Pedofil papok: a hatalom a lényeg, nem a szexuális vágy?
A struktúra és a hatalom a lényeg – hirdeti a WMN és néhány ELTE-s tudós. Mutatjuk, hol tévednek.
Kíváncsian várjuk, hogy a cancel culture mozgalmárai ledöntik-e Michel Foucault szobrát is, vagy simán csak elfutnak mellette – elvégre az egyik alapítójuk szobrát mégse dönthetik le...
(Nyitókép: Youtube-képernyőfotó)
A bölcsészkarok legidézettebb szerzője, a társadalomtudományok imádott vezérlő alakja, kortárs szekuláris szent, egyben a pedofília mentegetője – ő volna Michel Foucault (1926-1984), akit Roger Scruton az újbaloldal vezető gondolkodójának tekint.
A London School of Economics 2016-os elemzése szerint a Fegyelem és büntetés, illetve A szexualitás története című művei minden idők 25 legtöbbet idézett társadalomtudományi könyve között voltak, valamivel több mint százezer idézéssel. 2007-ben az ISI Web of Science szerint ő egyedül volt A legidézettebb tudós a bölcsészettudományok területén.
Foucault a posztmodern és a nyugati öngyűlölet egyik vezéralakja.
Nincs az a szociológia és kulturális antropológia szak, nem is beszélve a genderszakokról, ahol ne áhítattal, a megvilágosodás érzésével olvasnák Foucault-t. Az általa képviselt felfogás épp a legutolsó azok között, amelyek a világ végső megfejtésével dicsekednek, azt gondolják, ők rájöttek, hogy valójában mi mozgatja a világot, az embert. Ilyen persze Foucault előtt is volt pár, és utána is lesz. Aki Foucault-t és társait (Sartre, Derrida, Judith Butler, stb.) olvassa, azt hiheti, hogy végre itt a kulcs a világ megfejtéséhez, és a megvilágosodás által egy felsőbb kasztba került.
Főleg ezt hiszi, ha egyetemista, és amúgy is ez a célja.
Foucault hatalmi struktúrákat kutat, következésképp mindenhol azt is lát;
híres megjegyzése szerint a hatalom ott csordogál az emberi kapcsolatok kapillárisaiban.
Foucault szerint minden diskurzus hatalmi megnyilvánulás, a társadalmi kapcsolatok két központi fogalma a hatalom és a tudás. A hatalmat monopolizálta a burzsoázia, az határozza meg, hogy mi számít normalitásnak.
Vitatkozni sem nagyon lehet vele, mivel Foucault – jegyzi meg Roger Scruton a Futóbolondok, csalók, agitátorok című kötetében, mely az újbaloldali gondolkodóiról szól – pusztán azt figyeli saját magaslatáról, hogy a kihívó fél milyen érdekeket mozdít elő, azaz szerinte ellenfelei érveinek nincs önértéke.
Scruton a következőket írja Foucault-ról: Foucault a burzsoát leplezte le szüntelen, állítva, hogy igazából minden csak a burzsoá hatalom maszkja:
a nyelv, a kapcsolatok, szóval tényleg minden pusztán a hatalom titkos struktúráit alkotja.
Foucault keményen konstrukcionista: szerinte az „ember” reneszánsz találmány, mivel csak azóta van speciális jelentősége annak, hogy emberek vagyunk, nem pedig, mondjuk, csak földművesek, katonák vagy épp nemesek. Scruton megjegyzi: ez alapján viszont a dinoszauruszok is pusztán modern találmányok. Franciánk szerint a modern lélek is mai találmány, mégpedig az igazságszolgáltatási rendszer találmánya. Foucault a szexuális viszonyokban is elsősorban hatalmat látott, meglátása szerint pedig a hatalmi viszonyok alól az őrültek, a bolondok házának lakói az egyedül szabadok.
Scruton szerint Foucault korai írásaiban sok az eredeti gondolat, ám relativista módszere kétségeket ébreszt gondolatai megalapozottságát illetően,
módszere ugyanis felmenti az alól, hogy végig kelljen futnia az empirikus vizsgálódás keverves köreit”,
a történelmi adatokat nagyon leegyszerűsíti, „nyoma sincs érvelésnek, bizonyítékoknak, a netán kétségeket ébresztő példák és ellenpéldák kutatásának”, Foucault történelemszemlélete sematikus.
Magyarán Foucault módszertana egy fos.
Tekintve a modern társadalomtudomány módszertanfétisét, furcsa, hogy ezt oly könnyedén megbocsátják a franciának.
Scruton szerint Foucault paranoiás, hatalomfelfogása ideologikus és megalapozatlan: „valahányszor hatalomba botlik, egyből leszögezi, hogy az a hatalmat uralkodó pozícióból gyakorolják. Így aztán egyetlen varázsütésre képes a társadalmi rend bármely vonását - még azt is, hogy gondoskodik a betegek gyógyításáról – rejtett hatalomgyakorlásnak minősíteni, amelynek egyetlen funkciója, hogy előmozdítsa a ’hatalmon lévők’ érdekeit”. Így aztán a normális és abnormális nemi magatartás és pusztán hatalmi struktúrák terméke.
A Modern Culture című kötetében Scruton azzal zárja a Foucault-ról szóló fejezetet: „a tagadás kultúrája szisztematikus, szinte paranoiás kísérletet tesz arra, hogy megvizsgálja a korábbi élet bájos jeleneteit, és egyenként a kukába hajítsa őket. Ami megmarad, és amit a diáknak kínálnak, az pontosan az, amit a diák mindenképpen talál – egy szakralitástól és önfeláldozástól mentes világ, amelyben már nem törekszenek a társadalmi reprodukcióra.”
Scruton szerint
Foucault harcias balossága nem a valóság kritikája volt, hanem védekezés a valóság ellen, kapálózás,
hogy ne kelljen elismernie a lényeget, hogy minden hibája ellenére ez a normalitás adatott nekünk”.
Foucault AIDS-es lett, s bár igyekezett úgy gondolkodni, hogy elég dekonstruálni az AIDS és a betegség fogalmát, végül az AIDS dekonstruálta Foucault-t.
A halál elvégre nem társadalmi konstrukció és burzsoá találmány, hanem nagyon is valós.
Kapcsolódó vélemény
A baloldal szerint semmiféle szokás, hagyomány, hierarchia, intézmény nem állhat a fejlődés útjában.
Nos, ez a Foucault amúgy pedofil volt – és pedofíliája jól passzolt a kortárs posztmodern balos értelmiség pedofíliájába, azaz Foucault nem volt egyedül. Tényi Tamás pszichiáter professzor pár éve írt egy tanulmányt Foucault-ról (Psychiatria Hungarica 2021, 36/4 599-604.), amiből kiderül, hogy
a francia filozófust valószínűleg pont hogy nem elriasztotta a hatalom valósága, hanem perverz módon vonzotta.
Az 1970-es évektől kaliforniai útjai során intenzíven bekapcsolódott a San Francisco-ban virágzó meleg kultúrába, és kedvelte a szado-mazót, BDSM-et – egyszerűen vonzották a hatalom szexualitásban kipróbálható helyzetei.
Beleolvasva a Felügyelet és büntetésbe, az ember nehezen tud szabadulni a sejtéstől, hogy Foucault valójában élvezte a hatalom felügyeletben és büntetésben való megnyilvánulásait, az ezzel való intellektuális foglalkozás pedig a fantáziáját korbácsolta; aztán az éjszakában konkrétan ki is élte a fantáziáját. Ez persze egyéni ízlés kérdése, de van itt más is.
Guy Sorman francia professzor 2021-ben borított a brit Sunday Times-ban, azt állítva, hogy amikor 1969-ben meglátogatta Tunéziában az ott vendégprofesszorkodó Foucault-t,
kiderült, hogy Foucault a fővároshoz közel eső Szidi Bou Szaid nevű faluban lakván kiskorú fiúknak fizet, hogy szexeljenek vele.
Mivel azonban Foucault könyvei központi jelentűségűek a kortárs társadalomtudomány számára, sőt Foucault szolgáltatja a kortárs társadalomtudomány alapvető hittételeit, ezért ez a momentum rendkívül kellemetlen a baloldali egyetemi közeg számára (mutatok egy ilyen relativizálást: „Foucault sajnos valóban követett el bűncselekményeket. Tudományos szempontból viszont az adja a jelentőségét, hogy a XX. század nagy hatású gondolkodója volt.”)
A probléma az, hogy Foucault pedofíliája nem esetleges baleset, sajnálatos egyéni vonás vagy hasonló volt –
Foucault pedofíliája és az, hogy mentegette a pedofíliát, egyenesen következik a gondolkodásából.
A gondolkodása pedig a vágyaiból következett. Foucault gondolkodása alapján ugyanis a beleegyezési korhatárok, a kiskorúság és nagykorúság fogalmai elnyomó, burzsoá hatalmi termékek, melyek önkényesen bélyegzik meg a fiatalkorúakkal létesített szexuális kapcsolatot. Az ő felfogásából ez szükségszerűen következik, nehéz a dolgot tehát kimagyarázni.
Hogy Foucault tunéziai pedofil kalandjai nem rendszerhibák, hanem a rendszere lényegének a megnyilvánulásai, mutatja az is,
hogy a filozófus 1977-ben közösen petíciózott a pedofília legalizálásáért
(a korhatárok eltörléséért) többek közt Jean-Paul Sartre egzisztencialista filozófussal és élettársával, a biszexuális Simone de Beauvoir-ral, aki egyben a genderelmélet egyik alapítója is; Roland Barthes-tal (másik posztmodern szent), Jacques Derridával (ő is posztmodern szent) és másokkal. Derrida a dekonstrukció elméletalkotója.
A pedofília ezen alakok szempontjából az igazolhatatlan, kortárs elnyomó normák elleni lázadás, azok dekonstrukcója;
valójában viszont a gyermekek lelkének (és a saját lelkük) dekonstrukciója.
Azt hiszem, ezek a szemfényvesztő alakok a saját lelki nyomorukat fogalmazták meg filozófiáikban, és gondolkodásuk valójában segélykiáltás. Kegyelemre lett volna szükségük, de nem hittek a kegyelemben. Inkább mind bonyolultabb és tudálékosabb szövegekben magyarázkodtak saját maguk előtt, a lelkiismeretük előtt. Intellektuális akrobatikával elbarikádozták magukat a kegyelem és az elméleteiknél jóval egyszerűbb valóság elől.
Ha van értelmiségi öncsalás és önbecsapás, akkor ők ennek a nagymesterei voltak.
Lehet persze elvileg azt mondani, hogy „Foucault és a posztmodernek filozófiája igen, pedofíliája nem”, de nehéz elképzelni, hogy ha minden vágyat felszabadítunk, akkor a pedofília hogy lesz kivétel eme trend alól.
A nagy tabudöntögetésben hogy maradhatna meg egyetlen, utolsó tabunak a pedofília? Csodás módon elkerülik a tabudöntögető hullámok?
És emellett ott vannak Foucault azon megjegyzései, amelyeket Molnár Attila Károly tett közzé a Continuum blogon. Érdemes ezeket egészben idézni:
„Foucault ’elméleti’ szinten is a pedofília büntethetősége ellen érvelt: egyrészt a gyermek kezdeményezheti a szexuális kapcsolatot, ekkor nincs erőszak (204.), továbbá belegyező gyermek az, aki nem utasítja vissza a felnőtt szexuális közeledését (a belegyezés alapja lehet valamilyen jutalom, cukorka, pénz stb. is) – ’ha a gyermek nem utasít vissza, akkor nincs semmi ok büntetni a cselekményt’ (204.) –; másrészt a gyermek teljesen meg tudja ítélni mi történik vele – ’azt feltételezni, hogy a gyermek nem tudja elmagyarázni, mi történt és nem képes beleegyezni valamibe, teljesen elfogadhatatlan’ (284.) –; harmadrészt egyáltalán nincs szükség beleegyezési korhatárra –
’a törvény által rögzített korhatárnak semmi értelme.
És a meg lehet bízni a gyermekben, hogy megmondja, történt-e erőszak vagy sem’ (284.) –; negyedrészt, nem igaz, hogy a tekintéllyel rá lehet kényszeríteni egy gyereket arra, hogy olyasmit csináljon, amit nem akar, tehát kényszerítésről (205.), hatalommal való visszaélésről szó sem lehetet a gyermekekkel folytatott szexuális kapcsolatok esetén. (…) Foucault szerint a szexualitás szabályozása csak eszköz az emberek gyarmatosítására, a gyermekek megerőszakolására vonatkozó törvények, pedig csak eszközök a szülők kezében, akik ezzel akarják megoldani a más felnőttekkel szemben fennálló problémáikat. (209.) (Az idézetek forrása: M. Foucault, Politics, Philosophy, Culture, Routledge, 1988.)” (Mindezt hitetlenkedésemben magam is leellenőriztem. Tényleg ilyeneket mond Foucault ebben az interjúkötetben.)
Senki nincs hibák és bűnök nélkül, még a szentek sem. Hibái és bűnei ellenére is lehet valaki nagy és fontos gondolkodó például.
De azért mégiscsak furcsa, hogy a baloldalon miként igyekeznek ignorálni Foucault pedofíliáját
– és gyakorlatilag Foucault egész posztmodern filozófusnemzedékének pedofília-pártiságát – szemben például az amúgy joggal pellengérre állított pedofil papokkal (nincs abszurdabb, mint a pedofil Foucault alapján magyarázni és elítélni a papi pedofíliát, ahogy a WMN tette egyszer). Csakhogy az egyház esetében eme papjainak elfogadhatatlan viselkedése teljesen ellentétes azzal, amit eme papoknak képviselniük kellene. Foucault és társainak esete azért durvább, mert az ő esetüken a pedofília teljesen önazonos – ők ezzel együtt „autentikusak”. A pedofília mentegetése saját gondolkodásukból fakad, és még teljesen tudatosan, öntudatosan meg is védik azt. A kortárs baloldal kedvenc értelmiségieinek pedofíliapártiságát nem lehet leválasztani a gondolkodásukról, mert
ez a pedofília ott csordogál a gondolkodásuk kapillárisaiban.
Foucault-nál és a többi posztmodern újbalosnál a gondolkodásuk, az életmódjuk és a pedofília elválaszthatatlanul összefonódik. Kíváncsian várjuk, hogy a cancel culture ledönti-e Foucault szobrát is, vagy elfutnak mellette, mivel az egyik alapítójuk szobrát mégsem dönthetik le.
Ezt is ajánljuk a témában
A struktúra és a hatalom a lényeg – hirdeti a WMN és néhány ELTE-s tudós. Mutatjuk, hol tévednek.