Így vált az Nvidia trillió dollárokat érő vállalattá
Nem gyakran fordul elő, hogy a Wall Street-i elemzők meglepődnek, ám a múlt hónap végén megtörtént: az Nvidia értékesítési adataitól majdhogynem padlót fogtak.
Jensen Huang vasárnap esténként tölt magának egy pohár scotchot, aztán leül átnézni pár ezer e-mailt, amit az alkalmazottai küldtek. Állítása szerint a siker receptje, hogy az alsó szinteken is közvetlenül rálát a problémákra és a legjobb ötletekre.
A szerző a Makronóm újságírója.
A mintegy harminc évvel ezelőtt alapított Nvidia chiptechnológiai óriás mára a csúcsra ért. Az elmúlt tíz esztendő legnagyobb tőzsdei robbanásának eredménye Jensen Huang vezérigazgatóhoz köthető, aki már-már közhelyszámba menő munkamániája mellett (alkalmazottai akkor a legidegesebbek, amikor szabadságra megy, mert olyankor még többet dolgozik) saját bevallása szerint is néhány szokatlan trükknek köszönheti, hogy jó időben és jó helyen tudta/tudja meghozni a döntéseit.
Huang ragaszkodik hozzá, hogy a lehető legapróbb részletekig tisztában legyen vállalatának működésével és mindennapi problémáival. Hogy ezt biztosítsa, bevezette maga számára a T5T-t, vagyis a Top 5 Things rendszerét, amely egy első pillantásra egyszerű, valójában igen időigényes folyamatot takar. A vezér ugyanis az alkalmazottak e-mailjeit böngészi, amelyekben azok saját főnökeiknek küldenek ötleteket vagy éppen panaszokat.
Huang legendásan gyűlöli a bürokráciát, amely szerinte minden vállalatot megfertőz fejlődésének egy bizonyos szakaszában. Ez az Nvidiát sem kerülte el, a főnök pedig azon kezdett gondolkodni, hogyan tudná valós időben és megbízható információk segítségével nyomon követni, mi történik valójában napi szinten a cégénél. Abból indult ki, hogy azok a hírek és vélemények, amelyeket a vezérigazgatói irodájában megkap és hall, már egy sokszűrös menedzsmenti rendszeren keresztül jutnak (vagy éppen nem jutnak) el hozzá, vagyis nem tartalmaznak olyan alapvető információkat, amelyek egyébként akár döntéshozatali jelentőséggel is bírnak.
Ő azonban éppen azokra a gondolatokra volt kíváncsi, amelyeket a középszinten dolgozók fogalmaztak meg, rámutatva egy-egy problémára, vagy éppen egy olyan ötletet tartalmazva, amely valóságos kincs lehet egy terjeszkedésen szorgalmasan ügyködő vezérigazgató számára. A módszere meglehetősen szokatlan volt: megkért 30 ezer alkalmazottat a vállalatából, hogy amikor valamilyen ötletet vagy problémát tartalmazó e-mailt küldenek beosztottjaiknak, illetve vezetőiknek, őt is tegyék be a címzettek közé. A levelek közös jellemzője, hogy tömören vannak megfogalmazva, a lényegre koncentrálnak – és ami a legfontosabb, nem azt tartalmazzák, amiről a menedzsment úgy véli, hogy Huang hallani akar, hanem valós pillanatképet adnak az Nvidia helyzetéről és a vállalatban zajló folyamatokról.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem gyakran fordul elő, hogy a Wall Street-i elemzők meglepődnek, ám a múlt hónap végén megtörtént: az Nvidia értékesítési adataitól majdhogynem padlót fogtak.
A T5T-levelek idővel Huang legfontosabb visszajelzési csatornájává váltak. A vállalati legenda szerint (és a vezér nem cáfolja a róla szóló legendákat) minden reggel átfutja az e-maileket, és azonnal kiszúrja azokat, amelyekkel érdemes foglalkoznia. Az így fennmaradó több száz levelet aztán tovább szűri, míg megmarad az a nagyjából öt darab, amin valóban el is gondolkodik. Lehet, hogy annak az ötnek nem lesz folytatása, de akadt rá példa, amikor Huang éppen emiatt nyúlt bele egy tervezési folyamatba, igazat adva az alkalmazottnak, aki egy apró, de annál racionálisabb ötletet vázolt fel pár sorban.
A legenda része az is, hogy az Nvidia dolgozói hamar megtanulták: péntek este ne küldjenek e-maileket, mert ha van köztük olyan, ami nagyon felkelti Huang érdeklődését, arra rámehet az egész hétvégéjük. Így alakult ki az a szokás, hogy vasárnap indul be az igazi mailnagyüzem, Jensen Huang tehát a pihenőnap délutánját egy nagy pohár scotch és néhány ezer e-mail társaságában tölti, hogy a hétfő reggelt már ne az ötleteléssel kelljen kezdenie.
A vezérigazgató azt is hozzátette, néha az 5 legfontosabb dolognak nincs is köze a vállalathoz. „Ha valaki ajánl egy éttermet, ami kiváló sült csirkét kínál, arról is nagyon szeretnék tudni” – mondta.
***
Kapcsolódó:
Fotó: Raysonho
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.