Az Európai Unió 18 milliárdos, havi lebontású segélye mellé az USA-ból nagyjából 10 milliárd dollár érkezik Ukrajna életben tartásához. Ehhez csatlakozott most az IMF, amely saját alapszabályait megváltoztatva, „gondos mérlegelés és kockázati elemzés után” döntött úgy, hogy 15 milliárd dollárral növeli Kijev adósságát. Közleménye szerint a változtatások során tisztában volt azzal, hogy az ukrán gazdaságot jelenleg szinte mindenben olyan tényezők befolyásolják, amelyek kívül esnek saját hatáskörén, ahogyan azzal is, hogy az úgynevezett tail risk event, szép magyar szóval farokkockázat esélyei abnormálisan magasak. (Utóbbi azt a befektetési kockázatot jelöli, amelynek annyira kicsi a valószínűsége, hogy nem is lehet vele előre számolni, ám ha mégis bekövetkezik – márpedig Ukrajna esetében ez tulajdonképpen borítékolható –, az akár végzetes láncreakciót indíthat el, romba döntve az addig felépített befektetési tervet.)
A kérdés adott: miután Ukrajna önerőből ezt a horribilis összeget soha nem fogja tudni kifizetni – ahogyan valószínűleg semmit, amit kölcsön formájában kapott a Nyugattól –, az IMF milyen lehetőséget lát egy win-win szituációra? A Valutaalap elképzelése szerint a hitelcsomag tulajdonképpen a Nyugatnak szól, és egyfajta katalizátorszerepet töltene be a további külföldi finanszírozások, a későbbiekben pedig beruházások területén. Éppen ezért az összeg részletfolyosításai egyrészt a G7-es országok jóváhagyásától függenek, másrészt annak a folyamatos monitorozásától, hogy az Ukrajnába zúduló adományok és hitelek hosszabb távon is biztosítani tudják-e az ország adósságának fenntarhatóságát. Az ukrán közgazdászok jól látják, hogy az IMF-alap tulajdonképpen biztosítékként szolgál a donorországok további pénzügyi támogatásához, ezért a legokosabb, amit az állam tehet, hogy a lehető legkevesebb pénzt veszi ki magából az alapból. Kérdés, lesz-e erre akarata és önuralma.