Navracsics Tibor: Kamala Harris valójában „Brat” – aki „olykor hibázik ugyan, de közben óriási szíve van”, és akivel „jól lehet bulizni”?

2024. szeptember 13. 15:46

A túlnyomó többség megelégszik azzal, hogy egy TikTok szabályainak és tartalmi kritériumainak megfelelő, úgynevezett jó fej jelölt esélyes arra, hogy a világ első számú szuperhatalmát irányítsa.

2024. szeptember 13. 15:46
null
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor

(MTI/AP/Alex Brandon)

Lassan egy nemzedék nőtt fel 2008 óta, amikor Barack Obama azzal döbbentette meg a világot az amerikai elnökválasztáson, hogy először demokrata párttársát, az esélyesebb Hillary Clintont, majd republikánus ellenfelét, John McCaint is megelőzte. Sokan történelmi győzelemsorozatként jellemezték Obama 2008-as évét. Talán nem is azért, mert az amerikai elnökválasztások történetében először fordult elő, hogy egy afroamerikai kultúrával kapcsolatba hozható politikus ilyen sikert ért el. Sokkal inkább azért, mert ő volt az első, aki szakítva az akkor modernnek tekintett kampánytechnikákkal nem az elektronikus, hanem a közösségi médiára támaszkodott támogatóinak megszervezésénél és mozgósításánál:

az akkor mindössze négyéves Facebook, illetve a nála két évvel fiatalabb Twitter – ma X – eszközeivel forradalmasította a kampányolást. 

Obama után Donald Trump már nem csupán a kampányban, hanem az elnöki kommunikáció eszközeként is élt a közösségi média – különösen a Twitter – adta lehetőségekkel. A hagyományosnak tekintett médiával szembeni bizalmatlansága miatt a korábban sajtótájékoztatón nyilvánosságra hozott elnöki bejelentéseket is a közösségi oldalakon osztotta meg először, sőt sokszor kizárólagosan. A kezdeti meghökkenést gyors alkalmazkodás követte.

Az újságírók kénytelenek voltak rövid idő alatt megtanulni, hogy elveszítették a hírek megformálásának privilégiumát.

Az idei választási kampány újabb fejezetet nyitott. A közösségi médiát használó politikus után most megjelent a közösségi média által használt politikus. A történet egy könnyűzenei album megjelenésével kezdődött. A Charli XCX művésznevű ügyeletes brit média- és zenei sztár idei nagylemezének címe és vizuális világa olyan sikert aratott, amely jelentőségében bőven túlnyúlt a zenei élet határain. A lemez címe alapján Brat – magyarul vagány, pajkos – lett minden, ami menő. A dalok mellett a borító lime-zöld árnyalata, benne a fekete betűk tipográfiája és velük együtt az életérzés, amelyet kitalálója úgy jellemzett, mint egy rendetlen lány, aki szeret partikra járni, és időnként ostobaságokat beszél.

Olyan, aki jól érzi magát, de időnként összeomlik, őszinte, nyers, néha egy kicsit erőszakos, és alkalmanként meggondolatlanul cselekszik.

Brat Summer, azaz pajkos nyár lett a TikTok révén az idei július és augusztus életérzése amelyet aztán felfedeztek maguknak a fiatalok szavazataiért versengő politikusok.

Történetesen az a Kamala Harris is, akinek – Joe Biden vesszőfutását követően – július végén, a Brat-életérzés kezdeti csúcspontján hullott ölébe az amerikai demokraták elnökjelöltsége. A mindaddig jóindulattal is csak középszerűként számontartott alelnök stábja előtt legnagyobb feladatként éppen az jelentkezett: hogyan tudják kényszer szülte jelöltjüket esélyesként bemutatni.

Ekkor érkezett a show-biznisz és a közösségi média segítsége.

A Harris-stáb kitalálta, hogy Kamala valójában brat: rendetlen, olykor hibázik, de óriási szíve van, szeret nevetni és táncolni.

Vezetőnek talán nem a legmegfelelőbb, ám egy házibuliban szívesen tölti vele az ember az időt. Megkezdődött tehát a márkaépítés: a professzionális multimilliomos Trump igazi ellenfele az esendő, emberi Kamala Harris lett. 

Azóta egymást érik az alelnök mémjei és rövid videórészletei a közösségi médiában, amelyek mind azt bizonyítják, hogy főhősük valóban brat, méltó tehát az emberek szimpátiájára és támogatására. Néhány okvetetlenkedő panaszkodik ugyan arra, hogy nem lehet tudni, miből is áll Harris programja, vagy hogy jelölti beszédei ellentmondásosak és politikailag értelmetlenek, ezek azonban csak a vájt fülűeknek jelentenek valamit.

A túlnyomó többség megelégszik azzal, hogy egy TikTok szabályainak és tartalmi kritériumainak megfelelő, úgynevezett jó fej jelölt esélyes arra, hogy a világ első számú szuperhatalmát irányítsa.

Mi pedig, akik nem tudunk beleszólni az amerikai elnökválasztás menetébe, csak szurkolhatunk, nehogy a lazaság nyarát ijedtségünk ősze és rosszkedvünk tele kövesse.

A szerző közigazgatási és területfejlesztési miniszter.

 

Összesen 53 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Aerion
2024. szeptember 17. 13:40
leonardodicarpaccio Tibi, a "rosszkedvünk tele" magyar évszak, az amerikaiak nem ismerik. --------------- A jelenlegi amerikaiak nem ismerik, de a hozzád hasonló vadbarom állatok éppenséggel ügyesen dolgoznak azon, hogy megismerjék. Ezzel párhuzamban javaslom, te is készült fel a 'megismerésre'. Lesz benne részed.
Aerion
2024. szeptember 17. 13:37
A jelen júeszéj vezetése, annak utánpótlása és ezek 'ideológiája' messze magasan felülmúlja az egykor volt szovjet vezetés lerohadásának abszolút maximumát.
elfújta az ellenszél
2024. szeptember 16. 00:14
Putyin is szívébe zárta Kamalát, főleg a friss hangon nyerítő mosolygásait. Ha nem jön össze neki Amerikában, még mindig lehet próbálkozni Oroszországban
csakegyittlako
2024. szeptember 15. 22:58
NA. A kamatyola maris. Majd ő megoldja.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!