A technológiai fejlődés, különösen a zöldátállás, számos viszonylag ritka nyersanyag kitermelését és feldolgozását követeli meg, amelynek a lelőhelye sok esetben a feltörekvő gazdaságokban található. A zöldátálláshoz szükséges nyersanyagok, mint a nikkel, a lítium, a réz vagy a kobalt bányászásában és feldolgozásában Kína, Chile, Peru és Indonézia is élen jár. A nagy nyersanyagtartalékokkal büszkélkedő országok a közvetlen a külföldi befektetések (FDI) növekedésére számíthatnak, ugyanis a fejlett gazdaságok szeretnék az ellátási láncaikat biztosítani a beszerzési források diverzifikációján keresztül. Az FDI ösztönzésének érdekében Indonézia betiltotta a nyers nikkel exportját, azt remélve, hogy ezzel a belföldi feldolgozást serkenti, míg Argentína a tőkebevonzás érdekében befektetési programot indított a bányászati szektorban.
Az elmúlt éveket az ellátási láncok átrendeződése jellemezte az olyan válságok miatt, mint a Covid-lezárások, az amerikai–kínai versengés, az ukrajnai és a közel-keleti háborúk.
Ebből a folyamatból számos feltörekvő gazdaság győztesként kerülhet ki, ugyanis kihasználhatják azt, hogy a fejlett országok vállalatai diverzifikálni akarják az ellátási láncaikat. A nyugati, különösen az amerikai vállalatok ugyanis egyre inkább elhagyják Kínát, és vagy földrajzilag (nearshoring), vagy geopolitikai orientáció szerint (friendshoring) közelebbi országokba telepítik át üzemeiket. Mexikó a nearshoring folyamatát kihasználva például befogadhatja a Kínát elhagyó amerikai tőkét, Vietnám, India vagy Malajzia pedig Ázsiában tölthet be összekötő szerepet a két szuperhatalom között a friendshoring részeként. A feltörekvő gazdaságok lehetőségeit mutatja például, hogy az Apple a mobiltelefon-gyártásának egy részét Indiába telepítette át annak érdekében, hogy csökkentse a Kínával szembeni kitettségeit.
A geopolitika és a technológiai fejlődés megkerülhetetlen kihívást jelent
A turbulens geopolitikai környezet és az ellátási láncok átrendeződése azonban komoly kihívást is jelent a fejlődő gazdaságok számára. Az USA és Kína közül legalább az egyik jellemzően az első két kereskedelmi partnereik között található, így jelentős a kitettségük a kereskedelmi korlátozások iránt, különösen az olyan stratégiai területeken, mint az elektromos járművek, a telekommunikáció vagy a kritikus nyersanyagok. Ezekben a szektorokban a két szuperhatalom ugyanis egyre inkább egyoldalú elköteleződést követel meg a partnereitől, a feltörekvő gazdaságok mozgásterét korlátozva. Ezt felerősíti az is, hogy a fejlett gazdaságok ismét egyre inkább az aktív iparpolitika felé fordulnak, és aktívan támogatni kezdik saját stratégiai fontosságú iparágaikat, amivel a feltörekvő országok aligha tudnak versenyezni. Tovább nehezíti számukra a helyzetet, hogy a fejlett országok egyre szívesebben alkalmaznak a saját területükön kívül is hatályos jogszabályokat a kereskedelmi partnereikkel szemben. Erre példa az Európai Unió vállalati fenntarthatóságot megkövetelő CS3D irányelve, amely szigorúbb környezeti, munkavédelmi és emberi jogi szabályokat ír elő az európai vállalatok feltörekvő gazdaságbeli partnerei számára is. A CS3D a globális forgalmuk 5 százalékának megfelelő büntetést helyez kilátásba azon vállalatok számára, amelyek az irányelvet megsértő területeken működnek, így ezek a cégek nagyobb eséllyel hagyják majd el az érintett feltörekvő gazdaságokat. Utóbbiak tőkebevonzó képessége így a korábbiaknál jóval korlátozottabb lesz.