A kelet-közép-európai régió közepes méretű divatipari cégei, mint például a magyar Budmil, a lengyel Reserved vagy a román Nissa, hagyományosan olyan üzleti modellt követnek, amely az alacsony keleti gyártási költségek mellé erős lokális márkaépítést visz, és mivel ezek nem globális vállalatok, így bizonyos réspiacokra összpontosítanak. És bár az ázsiai gyártás alacsony költségei évtizedekig igen előnyösek voltak, a növekvő vámok és az ellátási láncok várható zavarai most alaposan felboríthatják ezt a modellt.
Igaz, a helyi gyártást alkalmazó, és annak többletköltségét az árakba, az üzleti modellekbe sikeresen beépítő márkák – például a Tisza Cipő vagy a Nanushka – valamivel jobban ellenállhatnak a válság hatásainak. Az előbbi, amely retró stílusú lábbeliket és ruházatot gyárt, kifejezetten magyar gyártókapacitásokra támaszkodik, igaz, a 240 milliós árbevétele okán inkább igazi réspiaci szereplő. A mintegy 7 milliárdos bevételű Nanushka szintén részben hazai gyártással dolgozik, ami ugyancsak lehetővé teszi számára, hogy mérsékelje a globális ellátási láncok zavaraira való kitettséget.
Ugyanakkor a régiós divatpiacon is tarolnak a lengyelek. A legnagyobb ottani divatcég az LPP csoportnak – amelyhez olyan márkák tartoznak, mint a Sinsay, a Reserved, a Mohito, a Cropp és a House – erősebb a pozíciója a kelet-közép-európai piacon. A vállalat tavaly több mint 20 milliárd złoty (1900 milliárd forint feletti) árbevételt ért el, és diverzifikált beszállítói lánccal dolgozik, amely nemcsak Délkelet-Ázsiából és a Közel-Keletről, hanem Európából is aktívan használ gyártási forrásokat. A divatipari e-kereskedelem elmúlt években zajlott terjedése pedig lehetőséget biztosít a cégnek arra, hogy közvetlenül érje el a fogyasztóit, némileg csökkentve a bolthálózatok fenntartási költségeit, így javítva a profitabilitást.
Ráadásul nem csak a lengyelek aktívak a régióban: a horvát, román és cseh márkák szintén jelen vannak. Például a horvát I-GLE fenntartható ruhákra specializálódott, és mivel részben helyi gyártást alkalmaz, kevésbé kitett a vámok hatásainak. A román Nissa prémium női ruházattal a nemzetközi piacokon erősítene, míg a cseh Batának, amely egy globálisan ismert cipőmárka, erősebb a pénzügyi háttere, így jobban ellenáll a válság hatásainak.
De akad olyan vállalat, amely el sem jutott a mai válsághelyzetig, hiszen már most lélegeztetőgépen van. Ilyen a horvát Varteks, amely egy tradicionális textil- és ruházati márka, és szintén helyi gyártásra támaszkodik, de az iparági költségnövekedés, valamint az alacsony nemzetközi kereslet miatt súlyos gondban van. A cég már a korábban elszálló energiaköltségek és alapanyagárak, valamint a gyenge kereslet miatt jelentős átszervezésekre, leépítésekre és vagyonértékesítésekre kényszerült. Tavaly elbocsátások, üzletbezárás, majd hivatalos csődeljárás is indult, és a vállalat fennmaradása jelenleg is bizonytalan. Csak néhány üzlete működik, a termelést többször leállították, a vezetés pedig új befektetőket keres a túlélés érdekében.