Magyarországé a 13. legversenyképesebb adórendszer az OECD országok között
2018. november 16. 16:20
A Tax Foundation október végén publikált jelentése szerint Magyarország a 13. helyet foglalja el a nemzeti adózási rendszerek versenyképességi rangsorában, megelőzve Németországot, Finnországot, az USA-t vagy Kanadát.
2018. november 16. 16:20
p
0
0
59
Mentés
A jó adórendszer semleges és segíti a versenyképességet
Az adózási versenyképességi index (ITCI) célja annak mérése, hogy egy ország adórendszere milyen mértékben szolgálja a versenyképességet és a semlegességet – írja az alapítvány elemzése.
A jó adópolitikának alacsonyan kell tartania a (marginális) adókulcsokat, mert ma a vállalatok bármelyik országba könnyen áthelyezhetik tevékenységüket aszerint, hogy hol találják a legalacsonyabb adókat. A magas adók így elriasztják a befektetőket, emiatt pedig gazdasági stagnálást is okozhatnak. Sőt, a magas adóterhek adóelkerüléshez is vezethetnek – fogalmaz a Tax Foundation.
A szervezet hivatkozik az OECD-re, amely szerint a vállalati adók tartják vissza a gazdasági növekedést a legnagyobb mértékben, miközben a személyi jövedelemadók és a fogyasztási adók már kevésbé károsak. Az ingatlanokra kivethető adó árt a legkevésbé és okozza a legkevesebb torzítást a gazdasági szereplők viselkedésében, mert az ingatlant nem lehet külföldre menekíteni. Hozzá kell tenni, hogy a rangsor semmiképp sem az életszínvonalat vagy a társadalom egészének jólétét méri.
A intézet szerint a fenti elveket figyelembe vevő semleges és kompetitív adópolitika fentartható és stabil gazdasági növekedéshez vezet, ami a kormányoknak pedig jelentős adóbevételeket is biztosít.
Az elemzés több mint 40 adózási indikátort vesz figyelembe, amelyek nem csak az adók szintjét, hanem azok struktúráját is értékeli. Vizsgálja a vállalati adókat, az egyéni jövedelemadókat, a fogyasztási adókat, az ingatlanadókat és a külföldön szerzett profitok adózását is.
Magyarország javított
Az alábbi táblázatban az országok neve mellett a helyezésüket, a pontszámukat, majd az egyes adótípusok tekintetében elért helyezéseiket láthatjuk.
Magyarország 68,4-es pontszámával dobogós helyen áll a vállalati adók szempontjából, a nemzetközi adószabályokban pedig második helyezést szerzett.
A leggyengébb helyezést a hazai fogyasztási adókban érte el Magyarország, míg az SZJA-ban és az ingatlanadókban 15. illetve 26. helyen állunk.
A táblázatban nem látszik, hogy Magyarországon található a legkisebb, kilenc százalékos vállalati adókulcs az OECD országok között (az átlag 23,9 százalék). Hazánk a 27 százalékos áfának köszönheti, hogy e kategóriában nem kapaszkodott fel az élvonalba. A legalacsonyabb fogyasztási adó az USA-ban található, 7,4 százalékos értékkel.
A felmérés nem „díjazza” a pénzügyi tranzakciós adókat (gyakorlatilag a banki szolgáltatásokra kivetett áfát) sem. Az OECD országok közül 13-ban találhatunk ilyen adót, köztük Magyarországon is.
Érdemes hozzátenni, hogy a korábbi évhez képest
Magyarország nagyot javított a helyezésén, hiszen a jelenlegi 13. helyezést a 2016-os 19. helyezésről indulva érte el.
Nem véletlen, hogy a Wirtschaftswoche című lap korábbi elemzése szerint a hazai gazdasági élet szereplői rendkívül elégedettek a gazdasági helyzettel, jelentős profitokat termelnek, így a német cégek ismét a jelenlegi magyar kormányra szavaznának.
A rendkívül kedvező vállalati környezet hozzájárulhatott ahhoz is, hogy minden elemzőt meglepjen a harmadik negyedéves magyar GDP-növekedési adat.
Az OECD országok legversenyképesebb adórendszere a felmérés szerint már öt éve Észtországé.
Új-Zéland egy helyet rontva a harmadik, a második hely pedig Lettországé. A visegrádi országok közül Lengyelország rendelkezik a legkevésbé versenyképes adórendszerrel, Olaszországgal és Franciaországgal együtt.
Franciaország pedig immár az ötödik évben kapja a legkevésbé versenyképes adórendszer díját az OECD országok között a magas vállalati (34,4 százalék) és tulajdont terhelő adói miatt.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 2024-ben várhatóan eléri a 18 millió főt, ami Európában a leggyorsabb növekedésnek számít a szektorban.
Kína új irányvonalat hirdetett: 2025-től radikálisabb élénkítő lépésekkel kívánja támogatni a növekedést. Bár a bejelentések rövid távon optimizmust hoztak a tőzsdékre, a szakértők óvatosságra intenek: a szavak mögötti valódi tettek és azok hatékonysága még mindig kérdéses marad.
"Azért magas az áfa, hogy a feketejövedelmek is meg legyen adóztatva."
Csak ez lenne az egyedüli indok, érv?
Nézünk egy egyszerű példát.
100 forint jövedelem esetén 15 % SZJA 15 Ft. adó. Ha mindent elköltöm 27 % ÁFA tartalommal (100-15)*27% 22,95 Ft ÁFA, együtt 37,95 Ft az adó.
100 Ft jövedelem esetén 27 %-os SZJA 27 Ft adó. Ha mindet elköltöm 15 % ÁFA tartalommal (100-27)*15% 10,99 Ft az ÁFA, együtt 37,95 Ft. adó.
Tehát az adó össz. értéke nem változik.
Mi van akkor, ha a 27 %-os SZJA kulccsal adózok és azadózás után nem költöm el csak a felét?
Nos ekkor is megadózok 27 %-al a teljes összeg után. Másként fogalmazva előre beszédedésre kerül az el nem költött pénz után is a FOGYASZTÁSI ADÓ. Így akár azt is mondhatom, hogy a magasabb ÁFA kulcs ösztönzi a megtakarítást.