Elindult a SpaceX űrhajója a Nemzetközi Űrállomásra
A négy asztronauta várhatóan pénteken dokkol majd a Dragonnal az űrállomáson, ahol fél évet fognak tölteni.
A Sergey Brin által 2015-ben alapított cég, az LTA Research engedélyt kapott arra, hogy a levegőben tesztelje a világ legnagyobb léghajóját, a Pathfinder 1-et.
A milliárdosoktól nem áll távol, hogy jelentős repülő eszközök fejlesztését finanszírozzák. Elon Musk például a SpaceX megalapításával sokat tett az űrutazás forradalmasítása érdekében, valamint a Google egyik alapítója, Sergey Brin a repülőbizniszbe, azon belül pedig a léghajógyártásba szállt be sikeresen.
A milliárdos által 2015-ben alapított cég, az LTA Research ugyanis engedélyt kapott arra, hogy a levegőben tesztelje 124 méter hosszú léghajóját, a Pathfinder 1-et. A jármű gigantikus mérete már eleve jelzi, hogy komoly befektetésről van szó, hiszen
a Pathfinder1 a legnagyobb léghajóvá vált, ami repülési tesztre kapott engedélyt a híres Hindenburg óta. (Az 1937-ben egy rejtélyes katasztrófa miatt lezuhant LZ 129 Hindenburg léghajó hossza 245 méter volt.)
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélye új fejezetet nyit a léghajózás történelmében. A repülési teszt keretében a léghajó 460 méter magasságig emelkedhet majd két kaliforniai bázis, a Santa Clara-i Moffett Field és a Palo Altó-i repülőtér légterében. Ez pedig lehetőséget teremt arra, hogy a léghajó a San Francisco-öböl déli része fölé merészkedjen anélkül, hogy a kereskedelmi légiforgalmat zavarná.
A Pathfinder 1 egyedi kialakítással büszkélkedhet, amely megkülönbözteti a hagyományos léghajóktól. A Pathfinder 1 3000 hegesztett titán összekötőből és 10 000 többrétegű, szénszál-erősítésű polimercsőből épül fel, így a jármű elég könnyű ahhoz, hogy a robbanékony hidrogén helyett hélium segítségével emelkedjen a magasba.
A tizenkét elektromos motorral, valamint a négy kormánylapáttal felszerelt Pathfinder 1 képes a függőleges fel- és leszállásra és elérheti a 120 km/h-s sebességet is.
A léghajó hibrid meghajtási rendszert is alkalmaz, amely két 150 kilowattos dízelgenerátort és 24 akkumulátort kombinál az elektromos motorok működtetéséhez.
Annak ellenére, hogy a léghajót egypilótás üzemeltetésre tervezték, a tesztrepülések alatt egy másodpilóta is helyet kap a fedélzeten. A német Zeppelin cég által tervezett utastér akár 14 fő befogadására is alkalmas, igaz a teszteket csak a szükséges személyzettel végzik. Kiszivárogtatta az LTA Research, hogy már fejlesztés alatt áll egy még ennél is nagyobb, 180 méter hosszú léghajó, amelynek a Pathfinder 3 nevet adták.
Ezt is ajánljuk a témában
A négy asztronauta várhatóan pénteken dokkol majd a Dragonnal az űrállomáson, ahol fél évet fognak tölteni.
Kétségtelen tény, hogy a repülés történetében világszerte Ferdinand Zeppelint tartják számon az első irányítható léghajó megépítőjeként.
A német gróf azonban egy magyar feltaláló, Schwarz Dávid ötlete és tervei alapján készítette el léghajóját.
Schwarz ötlete volt a merev alumínium váz és az erre feszített szivar alakú, vékony alumíniumlemezzel borított, hidrogénnel töltött hajótest. A járművet kötelek helyett szilárd rudakkal kapcsolta össze, a töltést gázrekeszek segítségével tette biztonságosabbá. Ami talán a legfontosabb, hogy a három légcsavar meghajtását négyhengeres, vízhűtéses robbanómotor biztosította.
1897. január 13-án meghalt Schwarz Dávid, így találmányának próbarepülését sajnos már nem érte meg. A léghajó első útját a tempelhofi repülőtéren tette meg. Az első próbarepülés ugyan kudarccal végződött, azonban a német gróf, Ferdinand Zeppelin az összes szabadalmat megvette Schwarz özvegyétől, később pedig bemutatta az akkorra már róla elnevezett léghajót.
Az LTA Research elképzelései szerint a léghajók fontos szerepet fognak majd játszani a humanitárius missziókban, hiszen személyeket és rakományokat egyaránt képesek eljuttatni a közúton egyébként elérhetetlen területekre. Sergey Brin már korábban is képes volt ilyen jellegű missziókat lebonyolítani a tengeren keresztül, innentől már a Pathfinder léghajókkal a légtéren keresztül is folytathatja a nemes céljait.
Egyértelműen kijelenthetjük, hogy a léghajó-technológia jövője ígéretesnek tűnik.
Egyedi kialakításával és képességeivel ez a léghajó forradalmasíthatja a teherszállítást és a humanitárius missziókat a korlátozott infrastruktúrával rendelkező régiókban.
Nyitókép: LTA Research