI/AP/Olivier Matthys
A képen: Sergio Pérez, a Red Bull mexikói versenyzője, miután balesetet szenvedett a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának rajtja előtt a spa-francorchampsi pályán. Fotó: MTI/AP/Olivier Matthys

A mexikói autóját nem is tudták az eredeti időpontra tervezett rajtig helyrerakni… , a start azonban amúgy is elmaradt. Az időjárás miatti hosszas várakozás ideje alatt a Red Bull szerelői könnyedén össze is rakták végül az RB16B-t, miközben a versenybírák is megadták neki újra az engedélyt, futam azonban végül nem volt.

A száguldó cirkusz szereplői a legváltozatosabb módon próbáltak magukba lelket verni,

nemkülönben a közönségbe, akik ekkora már órák óta csak áztak, és várták a nagy eseményt. 

Végezetül összesen két teljes kör lett a dologból, a biztonsági autó felvezetése mellett. Az FIA úgy határozott majd 4 órányi kínlódás után, hogy felezik a kiadható pontokat, és a valaha volt, időtartamban legrövidebb Forma-1-es verseny ezzel véget is ért. A dobogósok némileg kényszeredetten álltak fel a dobogóra, bár tény, ezekért a helyezésekért is meg kellett küzdeniük - ugyan egy nappal korábban.

A képen: A győztes Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (k), a második helyezett George Russell, a Williams brit versenyzője (b) és a harmadik helyezett Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának eredményhirdetésén. Fotó: MTI/AP/Francisco Seco
A képen: A győztes Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (k), a második helyezett George Russell, a Williams brit versenyzője (b) és a harmadik helyezett Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának eredményhirdetésén. Fotó: MTI/AP/Francisco Seco

A Belga Nagydíj ugyanakkor totálisan megosztotta a mezőnyt számos témában. A fő kérdés, vajon meg kellett-e rendezni egyáltalán ilyen módon a 2021-es Belga Nagydíjat? Két körért, biztonsági autó mögött járnak-e egyáltalán fél pontok? Amit láthattunk, nevezhetjük egyáltalán versenynek? A legégetőbb kérdés pedig, amelyet feszegetett Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is: ki fogja kártalanítani a nézőket?

Jogos kérdések, és nincsenek megnyugtató válaszok, miközben a cirkusz száguld is tovább, hiszen a hétvégén már a Holland Nagydíj következik. De mi az oka annak, hogy miért nem rendezték meg mindezt hétfőn? Egyrészt hiába van már amerikai vezetése a Forma-1-nek a Liberty Mediának köszönhetően, nagyon távol állunk még attól a gyakorlattól, mely

a tengerentúli sorozatoknál bevett szokás, hogy eső esetén egy nappal elhalasztják a versenyt,

és ezzel ott mindenki elégedett. Egy kontinenssel odébb a közönség akár egy hétre is berendezkedik, rengetegen lakóautókkal érkeznek az ottani helyszínekre, ahogy a mezőny jórésze is, így nincs ebből gond. A mi kontinensünkön viszont ez problémás volna, hiába kisebbek a távolságok. Másrészt, a pályák személyzete, javarészt nem állandó, a biztonságiak legtöbbjének is van civil állása, így hétfőn már nem ér rá. Arról nem is beszélve, hogy így is eléggé kicentizett a királykategóriás paddock logisztikája, a csillogó VIP/media és csapatépületekkel. Ez egyelőre kivitelezhetetlen ilyen hamar, ha egymás utáni hétvégékre esik a következő futam. 

Úgy jártunk tehát összességében a Belga Nagydíjjal, mint az az okos lány a magyar népmesében: 

volt is verseny, meg nem is, lett is győztes, meg nem is,

adtak is pontot, meg nem is...

 

A nyitóképen: Spaban csak az eső volt a főszereplő. Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
koronaszepe
2021. szeptember 01. 23:43
De, volt... A biztonsági autót az 1973-as kanadai nagydíj óta használják ebben a sportágban – a Forma 1 történelmében az első biztonsági autó egy Porsche 914-es volt.[1] 2015 óta Mercedes–AMG GT S látja el ezt a szerepet, előzőleg 2008-tól Mercedes SLS AMG-t használtak. A biztonsági autót 2000 óta Bernd Mayländer vezeti. 1996 óta adja a Mercedes-Benz a biztonsági autókat, promóció gyanánt.
Lenyeg Telen
2021. augusztus 31. 09:49
A világ legjobban közvetített esője volt ez... nem verseny...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!