Zöld repülés: tesztelés alatt az első hidrogén hajtású repülőgép

2021. április 02. 20:03

Rengetek szó esett már a hidrogén átalakításban rejlő potenciálról, melyet a „zöld” repüléshez lehet hasznosítani.

2021. április 02. 20:03
null

A hidrogén, gáz formájában sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkezik, mint a hagyományos lítium akkumulátorok, ezzel egyenes utat kínálva a repülés által kibocsátott szén-dioxid csökkentéséhez.

Azonban a repülőgép méretével egyenesen arányosan nő, a kibocsátása is. A nagy hatótávolságú utasszállítók kibocsátásának kiküszöböléséhez, a sűrített gáz tároló rendszerek nem elegendőek. Ezért a hidrogént folyékonnyá kell alakítani.

A folyékony hidrogén rendszerek a gáz halmazállapotú energiának háromszorosát képesek elraktározni, ami azt jelenti, hogy a folyékony hidrogénnel rendelkező repülőgépek nagyobb távolságot is megtehetnek, mint a hagyományos gépek. A folyékony hidrogén rendkívül nagy energia- és térfogatsűrűséggel rendelkezik, ezért a gépnek jelentősen nagyobb üzemanyagtartállyal kell rendelkezniük.

A prototípus már elkészült

A hollandiai TU Delft 44 hallgatóból álló csapata, már régóta dolgozik a folyékony-hidrogén üzemanyagcellás repülőgépén. Nemrég pedig be is mutatták az 1/3 arányú prototípust, melyet a tervek szerint júliusban küldenek első próbarepülésére. 
A Phoenix a Stuttgart Egyetemén kifejlesztett kétüléses e-Genius elektromos siklórepülő újratervezett változata. Az e-Genius akkumulátoros energiatárolóval 400 km-t tett meg, az eredeti méretű Phoenix viszont a 10 kilogrammnyi folyékony hidrogénnel akár 2000 kilométert is repülhet majd. 

A prototípus kicsinek nem mondható, hiszen 5,7 m szárnyfesztávolságú, súlya 50 kg. Nagyjából 7 órás repüléshez és 500 km hatótávolsághoz elegendő hidrogént szállít majd. A hidrogént -253 °C fokos hőmérsékleten tartják a hűtőtartályban, ami az 1,5 kW-os üzemanyagcellán keresztül, feltölti az akkumulátort, ami a repülő farán lévő elektromos légcsavart táplálja.

Sam Rutten, a prototípus projekt menedzsere megjegyezte, hogy bár a folyékony hidrogénnel alapvetően nehéz dolgozni, a tervezési szakaszból már átléptek a gyártási fázisba, így a tartály kialakításához szükséges első lépéseket megtették.

Több projekten is dolgoznak

A valós méretű, kétüléses Phoenix szintén építés alatt, bemutatóját pedig júliusra tervezik. 2022 nyarán első repülését gáznemű hidrogénnel kell majd megtennie, a folyékony hidrogénes repülést 2024-re tervezik. 

Az AeroDelft egy nagyobb méretű repülőgép és egy folyékony-hidrogénes utasszállító gépet is tervez, mely a 19 utas szállítására és 952 km megtételére képes Greenliner lesz.

A Phoenix egy valóban izgalmas, hatalmas potenciállal rendelkező projekt. A világnak pedig ehhez hasonló folyékony hidrogén felhasználású ötletekre van szüksége, ha meg akarjuk szüntetni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának, azt a 2 százalékát, amelyet a légi közlekedés eredményez.

A cikk szerzője Pál Fanni
 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Camael
2021. április 03. 18:27
azért csak óvatosan játszunk vele, mert naygot tud durranni :)
Camael
2021. április 03. 16:38
kedves szerző, ezt biztosan nem így gondoltad leírni... "A folyékony hidrogén rendkívül nagy energia- és térfogatsűrűséggel rendelkezik, ezért a gépnek jelentősen nagyobb üzemanyagtartállyal kell rendelkezniük."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!