Elkészült a világ legnagyobb léghajója, amelyet a Hindenburg óta készítettek

2023. november 14. 11:09

A Sergey Brin által 2015-ben alapított cég, az LTA Research engedélyt kapott arra, hogy a levegőben tesztelje a világ legnagyobb léghajóját, a Pathfinder 1-et.

2023. november 14. 11:09
Bárdos Tamás

A milliárdosoktól nem áll távol, hogy jelentős repülő eszközök fejlesztését finanszírozzák. Elon Musk például a SpaceX megalapításával sokat tett az űrutazás forradalmasítása érdekében, valamint a Google egyik alapítója, Sergey Brin a repülőbizniszbe, azon belül pedig a léghajógyártásba szállt be sikeresen.

Így készületett el a világ legnagyobb léghajója

A milliárdos által 2015-ben alapított cég, az LTA Research ugyanis engedélyt kapott arra, hogy a levegőben tesztelje 124 méter hosszú léghajóját, a Pathfinder 1-et. A jármű gigantikus mérete már eleve jelzi, hogy komoly befektetésről van szó, hiszen

a Pathfinder1 a legnagyobb léghajóvá vált, ami repülési tesztre kapott engedélyt a híres Hindenburg óta. (Az 1937-ben egy rejtélyes katasztrófa miatt lezuhant LZ 129 Hindenburg léghajó hossza 245 méter volt.)

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélye új fejezetet nyit a léghajózás történelmében. A repülési teszt keretében a léghajó 460 méter magasságig emelkedhet majd két kaliforniai bázis, a Santa Clara-i Moffett Field és a Palo Altó-i repülőtér légterében. Ez pedig lehetőséget teremt arra, hogy a léghajó a San Francisco-öböl déli része fölé merészkedjen anélkül, hogy a kereskedelmi légiforgalmat zavarná.

Mi teszi különlegessé a Pathfinder 1-et?

A Pathfinder 1 egyedi kialakítással büszkélkedhet, amely megkülönbözteti a hagyományos léghajóktól. A Pathfinder 1 3000 hegesztett titán összekötőből és 10 000 többrétegű, szénszál-erősítésű polimercsőből épül fel, így a jármű elég könnyű ahhoz, hogy a robbanékony hidrogén helyett hélium segítségével emelkedjen a magasba.

A tizenkét elektromos motorral, valamint a négy kormánylapáttal felszerelt Pathfinder 1 képes a függőleges fel- és leszállásra és elérheti a 120 km/h-s sebességet is.

A léghajó hibrid meghajtási rendszert is alkalmaz, amely két 150 kilowattos dízelgenerátort és 24 akkumulátort kombinál az elektromos motorok működtetéséhez.

Annak ellenére, hogy a léghajót egypilótás üzemeltetésre tervezték, a tesztrepülések alatt egy másodpilóta is helyet kap a fedélzeten. A német Zeppelin cég által tervezett utastér akár 14 fő befogadására is alkalmas, igaz a teszteket csak a szükséges személyzettel végzik. Kiszivárogtatta az LTA Research, hogy már fejlesztés alatt áll egy még ennél is nagyobb, 180 méter hosszú léghajó, amelynek a Pathfinder 3 nevet adták.

Ezt is ajánljuk a témában

A léghajózás eredete

Kétségtelen tény, hogy a repülés történetében világszerte Ferdinand Zeppelint tartják számon az első irányítható léghajó megépítőjeként.

A német gróf azonban egy magyar feltaláló, Schwarz Dávid ötlete és tervei alapján készítette el léghajóját.

Schwarz ötlete volt a merev alumínium váz és az erre feszített szivar alakú, vékony alumíniumlemezzel borított, hidrogénnel töltött hajótest. A járművet kötelek helyett szilárd rudakkal kapcsolta össze, a töltést gázrekeszek segítségével tette biztonságosabbá. Ami talán a legfontosabb, hogy a három légcsavar meghajtását négyhengeres, vízhűtéses robbanómotor biztosította.

A Schwarz Dávid által tervezett léghajó. Fotó: Wikimedia Commons

1897. január 13-án meghalt Schwarz Dávid, így találmányának próbarepülését sajnos már nem érte meg. A léghajó első útját a tempelhofi repülőtéren tette meg. Az első próbarepülés ugyan kudarccal végződött, azonban a német gróf, Ferdinand Zeppelin az összes szabadalmat megvette Schwarz özvegyétől, később pedig bemutatta az akkorra már róla elnevezett léghajót.

A léghajózás előnyeiről

Az LTA Research elképzelései szerint a léghajók fontos szerepet fognak majd játszani a humanitárius missziókban, hiszen személyeket és rakományokat egyaránt képesek eljuttatni a közúton egyébként elérhetetlen területekre. Sergey Brin már korábban is képes volt ilyen jellegű missziókat lebonyolítani a tengeren keresztül, innentől már a Pathfinder léghajókkal a légtéren keresztül is folytathatja a nemes céljait.

Egyértelműen kijelenthetjük, hogy a léghajó-technológia jövője ígéretesnek tűnik.

Egyedi kialakításával és képességeivel ez a léghajó forradalmasíthatja a teherszállítást és a humanitárius missziókat a korlátozott infrastruktúrával rendelkező régiókban.

Nyitókép: LTA Research

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kozmosz
2023. november 18. 00:15
Alitlosz letette voksát a léghajó mellett. A jövő meg van mentve.
Akitlosz
2023. november 17. 19:51
Amúgy a léghajó reklámfelületnek is tökéletes, a helikopter meg nem az. S amúgy ami kell az amerikai hadseregnek is az biztosan nem életképtelen technika. https://www.youtube.com/watch?v=c-0aYicv26M Nem egy milliárdos hóbortja a léghajózás, hanem sokan másoké is, a hadseregé is, és kereskedelmi vállatoké is. Németországban is gyárt és üzemeltet léghajókat a Zeppelin NT cég is. Piaci alapon. Ha lesz könnyű és olcsó napelem, amelyet a léghajókra lehet rakni, akkor maguk is megtermelhetik az összes energiát, ami kell nekik, így ingyen lesz maga a repülés. Ha egyszer valamikor lesznek fúziós erőművek, amelyek melléktermékként héliumot gyártanak, akkor nincsen az az isten, ami meg tudná akadályozni a léghajózás reneszánszát.
Akitlosz
2023. november 17. 19:40
A léghajó nagyon nem versenyképtelen a helikopterral szemben. A léghajó üzemeltetése olcsóbb, mert a helikopter akkor is fogyasztja az üzemanyagot, ha csak áll a levegőben és tovább tud a léghajó a levegőben maradni.
Akitlosz
2023. november 17. 19:36
Az egy pilótával üzemeltethető utasszállító légi járműveken is van kialakított hely másodpilótának. Az irányító rendszerek duplázottak maradnak. A másodpilóta helyére beülhet akár egy utas is, csak aztán ne nyúljon semmihez!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!