Aggasztó hírek derültek ki az Északi-tengeri hajókatasztrófáról – veszélyes anyagok szivárognak, egy ember eltűnt

2025. március 11. 06:09

A hatóságok tengeri és légtérzárlatot rendeltek el.

2025. március 11. 06:09

Mint beszámoltunk róla, összeütközött egy tartályhajó és egy konténerszállító hajó hétfőn az Északi-tengeren, Anglia keleti partjainál. Mindkét hajó kigyulladt, a tartályhajó repülőgépüzemanyag-szállítmánya ömlik a tengerbe. A másik hajó rakományában veszélyes, mérgező anyagok is vannak, egy tengerész pedig eltűnt.

Ezt is ajánljuk a témában

A tengeri hajóforgalmat figyelő valós idejű nyomkövető portálok adatai szerint – amelyeket a hajók üzemeltetői megerősítettek – az amerikai zászló alatt közlekedő Stena Immaculate tartályhajó és a Solong nevű, Portugáliában bejegyzett konténerhajó szenvedett balesetet.

A Stena Immaculate 183 méter hosszú, vegyi anyagok és olajtermékek szállítására 2017-ben épített 50 ezer tonnás tartályhajó, amely A1 típusú repülőgép-üzemanyagot szállított Görögországból a kelet-angliai Hull kikötőjébe.

Az amerikai védelmi minisztérium hétfő esti közlése szerint a szállítmányt az amerikai légierő Angliában állomásozó alakulatai kapták volna. A Pentagon szerint ugyanakkor a baleset nem okoz műveleti fennakadást és nem befolyásolja a harckészültséget.

A másik hajó, a 2005-ben készült 141 méter hosszú, 9500 tonna teherbírású Solong Skóciából a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartott. A Lloyd's List Intelligence nevű londoni székhelyű globális hajózási adat- és információszolgáltató konglomerátum hétfő este közölte, hogy a Solong rakományában 15 konténernyi nátrium-cianid is van, amely rendkívül mérgező, és vízzel érintkezve heves reakcióba léphet.

A Stena Immaculate a Humber folyó torkolatvidékétől keletre, az Északi-tengeren horgonyzott, amikor a Solong nekiütközött. Az ütközés következtében mindkét hajó kigyulladt. A Stena Immaculate üzemeltetője, a Crowley nevű cég hétfőn kora este közölte, hogy a hajón több robbanás történt, a raktér oldalfala felhasadt, és a léken keresztül a hajó által szállított repülőgép-üzemanyag ömlik a tengerbe.

A helyszínen készült felvételek szerint az üzemanyag a tenger felszínén is lángol, és a hajó nagy részét elborította a tűz.

A brit médiának nyilatkozó szakértők szerint ez nem annyira veszélyes, mint ha a hajó nyersolajat szállított volna és ez ömlene a tengerbe, mert az olajtól eltérően a repülőgép-üzemanyag gyorsan elpárolog. A Crowley szóvivője szerint a Stena Immaculate személyzetének mindegyik tagja biztonságban elhagyta a hajót.

Graham Stuart, a baleset kelet-angliai térségének parlamenti képviselője a sajtónak elmondta, hogy a két hajóról 37 embert szállítottak a partra, közülük egy kórházi kezelésre szorul, a többieknek nem esett bajuk. A Solong német üzemeltetője ugyanakkor hétfő este közölte, hogy 

a hajó 14 fős személyzetének egyik tagja eltűnt. 

A brit tengerhajózási hatóságok a baleset 8 kilométer átmérőjű körzetében tengeri és légtérzárlatot rendeltek el. Martyn Boyers, a mentési művelet központjául szolgáló kelet-angliai Grimsby kikötőjének vezérigazgatója a Sky News brit hírtelevíziónak nyilatkozva azt mondta: gyanúja szerint a konténerhajót az automata navigációs berendezés irányíthatta a baleset előtt. 

Boyers szerint ezek a berendezések mindig a betáplált irányt követik, és önmaguktól nem térnek el ettől, ha a parancsnoki hídon nem avatkozik be valaki. A brit tengeri baleseti vizsgálóbizottság (Marine Accident Investigation Branch) hétfőn szakértőket küldött a helyszínre, de jelezte, hogy a baleset okainak feltárása hónapokig is eltarthat.

(MTI)

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
eljolesz
2025. március 11. 11:24 Szerkesztve
"A brit tengeri baleseti vizsgálóbizottság (Marine Accident Investigation Branch) hétfőn szakértőket küldött a helyszínre, de jelezte, hogy a baleset okainak feltárása hónapokig is eltarthat." - amíg eljutnak az oroszokig. :))) Majd elmondják, hogy a navigációs rendszert átverték az orosz hackerek, vagy megtalálják a vízben úszva Putyin útlevelét.
Treeoflife
2025. március 11. 09:45 Szerkesztve
Minél nagyobb tengeri forgalmat bonyolítanak, annál nagyobb az ilyen balesetek bekövetkezésének a valószínűsége. Nemcsak az áru "veszik oda", hanem hatalmas katasztrófát is eredményez. De ez nem a nyílt Óceánon történt - mindenki szabadságon volt? A "zöldek" ilyenkor hol vannak? A hasukat süttetik valamelyik déltengeri nyaralóövezetben?
elfújta az ellenszél
2025. március 11. 09:37
A baráti üzemanyag nem környezetszennyező, sőt kimondottan jót tesz a környezetnek ha elégetik. Ha ezt tudta volna Baerbock, akkor nem csupán meglocsolta volna kerozinnal az Emírségeket amikor felettük repült, hanem parancsot adott volna hogy gyújtsák is fel.
egyszeri
2025. március 11. 08:39
Az MI a hibás, és még megszondáztatni se lehet. Az autók ütközése utakon még úgy ahogy érthető, de a nyílt tengeren hajóknál..? KRESZ ott is van és tudomásuk kell, hogy legyen egymásról már sok idővel korábban és sok kilométerre.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!