Nagyjából két évtizeddel ezelőtt az Európai Gazdasági és Monetáris Uniót (EGMU) történelmi vívmánynak kiáltották ki az európai vezetők, amely a béke és a jólét jövőjét ígérte – a közös valuta jelentette az első nagy lépést egy „szorosabb unió” felé sokak szerint, kezdi minapi elemzését Elisabeth Krecké közgazdász.
A korábban két francia egyetemen is tanító professzor kiemeli, hogy ezen elképzelés messze állt a valóságtól, és ez manapság egyértelműen látszik: az eurózóna országai megosztottabbnak tűnnek, mint valaha, és már nem haboznak nyilvánosan felfedni megosztottságukat a világ előtt, írta a közelmúltban.
Eurózóna: elhibázott konstrukció
Krecké szerint elsősorban magában a monetáris unió konstrukciójában érdemes keresni a meghatározó hibákat. A közgazdász Jánnisz Varoufákisz volt görög pénzügyminiszter szavaival él, aki már többször is kijelentette, hogy
az euró architektúrája olyan, hogy kohézió helyett inkább nagyobb gazdasági egyensúlytalanságokhoz vezet.
Hasonlóképpen Joseph Stiglitz a neves Nobel-díjas közgazdász is az elsők között ítélte az euró-projektet a 2016-os „Az euró: Hogyan fenyegeti a közös valuta Európa jövőjét” című könyvében „szinte kudarcra tervezett rendszernek” , írja Krecké.
A közgazdász kiemeli, hogy az azóta eltelt években az eurózóna építését rengeteg kritika érte. Két alappillérét – az egységes monetáris politikát és az összehangolt nemzeti, fiskális politikák összességét – a legjobb esetben is „túl minimalistának” minősítették.
Krecké kiemeli, hogy az eurózóna talán egyik legnagyobb kudarca az lehet, hogy keretrendszere gyakorlatilag figyelmen kívül hagyta a kockázatmegosztás és a közös válságkezelés kérdéseit, ugyanakkor megfosztotta a tagállamokat a gazdaságpolitikai mozgásterüktől.
Ezért is véli úgy a luxemburgi közgazdász, hogy például
egy közös bankunió nélkül az euróövezetnek az előtte álló kihívásokat és sokkokat nem sikerül sem elkerülni, sem kezelni.
„Mag” vs. „periféria”
Mindebből pedig egy elkerülhetetlen következmény adódik: van, akinek a közös valuta kedvez és van, akinek nem. Az eurózóna esetében ez a megosztottság a fejlettebb észak-, illetve nyugat-európai – az úgynevezett „magországok” – és a dél-európai – az úgynevezett „periféria” – államok tekintetében nyilvánult meg.