Azok az erők, amelyek a technológiai jelenlétet népszerűsítik, megragadtak az individuális igények szempontjánál, ezzel szemben nem csak a közösség áll szemben, hanem az a fajta gondolkodás, amelyet egy konzervatív közösség képviselni tud. Itt van a gyökere az ellentétnek, ebből a szempontból érdemes nézni egy közösségnek ezeket a kérdéseket: hogy az "én" és a "mi" milyen szerepet fog ebben betölteni?
Halkó szerint eközben egy új reneszánsz is zajlik, olyan képességeket sajátíthatunk el, melyekkel résztvehetünk az új világ kialakításában.
A fő képességek az adaptáció, az önállóság és a tudatosság. Az emberiség egyik legmozgalmassabb időszakát éljük, tudatosan kell állnunk a minket körbevevő globális mozzanatokhoz, és így is kell kialakítani egy új generáció által egy nemzeti kultúrmiliőt, nemzeti hivatástudatot. Lisztóczki szerint ma az a lázadás, hogy öltönyben vagyunk és templomba megyünk. Régen a punk volt a lázadás, most ez a lázadás, de ez egy konzervatív lázadás. Ennek a generációnak fel kell állni a két szék közül, és ezt a lázadó jobboldaliságot át kell kovácsolni konzervatívsággá. Ma már sok gimnazistát, egyetemistát megcélzó program van, amely becsatornázza ezeket a hevületeket, hogy belülről is ott legyen a „három részes öltöny és templom”.
Hogyan lesz a szubkultúrából kultúra? Czopf szerint az a probléma, hogy az emberek magukra vannak utalva. A hagyományos társadalmat a típus uralma határozta meg, vagyis az egyéni megnyilvánulásokban az ember legapróbb rezdüléseiben is egy normatív erő fejeződött ki. Az élet legapróbb formája is ritualizált volt. A felvilágosodás és a forradalmak felszabadították az egyént, és egy hihetetlen magány állapotába érkeztünk meg. Most a típus uralma nem nyomja el a szubjektumot, a társadalmi nyomás egyre kisebb, a házasságok nagy része tönkremegy, a minden közösségétől elvonatkoztatott egyén, ez a jogi absztrakció nem létezik a valóságban.
Nem egyének vagyunk, hanem személyek, vannak személyes kapcsolataink, egy közösséghez tartozunk, viszonyulunk egymáshoz. Az egyén, aki most érvényre jut, nem az ember természete, hanem valamilyen absztrakt, természettől elvonatkoztatott elgondolás. A remény az, hogy ez valamilyen formában helyre áll, hogy a hagyomány életerősen megjelenik, de ezért keményen meg kell küzdeni.