Michael Schumacher először lépett a nyilvánosság elé síbalesete óta
A legendás pilóta ott volt lánya esküvőjén.
Nagyon olcsó szóviccel élve, idén inkább Balga Nagydíjat láthattunk Spa-Francorchampsban, mint igazi Forma-1-es versenyt. A háromhetes nyári szünet után a versenyzők, a csapatok, a szakma és nem utolsósorban a kilátógató rajongók is nagyon várták már a királykategória 2021-es bajnokságának folytatását.
Vámosi Péter (racingline.hu) írása a Mandiner Sporton
Az talán már senkinek sem meglepetés, hogy
láthattunk már épp elég futamot a múltban Spából, melyen akár 13 autó is összetört a rajtot követően. Arra azonban a pálya szervezői sem készülhettek, hogy röpke két hónapon belül megtörténik, hogy nem lehet bejutni a paddockba, vagy megölik a pálya igazgatóját. És ezek még csak a baljóslatú előzmények voltak...
Az esőáztatta gyászos hétvége első komoly felvonása az volt, amikor a csak női pilótákból álló W Series mezőnyének időmérő edzésén hatalmas baleset történt, hiszen egymás után sodródtak ki egy nagy sebességű kanyarban. Mint Louis de Funès filmjeiben a rendőrautók,
A problémát feltehetően az egyenautók hasmagasságának túl alacsonyra állítása okozhatta. A már-már burleszkbe hajló képsorok után szerencsére kiderült, hogy senkinek sem lett komolyabb baja, így a legtovább ápolt Beitske Visser is indulhat majd a következő hétvégi fordulójukon. Mindez jó három órányi autóútra Spától, Zandvoortban lesz, Vissernek ráadásul a visszatérő Holland Nagydíj a hazai futamának számít.
Már ekkor sorra felbőszülten nyilatkoztak versenyzők, versenyt szervezők, és bárki, akit erről megkérdeztek az F1-es paddockban, hogy talán ideje lenne átgondolni azt, hogy
vagy esetleg kellene-e már végre alakítani valamit rajta.
Szombaton sem volt kegyesebb az időjárás, folyamatosan ömlött az eső, ennek ellenére nagyjából rendben zajlottak az események, bár tény, hogy Bernd Mäyländer rengeteg kilométert pakolt ezen a hétvégén a Mercedes biztonsági autójába. Sokan egyértelműen a hétvége hősének kiállították ki, az orvosi autót vezető Alan van der Merwe-vel egyetemben. Jött is végül az a jelenet, amely a hétvége egész hátralévő részét elintézte. Ugyan Sebastian Vettel is figyelmeztette az FIA-t, hogy nem ideálisak a körülmények, mégis elrajtoltatták az időmérő edzés harmadik fázisát. A McLaren versenyzője,
egy újabb hatalmas baleset után. A pilóta egy ideig nem mozdult, és azonnal lendült is a piros zászló, de a még pályán tartózkodó Vettel odahajtott a roncshoz, hogy személyesen lássa, minden rendben van-e a kollégával.
ugyaninnen, 19 évvel ez előttről, akkor a háromszoros brazil világbajnok az életét mentette meg a Ligierben rekedt franciának azzal, hogy hamarabb a segítségére sietett, mint a pályabiztonságiak. 2021-ben szerencsére jól vizsgáztak a biztonsági elemek, így az ifjú brit, ugyan először fájlalta a karját, de a versenyre megkapta már az orvosi csapatok engedélyét az indulásra.
A shownak azonban folytatódnia kell, így végül a szombati száguldozás parádés eredménnyel zárult. George Russell a ma már a mezőny végén poroszkáló Williams versenyautójával hatalmasat villantott, és az első sorba kormányozta járművét, amellyel nem a vizenjárást találták fel, hanem "csak" kiválóan taktikáztak.
Max Verstappenn lett a pole pozíció, így a miatta kilátogató Orange Army a körülmények ellenére elégedetten térhetett nyugovóra szombat este. Vasárnap azonban ahelyett, hogy javultak volna a körülmények, még tovább romlottak. Már a felvezető kör is pikánsra sikeredett: ahogy tavaly Verstappen vágta a szalagkorlátba a Hungarongen az autóját, - amelyet végül, máig érthetetlen módon, de sikerült negyed óra alatt kijavítani - ezúttal csapattársa, Sergio Pérez végezte a gumifalban.
A mexikói autóját nem is tudták az eredeti időpontra tervezett rajtig helyrerakni… , a start azonban amúgy is elmaradt. Az időjárás miatti hosszas várakozás ideje alatt a Red Bull szerelői könnyedén össze is rakták végül az RB16B-t, miközben a versenybírák is megadták neki újra az engedélyt, futam azonban végül nem volt.
nemkülönben a közönségbe, akik ekkora már órák óta csak áztak, és várták a nagy eseményt.
Végezetül összesen két teljes kör lett a dologból, a biztonsági autó felvezetése mellett. Az FIA úgy határozott majd 4 órányi kínlódás után, hogy felezik a kiadható pontokat, és a valaha volt, időtartamban legrövidebb Forma-1-es verseny ezzel véget is ért. A dobogósok némileg kényszeredetten álltak fel a dobogóra, bár tény, ezekért a helyezésekért is meg kellett küzdeniük - ugyan egy nappal korábban.
A Belga Nagydíj ugyanakkor totálisan megosztotta a mezőnyt számos témában. A fő kérdés, vajon meg kellett-e rendezni egyáltalán ilyen módon a 2021-es Belga Nagydíjat? Két körért, biztonsági autó mögött járnak-e egyáltalán fél pontok? Amit láthattunk, nevezhetjük egyáltalán versenynek? A legégetőbb kérdés pedig, amelyet feszegetett Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is: ki fogja kártalanítani a nézőket?
Jogos kérdések, és nincsenek megnyugtató válaszok, miközben a cirkusz száguld is tovább, hiszen a hétvégén már a Holland Nagydíj következik. De mi az oka annak, hogy miért nem rendezték meg mindezt hétfőn? Egyrészt hiába van már amerikai vezetése a Forma-1-nek a Liberty Mediának köszönhetően, nagyon távol állunk még attól a gyakorlattól, mely
és ezzel ott mindenki elégedett. Egy kontinenssel odébb a közönség akár egy hétre is berendezkedik, rengetegen lakóautókkal érkeznek az ottani helyszínekre, ahogy a mezőny jórésze is, így nincs ebből gond. A mi kontinensünkön viszont ez problémás volna, hiába kisebbek a távolságok. Másrészt, a pályák személyzete, javarészt nem állandó, a biztonságiak legtöbbjének is van civil állása, így hétfőn már nem ér rá. Arról nem is beszélve, hogy így is eléggé kicentizett a királykategóriás paddock logisztikája, a csillogó VIP/media és csapatépületekkel. Ez egyelőre kivitelezhetetlen ilyen hamar, ha egymás utáni hétvégékre esik a következő futam.
Úgy jártunk tehát összességében a Belga Nagydíjjal, mint az az okos lány a magyar népmesében:
adtak is pontot, meg nem is...
A nyitóképen: Spaban csak az eső volt a főszereplő. Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool