Döntés született arról az unióban, hogy az Oroszországból érkező szállításokat fokozatosan kiváltanák. Ez hatalmas kihívást jelent az LNG-piac számára. Európa (Törökország nélkül) 2021-ben mintegy 155 milliárd köbméter orosz gázt importált. Ebből 142 milliárdot csővezetéken, 14 milliárdot pedig cseppfolyós formájában, hajón szállítottak. A cseppfolyós gáz lényege, hogy a gáznemű anyagot 600-szor kisebb térfogatra nyomják össze. Ha Európa az Oroszországból származó, csővezetéken keresztül érkező összes szállítást ki akarná váltani, több mint 200 millió tonna cseppfolyós gázra lenne szükség.
A rövid távú terv szerint még ebben az évben ki szeretnék váltani az orosz import mintegy kétharmadát, azaz 100 milliárd köbmétert, ami több mint 150 millió tonna cseppfolyós gázt jelent. Ez a mai LNG-piac mennyiségének 40 százaléka.
Ahhoz, hogy ezt a mennyiséget elérjük, az Európába irányuló cseppfolyós gáz importjának meg kellene háromszorozódnia.
Nem lesz egyszerű.
Távol Houstontól
Amennyiben amerikai gázban gondolkodunk, akkor a célállomás Houston, mert a város és Hamburg között az út több mint 8300 kilométer, ami több mint 10 napos utazást jelent egy tartályhajó számára. Inkább érdemes az úttal és a rakodással együtt 14 nappal számolni, azaz egy hajó oda-vissza havi egy utat tudna lebonyolítani.
Egyetlen átlagos tartályhajó 72 ezer tonna cseppfolyós gázt tud szállítani, azaz több mint kétezerszer kellene megfordulnia ahhoz, hogy ezt a mennyiséget leszállítsa.
Amennyiben egy tartályhajó 12-szer tud fordulni, akkor ehhez az európai gázimport kielégítésére 166 tartályhajót kellene ráállítani.
A világ tengereit jelenleg 665 darab LNG-tartályhajó szeli. Azaz minden negyedik tartályhajónak az európai gázimportot kellene kiszolgálnia, ami valószínűleg nem reális.
Valószínűbb forgatókönyv, hogy az orosz gáz egy részét cseppfolyós gázzal, másik részét egyéb energiaforrásokkal (szél, nap, víz, nukleáris energia) helyettesítik, és Európa megtartja az orosz ellátás egy részét. Végül is, Putyinnak sem kell örök időkre a Kremlben maradnia.