Netanjahu: Nincs igazságosabb Izrael Gázában vívott háborújánál
„Semmilyen Izrael-ellenes döntés nem akadályozza meg Izraelt abban, hogy megvédje állampolgárait” – tette hozzá a kormányfő hivatala.
Visszatérnek az izraeli terrorelhárító kemény fiúk és lányok a Netflix meglehetősen realista sorozatában.
Néhány hete mutatta be a Netflix a Fauda című izraeli sorozat új évadát.
s ez a szó tényleg rövid és tömör összefoglalója a sorozat fő témájának: Izrael, Palesztina és a környező arab államok, a zsidó-muszlim ellentét végtelen történetének – testközelből, földközelből nézve.
A 2015-ben indult izraeli produkciót röviden egy izgalmas akciófilm-sorozatnak lehet jellemezni – de ez önmagában csak a felszín.
Mert az alkotóknak – a főszerepet is játszó, valódi terrorelhárító kommandósból színésszé avanzsált Lior Raznak, valamint a szintén kommandós múlttal rendelkező írónak, Avi Issacharoffnak – sikerült mélységet, összetettséget, nagy mértékű realizmust hozzáadnia az egyébként rendkívül izgalmas, sokszor karfába kapaszkodósan feszültté és feszessé tett történetekhez, amik egymásba gabalyodnak és végül évadonként kiadnak egy-egy nagy sztoriívet.
ami milliók számára egy fekete-fehér történet – csak épp ellenkező előjellel a két oldalon.
Lior Raz egyébként a való életben 19 éves korában elveszítette akkori barátnőjét – a lányt ugyanis egy palesztin férfi halálra késelte. A katonai és kommandós szolgálatán túl később Amerikában is megfordult, s Arnold Schwarzenegger testőreként is dolgozó Raz tehát nem éppen elméleti távolságból tekint rá az izraeli-palesztin konfliktusra.
A 4. évad előzetese
Persze, az izraeli sorozat főhősei az izraeli kommandósok és titkos ügynökök, akik a zsidó államot őrzik és védik a határokon innen és túl. És védik egymást is, igazi véd- és dacszövetségként:
akiknek ugyanakkor vannak érzelmeik és esendőségeik, van bennük gyűlölet és akár irgalom is. És akiknek van családjuk, feleségük, gyerekük is. Vagy épp szeretnének családot. Vagy épp szétesik a családjuk. Vagy egyszerűen felőrlődnek a hivatás és a magánélet egymásnak feszülő malomkövei között.
De fontos szerepet játszanak a nők is a sorozatban, akár a fegyveres testületekben, a kommandósok között – Izraelről van szó, ugye –, vagy épp a feleségek, barátnők vagy anyák karaktereiben. Az ő nézőpontjukból is láthatjuk azt a végtelen konfliktushelyzetet, amelyben a Közel-Kelet zsidó állama és társadalma éli mindennapjait.
Aki esetleg azt várja, hogy a Faudában az izraeliek a fasiszta, elnyomó, gazdag és pökhendi hódítók, akik elnyomják a szegény, kisemmizett arabokat, nos, az csalódik: az izraeli sorozatban nyilván alapvetés, hogy Izraelnek joga van megvédenie önmagát minden lehetséges eszközzel, az ellenség pedig erőszakos, terrorista bűnöző, nem pedig Nobel-békedíjas, pacifista szabadságharcos.
Ugyanakkor – és ez a Fauda talán legnagyobb erénye az elsőrangú akciófilmes, politikai thrilleres történetvezetés mellett –,
A palesztin és más arab, muszlim ellenfelek soha nem karikatúraszerű, nevetséges, egydimenziós alakok. A főellenség karakterektől kezdve a talpasokig és az esetleg két tűz közé szoruló, feláldozható gyalogokig mindenkinek megvan a háttértörténete, jól összerakott karaktere, akiknek a történetei – akár magukat az izraelieket is negatív színben feltüntetve – megmagyarázzák, hogyan kötnek ki az aktív, fegyveres ellenállásnál, a terrorizmusnál.
Szintén erénye a sorozatnak, hogy bemutatja: az apró, alig fél dunántúlnyi Szentföldön összezsúfolódó zsidók és arabok nem élnek elszeparálva, és nem is tudnának egymástól teljesen elkülönülten élni. A főszereplők anyanyelvi szinten beszélnek arabul és olvadnak be az idegen, ellenséges környezetbe is, ha kell; ahogy vannak nyugodt, békés életre vágyó, izraeli állampolgár arabok is.
És még valami: a streaming produkciókban és számos egyéb mostani szórakoztatóipari szegmensben már végképp eluralkodó, ma már egyre inkább kontraproduktív és joggal kritizált woke, balos, LMBT-satöbbi nyomulásnak a Faudában nincs helye.
benne férfias férfiakkal és nőies nőkkel, olyan alapvető, természetes emberi érzelmekkel, mint a bajtársiasság, az önfeláldozás, a közösségiség; olyan témákkal, mint a hétköznapi, felnőtt férfi-nő kapcsolatok realista boncolgatása, no meg az árulások, a bosszúk, a bűnök és bűnhődések, a meghasonlások és lelkiismeret-fordulások, az átérezhető életdrámák bemutatása.
Fauda, zenében
Most pedig itt a Fauda negyedik évada, amit nemrég mutattak be a Netflixen. Amiért a magyar nézőknek különösen érdekes és pikáns lehet az új évad, hogy az abban fontos szerepet játszó
A fővárosi lakosok nyitott szemmel lesve a sorozatot tippelgethetnek és beazonosíthatják, épp melyik budapesti városrész vagy utcarészlet bukkan fel Brüsszelként. Például van annak némi diszkrét bája, amikor épp a magyar titkosszolgálatok valódi, Fehérvári úti új székháza előtt üldözik az izraeli kommandós karakterek a muszlim terrorista ellenséget, na. Az egyébként nagyon realista, jó értelemben földhöz ragadt akciósorozat átéléséből a magyar nézőket azért kissé kizökkenti, bár így is jól szórakoztathatja a Brüsszelnek álcázott, számos budapesti jelenet.
Az idei évad nagy története azonban ismét izgalmas, magával ragadó, szemeket felnyitó és a közel-keleti nüanszokra érzékennyé tevő, a végkifejletnél megrendíteni képes sztori, ami kiemelkedik a Netflix átlagos minőségű, tengernyi produkciódömpingjéből, és aminek a nézését az évadbeli epizódok végén tökéletesen elhelyezett, érdekfeszítő cliffhangerekkel nehéz is abbahagyni.
Nyitókép: Fauda