Kivonul Oroszországból az IKEA

A svéd cégnek összesen 28 ezer dolgozója van Oroszországban.

Az üzlet az üzlet, de a nagy csinnadrattával járó korábbi kivonulásnak ára lesz.
A Világgazdaság arról ír, hogy egyes nyugati cégek fenntartják a lehetőséget a visszatérésre Oroszországban.
Több vállalat a védjegyei meghosszabbítását vagy kiterjesztését kérte az orosz hatóságtól,
így a McDonald’s, az IKEA és a KFC is, tudjuk meg.
Emlékeztetnek: több mint 460 nemzetközi vállalat állította le a tevékenységét Oroszországban 2022 februárja óta és összesen 59 globális márka hagyta el az orosz piacot – állapította meg a Kijevi Közgazdasági Iskola. A DW az orosz nemzeti szabadalmi hivatal, a Roszpatent adatbázisából pedig kiderítette, hogy mindössze 25 cég tartja fenn Oroszországban bejegyzett védjegyét, így a Mercedes, a McDonald’s, az IKEA, a Jaguar vagy a Volvo. A védjegy megtartása azt jelenti, hogy egy márka neve, logója és formatervezése a vállalat szellemi tulajdona marad, és azt mások nem használhatják vagy utánozhatják.
Hozzáteszik:
a védjegybejegyzés összesen 10 évig érvényes,
így azoknak a vállalatoknak, amelyek 2022 februárja előtt nyújtották be a kérelmüket, még van idejük dönteni.
A gyakorlatban azonban a tulajdonosoknak adódhatnak problémáik. Az orosz jog szerint egy versenytárs jogszerűen megtámadhatja egy „tulajdonos nélküli” védjegy használati jogát, ha azt három éve nem használják.
Jan Melkumov orosz közgazdász és újságíró rámutatott:
ha a politikai helyzet változik, akkor könnyebb lesz ezeknek a cégeknek visszatérni az orosz piacra.
Ezt is ajánljuk a témában
A svéd cégnek összesen 28 ezer dolgozója van Oroszországban.
Hangsúlyozza: A nyugati vállalatok esetleges visszatérése ugyanakkor így sem lesz könnyű.
Az orosz hatóságok feltételeket támaszthatnak nekik,
például arra kötelezhetik őket, hogy biztosítsák a helyi termelést, adják át a technológiájukat, vagy oroszokkal hozzanak létre közös vállalatokat.
A helyzet haszonélvezői addig is a kínai, indiai és közel-keleti vállalatok, amelyek benyomultak az egykori nyugati versenytársaik helyére
– magyarázta Melkumov a német közszolgálati csatornának. Egy tanulmány szerint az ezen országokból származó 27 ruházati és cipőmárka már 32 nyugati céget váltott fel.
Fotó: Bezárt McDonald’s étterem az oroszországi Podolszkban 2022. május 16-án. MTI/EPA/Makszim Sipenkov