Humanisták: az emberellenes vallás, amit nem kellene követni

A humanizmus egy vallás, ami ledegradálja az embert, és valójában egy szélsőbaloldali politikát takar. Nem kérünk belőle, Humanisták nevű pártként sem. Szilvay Gergely írása.

Hogyan nyerhetjük vissza emberi kötődéseinket és győzhetjük le a liberális hübriszt? Erre adtak választ a fiatal konzervatívok a Kommentár lapbemutatóján.


Az ifjúkonzervatívokról szól a Kommentár konzervatív folyóirat legújabb száma, melynek szerzői voltak a lapszámbemutató vendégei: Czopf Áron, történész, politológus, Halkó Petra, a XXI. Század Intézet vezető elemzője és Lisztóczki Péter, irodalomszakos hallgató, aktivista. A moderátor Horváth Szilárd volt, aki feltette a kérdést:
törvényszerűen jön-e a nagy nemzedékek után a romlás és leépülés, vagy el lehet-e ezt kerülni?
Czopf válaszában kifejtette, a technológia felfüggeszti a sorshoz való viszonyunkat. A nemzedéki kihívás ebben az, hogy a nemzedéki sors is szövődik, a kérdés, hogy képesek vagyunk-e szőni ezt, vagy már gépek szövik-e azt. Végletekig automatizált kultúrában élünk, de reméljük, hogy az ember még aktív szerepe és főszereplője életének. A digitális forradalommal, technológiai innovációkkal kell felvenni a versenyt, emberi kultúrát kell teremteni. Egyesek szerint túl kell lépni a humanizmus hagyományán, Czopf más irányból kritizálná azt:

a humanizmusban gőg volt, amelyet régen hübrisznek neveztek. Emberi formájú, emberi léptékű kultúrára van szükség, nem humanizmusra.
Lisztóczki feltette a kérdést: közösség-e egy online közösség? Azzal, hogy bejött az Instagram, a telefonok ideje, nincsen beszélgetés a villamoson, a kampuszon, mert mindenki a telefonjára mered. Olyan, mintha két közösségben élnénk, de egyiket sem éljük meg igazából. Ezzel két szék közé estünk a közösségek terén. Halkó szerint is van dolga a generációnknak, a technológiai fejlődés soha nem látott sebességgel halad. Nem tudjuk megkerülni a kérdést, nem tudjuk kivenni a képből a digitalizációt, tehát az elveinket értékálló módon kell tovább képviselni.
Azok az erők, amelyek a technológiai jelenlétet népszerűsítik, megragadtak az individuális igények szempontjánál, ezzel szemben nem csak a közösség áll szemben, hanem az a fajta gondolkodás, amelyet egy konzervatív közösség képviselni tud. Itt van a gyökere az ellentétnek, ebből a szempontból érdemes nézni egy közösségnek ezeket a kérdéseket: hogy az "én" és a "mi" milyen szerepet fog ebben betölteni?
Halkó szerint eközben egy új reneszánsz is zajlik, olyan képességeket sajátíthatunk el, melyekkel résztvehetünk az új világ kialakításában.
A fő képességek az adaptáció, az önállóság és a tudatosság. Az emberiség egyik legmozgalmassabb időszakát éljük, tudatosan kell állnunk a minket körbevevő globális mozzanatokhoz, és így is kell kialakítani egy új generáció által egy nemzeti kultúrmiliőt, nemzeti hivatástudatot. Lisztóczki szerint ma az a lázadás, hogy öltönyben vagyunk és templomba megyünk. Régen a punk volt a lázadás, most ez a lázadás, de ez egy konzervatív lázadás. Ennek a generációnak fel kell állni a két szék közül, és ezt a lázadó jobboldaliságot át kell kovácsolni konzervatívsággá. Ma már sok gimnazistát, egyetemistát megcélzó program van, amely becsatornázza ezeket a hevületeket, hogy belülről is ott legyen a „három részes öltöny és templom”.
Hogyan lesz a szubkultúrából kultúra? Czopf szerint az a probléma, hogy az emberek magukra vannak utalva. A hagyományos társadalmat a típus uralma határozta meg, vagyis az egyéni megnyilvánulásokban az ember legapróbb rezdüléseiben is egy normatív erő fejeződött ki. Az élet legapróbb formája is ritualizált volt. A felvilágosodás és a forradalmak felszabadították az egyént, és egy hihetetlen magány állapotába érkeztünk meg. Most a típus uralma nem nyomja el a szubjektumot, a társadalmi nyomás egyre kisebb, a házasságok nagy része tönkremegy, a minden közösségétől elvonatkoztatott egyén, ez a jogi absztrakció nem létezik a valóságban.
Nem egyének vagyunk, hanem személyek, vannak személyes kapcsolataink, egy közösséghez tartozunk, viszonyulunk egymáshoz. Az egyén, aki most érvényre jut, nem az ember természete, hanem valamilyen absztrakt, természettől elvonatkoztatott elgondolás. A remény az, hogy ez valamilyen formában helyre áll, hogy a hagyomány életerősen megjelenik, de ezért keményen meg kell küzdeni.
Sajnos viszont közel vagyunk a törésponthoz, és ha egyéni erőfeszítésekre hagyatkozunk, ahhoz nehéz reményeket fűzni
- véli Czopf.
Halkó szerint még léteznek a közösségi formák, a család, az egyházi közösségek, de éppen ezek állnak támadás alatt a globalista erők által. Ha egy nagyobb közösséget nézünk, például a nemzetet, akkor azt kell látni, hogy a globalista erők ki akarják oltani a nemzet túlélési ösztönét. A globalistáknál az „én” van fókuszban, de így elszakadunk a kapcsolatoktól, a valóságtól, nem tudjuk az emberiség misszióját értelmezni. Megbomlanak az alapvető, létezéssel kapcsolatos gondolatok. Ez ellen úgy tudunk fellépni, ha a bízunk a fiatal generációban: elsajátítják azokat a képességeket, mely értékállóságot biztosítanak számukra.
Nyitókép: Kommentár Facebook-oldala