Rossz hír Zelenszkijnek: egyre több katona hagyja ott a frontot
Volt arra is példa, hogy egyszerre több száz egyenruhás döntött úgy, hazatér otthonába.
A London School of Hygiene and Tropical Medicine megállapította, hogy a gyalogosoknak egy elektromos vagy hibrid autó kétszer nagyobb eséllyel okoz sérülést, mint egy benzin- vagy dízelmotoros jármű. Úgy vélik, hogy az elektromos járművek viszonylag csendes működése, valamint a zajos városi környezetben a gyalogosok nagyobb sűrűsége lehet a fő ok.
A szerző a Makronóm újságírója.
A London School of Hygiene and Tropical Medicine tanulmánya 100 millió mérföldre (körülbelül 161 millió kilométer) számította ki a baleseti arányokat. Ez az elektromos és hibrid járművek esetében 5,16 gyalogos sérülésével járó szerencsétlenséget jelentett, míg a hagyományos autóknál csak 2,4-et.
Az elektromos gépkocsiknak ahogy vannak előnyei, úgy hátrányai is. Nemcsak a magas áruk miatt lassú az elterjedésük, hanem közrejátszik más is. Így a félelem a megtehető távolságtól, attól, hogy töltőállomás hiányában félúton leragadunk. Egy dolog a gyári adatok, de egy elektromos autó akár a 12 százalékát is elveszítheti a hatótávolságából, ha a hőmérséklet csökken, ez az érték pedig a 40 százalékot is elérheti, ha bekapcsolják a kocsiban a fűtést.
Ezekhez az érvekhez csatlakozhat a baleseti arányt feltáró tanulmány, bár annak szerzői ragaszkodnak ahhoz, hogy a kutatásuknak nem célja az elektromos autók ócsárlása, mivel szerintük is az EV-k jelentik a jövőt. Csupán figyelmeztetni szeretnének a gyalogosok érdekében, és nyilvánvalóan az EV-k vezetőinek is fokozottan óvatosnak kell lenniük a forgalomban.
A kutatók elismerték azt is, hogy a jelenlegi baleseti statisztikák még nem elég megbízhatók ahhoz, hogy azokból tudományos következtetéseket lehessen levonni. Feltételezéseik szerint azonban az elektromos járművek viszonylag csendes működése, valamint a zajos városi területeken a gyalogosok nagyobb sűrűsége lehet a fő ok, hogy
majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel ütik őket el az elektromos vagy hibrid autók.
Gyanítják azt is, hogy az elektromos kocsikat inkább a fiatalabb, kevésbé tapasztalt sofőrök használják, akik nagyobb valószínűséggel okoznak koccanásokat.
Persze mivel jóval kevesebb az elektromos jármű a közutakon, így a hagyományos autók lényegesen több személyi sérüléssel járó balesetet okoznak. Viszont a merész előrejelzések alapján 2050-re az elektromos meghajtású gépkocsik az Egyesült Államok gépparkjának 60-70 százalékát tehetik ki (ez jelenleg 1 százalék), így a balesetek nagyobb kockázata problémásnak bizonyulhat.
Szerencsére van egy praktikus megoldás: a vezető nélküli autók.
A szakértők évekig azt állították, hogy az ilyen járművek biztonságosabbak, ám ennek alátámasztására eddig nem állt rendelkezésre elegendő adat. Viszont tavaly a Google Waymo 7,13 millió teljesen vezető nélküli mérföldet (körülbelül 11,5 millió kilométer) elemzett Phoenixben, Los Angelesben és San Franciscóban. A társaság a világ első autonóm utazásszervező szolgáltatásaként hirdeti magát, és az autói teljesen elektromosak. A Waymo a felmérését követően az adatokat az emberi vezetési referenciaértékekkel hasonlította össze. A vállalat tehát csak a teljesen sofőr nélküli gépkocsivezetést vizsgálta, nem pedig az autonóm és az ember által felügyelt kevert mixet.
Az eredményük nagyon biztató. A cég vezető nélküli autói 6,7-szer kisebb valószínűséggel okoztak sérüléssel járó balesetet,
mint az emberek által irányítottak, ami 85 százalékos csökkenés, és 2,3-szor kevesebb eséllyel voltak részesei olyan balesetnek, amit jelentettek a rendőrségen is, ami 57 százalékos csökkenés.
Viszont az önvezető technológia iránti egyelőre nagy a bizalmatlanság. A Forbes Advisor jelentése szerint az amerikaiak 93 százaléka aggódik az ilyen kocsik miatt, és 60 százalékuk nem bízná a szeretteit az ezekre a gépjárművekre.
A mesterséges intelligencia fellendülése azonban segíthet felgyorsítani ezt a technológiát, és hosszú évtizedekről kevesebb mint egy évtizedre csökkentheti az alkalmazásukat.
Még a kis lépések is segíthetnek biztonságosabbá tenni az elektromos járműveket. A McKinsey egyik tanulmánya szerint a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) növekvő elterjedése Európában mintegy 15 százalékkal csökkentheti a balesetek számát 2030-ra.
(Forrás: Oilprice)
Kapcsolódó:
Címlapfotó: MTVA/Bizományosi: Róka Dániel
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.