A Hungarian Conservative hírportálon korábban megjelent elemzésében Magyarországot hozza fel egyik példaként, amikor az amerikai haditengerészeti iskola professzorának, Nikolas K. Gvosdevnek azt a széles körben elfogadott elméletét ismerteti, miszerint bizonyos államok, amelyek „a globális rendszer varratánál helyezkednek el”, összekötők és közvetítők, valamint integrációs erővel és „pozitív kapcsolatok létrehozásának képességével” rendelkeznek. Mit jelent ez?
Gvosdev elméletének középpontjában az úgynevezett kulcsállamok állnak, amelyek a nagyhatalmak közötti stratégiai vetélkedés korszakában sokkal fontosabb szerepet vállalnak, mint ami a méretükből, a lakosságszámukból vagy a gazdasági erejükből adódóan elvárható lenne. A kulcsállamok egy-egy térség stabilitását alátámasztó szereplők, amelyek kiveszik a részüket az adott régió megszervezéséből, a globális gazdaság kulcsfontosságú kapcsolatpontjai, valamint a béke és a rend fenntartásához szükséges diplomáciai közvetítők. A kulcsállamok megfelelő működéséhez azonban szigorú feltételeknek is teljesülniük kell: határozottan realista és önérdekközpontú külpolitikai szemléletre van szükségük.
És Magyarország ilyen kulcsállam, amely összekötő szerepet tölt be?
Igen, s ez akár meg is mutatkozhat a következő időszakban, például az év második felében, amikor Magyarország tölti be az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét. Az összekötő szerep azonban néhány kritérium függvénye: először is fontos, hogy az adott ország egyensúlyra törekvő, szoros kapcsolatot tartson fel mindenkivel, legyen szó az Egyesült Államokról, Kínáról, Indiáról vagy épp Oroszországról. Ez az összekötő szerep egyáltalán nem azt jelenti, hogy az ország mindenkire ráaggatja a „legjobb barát” címkét, vagy hogy állandóan a kamerák kereszttüzében kell bizonygatni a kapcsolatok jellegét – sokkal inkább azt, hogy minden tárgyalópartnerrel kész asztalhoz ülni, betartva a diplomáciában elvárt udvariasság szabályait. Hogy egy másik példát is felhozzak, kulcsállamként tekinthetünk például Azerbajdzsánra a Kaukázusban, amely Oroszország, Törökország és Irán metszéspontjában épp olyan fontos partnerként tekint Kínára, mint az Európai Unióra. Az ilyen kulcsállamok esetében mindenki azt akarja, hogy hozzá igazodjon. Ez természetes, hiszen ha a kulcsállam a pálya egyik szegletébe szegezi a figyelmét, a pálya másik szegletében feszültség keletkezik. A kulcsállamok esetében azonban a lényeg az, hogy semlegesek tudnak maradni, és a saját érdekeik szerint mozognak a pályán. Ukrajna egyébként jó ellenpélda: geopolitikai pozícióját tekintve könnyen kulcsállammá válhatott volna, de nem így történt, pedig az ország elnevezése is erre utal, azt jelenti ugyanis, hogy határvidék.
A kulcsállamok esetében a lényeg az, hogy semlegesek tudnak maradni”
Ha már Ukrajnánál tartunk, mit gondol, van esélye a győzelemre Oroszországgal szemben?
Szerintem a legfőbb baj, hogy az orosz–ukrán háborúról szóló diskurzusnak felerősödött az ideológiai olvasata. Az Egyesült Államok és általánosságban véve a Nyugat számára ugyanis ez egy „jó” háború, amely a demokrácia hívei és a tekintélyelvűek között játszódik. Ha tehát Ukrajna elveszti a háborút, az a képletükben olyan, mintha a Csillagok háborúját a rosszfiúk nyernék, aminek nem szabad megtörténnie, hiszen Hollywoodban mindig a jófiúk győznek. Másrészt ott munkálkodik a háttérben a presztízsfaktor is. Az Egyesült Államok sokat beletett ebbe a háborúba, mondván, „meg tudjuk nyerni, meg tudjuk védeni a demokráciát a tekintélyelvű hatalommal szemben”. A retorikailag hangzatos megnyilvánulásoknak azonban következményük is van, ha ugyanis Ukrajna kínos módon elveszíti a háborút, akkor felmerülhet például Tajvanban is a kérdés: ezek szerint az Egyesült Államok nem tud megvédeni minket? És beszélhetnénk még a gazdasági következményekről is, hiszen rengeteg pénzt felemésztett a háború, de a kérdés, ami a legtöbb emberben felmerül, hogy miként lehet arcvesztés nélkül kilépni a pusztító konfliktusból.
A diskurzusnak meghatározó eleme Ukrajna háború utáni újjáépítése is…
Igen, de akkor kanyarodjunk vissza a beszélgetésünk elejéhez. Belső politikai feszültségek, infláció és migrációs válság feszíti a Nyugatot. További adósságot venne a nyakába? S honnan jön a pénz? Az adófizetőktől? Hajlandó lesz-e az adófizető adóemelést lenyelni, hogy Ukrajnának segítsen? Szóval én azt mondanám, ebben a tekintetben inkább pesszimista vagyok. Persze bizonyára lesz egy keretösszeg Ukrajna újjáépítésére, de valószínűleg ez a töredéke annak, mint amire hosszú távon szükség lenne. Hacsak Kijev nem teremti meg a saját lehetőségeit idővel, szó szerint eladva magát.