Nyitókép: AFP / DPA / Jan Woitas
Santo Martin és Halaska Gábor írása a Mandiner hetilapban.
A régiónkban nehezen tudunk elképzelni egy akkora óriás konszernt, amely 684 ezer főt – Debrecen lakosságának bő háromszorosát – foglalkoztat, és 27 országban 100 gyártóhelyet működtet. Tavaly 323 milliárd euró, azaz 128 ezer milliárd forint volt a bevétele, ami több mint a négyszerese a magyar költségvetés összbevételének. Ez a csoport a Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Porsche, a Lamborghini, a Seat, a Škoda márkát, a MAN és a Scania teherautót és számos kisebb márka járműveit gyártja, tehát a német ipar igazi zászlóshajója. Fontos, hogy az óriáson belül nemcsak a csehországi Škoda- vagy a spanyolországi Seat-, de a hazai Audi-gyár is meghatározó szerepet tölt be. Győrben azonban nemcsak Audi-összeszerelés folyik, a világ legnagyobbjának mondott motorgyára is itt működik, ami még jelentősebb tényezővé teszi a várost. Így a magyar leányvállalat a 11 663 dolgozó mellett azért is lényeges hazánknak, mert 9,1 milliárd eurós, azaz 3599 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el tavaly. Ezzel a magyar Audi a Mol és az MVM után a harmadik legjelentősebb nagyvállalatunk, megelőzve olyan hazai óriásokat, mint a Bosch- és a Samsung-leánycégek vagy a kecskeméti Mercedes-Benz.
Gyárbezárások jöhetnek
A legfrissebb hírek szerint a Volkswagen súlyos pénzügyi gondokkal küzd, a gyengébb világgazdasági trendeknek, az autóipar elektromos átalakulásának, a csökkenő keresletnek és az erősödő ázsiai konkurenciának betudhatóan. Az olcsó orosz energia kiesése, illetve szerepének csökkenése miatt is romló német versenyképesség csak tetézi e problémákat.
Az elektromos járművek iránti kereslet csökkenése is hozzájárul a vállalat profitjának visszaeséséhez”
A Volkswagen 10 milliárd eurós megtakarítást tűzött ki célul, a cégcsoport azonban 2-3 milliárddal elmarad ettől, és ez nyomást helyez a menedzsmentre. Oliver Blume vezérigazgató szeptember elején azt hangsúlyozta, hogy a következő években a költségek csökkentése lesz a fókuszban. E célból a Volkswagen számos intézkedést tervez bevezetni, többek között az adminisztratív kiadások 20 százalékos visszafogását és a termékfejlesztési ciklusok 50-ről
36 hónapra rövidítését.