Albánia
ÉLŐ
Spanyolország
Horvátország
ÉLŐ
Olaszország

Veszélyesen csendesek az e-autók: mi a megoldás?

2024. június 05. 18:58

A London School of Hygiene and Tropical Medicine megállapította, hogy a gyalogosoknak egy elektromos vagy hibrid autó kétszer nagyobb eséllyel okoz sérülést, mint egy benzin- vagy dízelmotoros jármű. Úgy vélik, hogy az elektromos járművek viszonylag csendes működése, valamint a zajos városi környezetben a gyalogosok nagyobb sűrűsége lehet a fő ok.

2024. június 05. 18:58
Matus Tibor
Matus Tibor

A szerző a Makronóm újságírója.

A London School of Hygiene and Tropical Medicine tanulmánya 100 millió mérföldre (körülbelül 161 millió kilométer) számította ki a baleseti arányokat. Ez az elektromos és hibrid járművek esetében 5,16 gyalogos sérülésével járó szerencsétlenséget jelentett, míg a hagyományos autóknál csak 2,4-et.  

Az elektromos gépkocsiknak ahogy vannak előnyei, úgy hátrányai is. Nemcsak a magas áruk miatt lassú az elterjedésük, hanem közrejátszik más is. Így a félelem a megtehető távolságtól, attól, hogy töltőállomás hiányában félúton leragadunk. Egy dolog a gyári adatok, de egy elektromos autó akár a 12 százalékát is elveszítheti a hatótávolságából, ha a hőmérséklet csökken, ez az érték pedig a 40 százalékot is elérheti, ha bekapcsolják a kocsiban a fűtést.  

Ezekhez az érvekhez csatlakozhat a baleseti arányt feltáró tanulmány, bár annak szerzői ragaszkodnak ahhoz, hogy a kutatásuknak nem célja az elektromos autók ócsárlása, mivel szerintük is az EV-k jelentik a jövőt. Csupán figyelmeztetni szeretnének a gyalogosok érdekében, és nyilvánvalóan az EV-k vezetőinek is fokozottan óvatosnak kell lenniük a forgalomban.   

A kutatók elismerték azt is, hogy a jelenlegi baleseti statisztikák még nem elég megbízhatók ahhoz, hogy azokból tudományos következtetéseket lehessen levonni. Feltételezéseik szerint azonban az elektromos járművek viszonylag csendes működése, valamint a zajos városi területeken a gyalogosok nagyobb sűrűsége lehet a fő ok, hogy 

majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel ütik őket el az elektromos vagy hibrid autók.

 Gyanítják azt is, hogy az elektromos kocsikat inkább a fiatalabb, kevésbé tapasztalt sofőrök használják, akik nagyobb valószínűséggel okoznak koccanásokat.  

A vezető nélküli autók biztonságosabbak 

Persze mivel jóval kevesebb az elektromos jármű a közutakon, így a hagyományos autók lényegesen több személyi sérüléssel járó balesetet okoznak. Viszont a merész előrejelzések alapján 2050-re az elektromos meghajtású gépkocsik az Egyesült Államok gépparkjának 60-70 százalékát tehetik ki (ez jelenleg 1 százalék), így a balesetek nagyobb kockázata problémásnak bizonyulhat. 

Szerencsére van egy praktikus megoldás: a vezető nélküli autók.  

A szakértők évekig azt állították, hogy az ilyen járművek biztonságosabbak, ám ennek alátámasztására eddig nem állt rendelkezésre elegendő adat. Viszont tavaly a Google Waymo 7,13 millió teljesen vezető nélküli mérföldet (körülbelül 11,5 millió kilométer) elemzett Phoenixben, Los Angelesben és San Franciscóban. A társaság a világ első autonóm utazásszervező szolgáltatásaként hirdeti magát, és az autói teljesen elektromosak. A Waymo a felmérését követően az adatokat az emberi vezetési referenciaértékekkel hasonlította össze. A vállalat tehát csak a teljesen sofőr nélküli gépkocsivezetést vizsgálta, nem pedig az autonóm és az ember által felügyelt kevert mixet. 

Az eredményük nagyon biztató. A cég vezető nélküli autói 6,7-szer kisebb valószínűséggel okoztak sérüléssel járó balesetet,  

mint az emberek által irányítottak, ami 85 százalékos csökkenés, és 2,3-szor kevesebb eséllyel voltak részesei olyan balesetnek, amit jelentettek a rendőrségen is, ami 57 százalékos csökkenés.  

Viszont az önvezető technológia iránti egyelőre nagy a bizalmatlanság. A Forbes Advisor jelentése szerint az amerikaiak 93 százaléka aggódik az ilyen kocsik miatt, és 60 százalékuk nem bízná a szeretteit az ezekre a gépjárművekre.  

A mesterséges intelligencia fellendülése azonban segíthet felgyorsítani ezt a technológiát, és hosszú évtizedekről kevesebb mint egy évtizedre csökkentheti az alkalmazásukat.  

Még a kis lépések is segíthetnek biztonságosabbá tenni az elektromos járműveket. A McKinsey egyik tanulmánya szerint a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) növekvő elterjedése Európában mintegy 15 százalékkal csökkentheti a balesetek számát 2030-ra. 

(Forrás: Oilprice

Kapcsolódó:

Címlapfotó: MTVA/Bizományosi: Róka Dániel 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.  

 

Összesen 42 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hurex
2024. június 07. 08:06
Mi lesz az elektronyos rollerekkel?? :-) Simán elütnek a járdán hátulról bammeg! Jó lenne valami hangjelzés de a bringásoknak sem ártana valamit használni, kötelezni és büntetni
Phm045
2024. június 06. 08:50
Az, hogy a hülye gyalogos húzza ki az agyából a fülhallgatót és figyeljen a körülötte zaljó eseményekre.
Csomorkany
2024. június 05. 20:41
Csak az működik, ha minden elektromos autó előtt fut egy gyerek piros zászlóval a kezében.
Kotucso
2024. június 05. 20:29
Körül kell nézni mielőtt valaki lelép az úttestre. Ja és nem faszbukozni gyaloglás közben.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!