Feladta az egyik uniós tagállam: tárt karokkal várnak több százezer migránst
A reform 2025 májusától lép életbe.
Tavaly nyáron sokkolta a nemzetközi közvéleményt, amikor több ezer migráns gyűlt össze a Marokkóba ékelődő Melilla határfalánál, és a kerítésrohamozás után több tucat ember vesztette életét. Sokuk olyan embercsempész-hálózatokon keresztül jutott el ide, amelyek sűrűn átszövik az észak-afrikai térséget. Tudósítás egy terepkutatásról.
A legtöbb migráns olyan embercsempész-hálózatokon keresztül jutott el a spanyol exklávéhoz, amelyek sűrűn átszövik az észak-afrikai térséget és egy olyan illuzórikus képet festenek az európai jólétről,
amiért ezek az emberek nemcsak hatalmas összegekkel, de akár az életükkel is fizetnek.
Tudósítás egy terepkutatásról.
Marokkónak kiemelt szerep jut a mediterrán térség migrációs dinamikáiban. Egyszerre kibocsátó, tranzit- és célország a leginkább – de nem kizárólag – Afrikából érkező migránsok számára. Európához viszonyított földrajzi közelsége miatt pedig kapuőr államnak is nevezhető. Amikor 2023 tavaszán már a sokadik szakmai egyeztetésen és interjún voltunk túl kollégámmal, teljes mértékben beigazolódott az, amit addig csak különböző jelentésekben és tanulmányokban olvashattunk:
Marokkó valóban az euro-afrikai migrációs rendszer egyik legfontosabb eleme
és az észak-afrikai régióban aktív embercsempész-hálózatok szerves része.
Marokkóból két főbb útvonal vezet Spanyolország szárazföldi, illetve vízi határaihoz. A nyugat-afrikait választók hajóval közelítik meg Spanyolország legdélebbi autonóm térségét, a Kanári-szigeteket, míg a nyugat-mediterrán folyosón közlekedők vagy a Földközi-tenger nyugati medencéjét átszelve érik el a spanyol partokat a Gibraltári-szorosnál, vagy még az afrikai kontinensen maradva lépnek be az Európai Unió területére Ceuta vagy Melilla exklávéknál.
A spanyol fennhatóság alatt álló városokba való bejutás reménye azért is sokkal kecsegtetőbb a migránsok számára, mert nem kell több napig lélekvesztőkben hánykolódniuk a tengeren, hanem a határzár vízi megkerülésével vagy a fal megmászásával sokkal egyszerűbbnek tűnik az átjutás. Emellett az is kritikus szempont, hogy a Földközi-tengeren jellemzően busás összegekért viszik át az embercsempészek az Európába vágyókat, míg a határfalaknál akár egyénileg és csoportokba verődve is lehet próbálkozni.
A csempészdíjak és módszerek áttekintése előtt érdemes a konkrét számadatokat is szemügyre venni. A sokkal rövidebb és kevésbé veszélyes nyugat-mediterrán útvonalon 2009 és 2015 között évente körülbelül 5 000-8 500 fő érkezett Spanyolországba. Ezt követően, 2016–2018 között jelentősen megnőtt az ezt a folyosót használók száma:
2018-ban rekordmennyiségű illegális határátlépést regisztráltak a spanyol hatóságok,
ekkor ugyanis több mint 57 ezren jutottak be az EU-s ország területére. 2019-től kezdődően a nyugat-mediterrán útvonal forgalma folyamatosan csökken.
Ezzel párhuzamosan a Kanári-szigetekre egyre többen érkeztek: míg 2019-ben csupán 2 700 jogszerűtlen határátlépést detektált a Frontex, addig 2020-ra majdnem megtízszereződött az észlelések száma. Az „eltolódás” egyik fő oka, hogy 2019 folyamán a marokkói hatóságok sokkal szigorúbb vízi és szárazföldi határőrizeti intézkedéseket – beleértve a tengeri elfogásokat, valamint a keresési és mentési műveleteket egyaránt – foganatosítottak.
A marokkói bűnüldöző szervek 2019-ben több mint 60 migránscsempész-csoport ellen folytattak nyomozást és mintegy 3 000 hamisított dokumentumot foglaltak le. Ugyanebben az évben körülbelül 27 000 irreguláris bevándorlót tartóztattak le. A marokkói belügyminisztérium adatai szerint 2020-ban 10 316 embert fogtak el és/vagy mentettek ki az ország északi partjainál. A világjárvány nyomán bevezetett lezárások rendkívül negatívan hatottak a marokkói gazdasági tevékenységekre, a kereskedelemre, a mobilitásra és az energiaárakra is – emiatt még többen döntöttek az elvándorlás mellett. 2020 áprilisi adatok szerint a marokkói vállalkozások 57%-a szüntette be ideiglenesen vagy véglegesen a tevékenységét. A személyes bevételek csökkenése, a kilátástalanság, a gazdasági és politikai instabilitás nemcsak Marokkót érintette, hanem egyre több szubszaharai körében váltott ki elégedetlenséget, amely aztán oda vezetett,
hogy egyre több fekete-afrikai jelent meg az északi arab államokban.
2021-es adatok szerint a migránsok átlagosan 1 300–1 500 eurót fizettek a Kanári-szigetekre való eljutásért, ha Marokkó és a marokkói fennhatóság alatt álló Nyugat-Szahara partjainál található számos kikötő valamelyikéből indultak. Az európai kontinensre történő utazásért felszámított árak átlagosan 1 800 és 2 500 euró között mozogtak a Nador és Al Hoceima közötti partszakaszon, és 400–1 400 euró között a Tanger és Salé közötti zónában. Ezzel szemben a 2022-es adatok már jelentős tarifaemelkedést mutattak: 2022 elején a tengeri átkelés 1 900 és 2 830 euró közötti összegbe került – a szubszaharai és nem marokkói állampolgárok gyakran magasabb díjakat fizettek.
Az áringadozás a feltételezések szerint különböző tényezőktől függ: az embercsempészek szolgáltatásai iránti növekvő kereslet, az indulási pont lokációja, a használt hajótípus, az éghajlati viszonyok alakulása – rosszabb időjárási körülmények esetén jellemzően alacsonyabb árakkal dolgoznak – és a marokkói biztonsági szolgálatok változó mértékű felügyelete a part mentén. A csempészdíjak évszakonként is jelentősen eltérnek: a magasabb árak jellemzően atavasz és a kora ősz közötti időszakhoz kapcsolódnak, amikor az átkelés a nyugodtabb időjárás miatt könnyebbnek mondható.
A nyugat-mediterrán folyosó kapcsán érkező információk valamelyest eltérőek a nyugat-afrikaitól: egyes források szerint a Földközi-tenger nyugati részén való átkelés a legdrágább tengeri útvonal, a díjak átlagosan 2 800 dollár/fő körül mozognak. A spanyol hatóságok azt is megerősítették, hogy azokat a migránsokat, akiket az átkelés során a hajó navigálásával vagy épp a helymeghatározással bíznak meg, az aktívabb részvételük ellentételezéseként kedvezményt kaphatnak.
Ezenkívül a migránsok neme, állampolgársága, kora és társadalmi-gazdasági háttere is szerepet játszik a díj meghatározásában.
Mivel Marokkó 2019 óta fokozottabb határmegfigyelést végez, a Spanyolországba való utazás költségei megnövekedtek, továbbá általánosan elmondható, hogy a világjárvány kezdete óta Nyugat- és Észak-Afrikában egyaránt emelkedtek a csempészdíjak. Felmerülhet a kérdés, hogy a nehéz körülmények közül indulók miből tudják kifizetni a magas árakat? A válasz pedig vagy az, hogy az érintettek akár tíz évig is spórolnak egy-egy útra, vagy a család, barátok, helyi közösség segítségét kérik megelőlegezett hitel formájában, amelyet aztán hazautalással kiegyenlítenek. A megtakarításokat többnyire az utazás kezdeti költségeinek, vagyis az első szakaszoknak a fedezésére használják fel. Ha nem tudnak fizetni, az embereket az útvonal mentén építőipari, háztartási, mezőgazdasági vagy prostitúciós munkára kényszerítik.
Nyugat-Afrikában a csempészettel kapcsolatos információkat leginkább a közösségi térként működő helyeken, például buszpályaudvarokon, taxiállomásokon, kávézókban és fodrászszalonokban lehet begyűjteni. A csempészeket jellemzően nem egy nagy csoport tömöríti, hanem sok kicsi hálózatba szerveződnek. Tagságuk gyakran változó, a sofőrök, kormányosok és más közvetítők ad hoc együttműködéseket kötnek konkrét ügyfelek kiszolgálása érdekében. A csempészek ritkán rendelkeznek transznacionális lefedettséggel, nemzetközi kapcsolatokkal, mivel legtöbben arra szakosodnak, hogy egy meghatározott területen vagy egy adott határátkelőhelyen könnyítsék meg a mozgást.
Miután felvették a kapcsolatot az embercsempésszel, az ügyfeleket arra utasítják, hogy önállóan utazzanak a tengeri átkelés kiindulási pontjához. A marokkóiak a dél-marokkói és nyugat-szaharai partok mentén fekvő kisvárosok olcsó szállodáiban szállnak meg, és a költségek csökkentése érdekében gyakran osztoznak a szobákon az embercsempészek más ügyfeleivel.
Egyesek akár egy hónapot is eltöltenek ezekben a szállodákban,
arra várva, hogy az embercsempészek elegendő ügyfelet gyűjtsenek, felkészítsék a hajót az átkelésre, megtalálják a jó időjárás és a tengeri elfogás alacsony kockázatának megfelelő időszakát. A hajóút szervezői általában nem utaznak a bárkákban. Jellemzően az egyik ügyfelet „veszik fel” hajóvezetőnek, és rábízzák a tengeri átkelés kivitelezését. A hajóvezetőkkel ad hoc megállapodásokat kötnek ingyenes vagy kedvezményes átkelésről, cserébe azért, hogy a hajót a spanyol partokhoz navigálják. A kiválasztott hajóvezetők jellemzően férfiak, akiknek vitorlás vagy halászati tapasztalatuk van. Általában váltásban állnak a kormányrúdnál, hogy éjjel-nappal haladjon a hajó. A csempészés pikantériája, hogy a bűnüldöző szervek a hajón tanúsított viselkedést tekintik a vád fő elemének, tehát azok az emberek, akik a tengeri átkelés során kormányoznak, élelmiszerrel látják el az utasokat, GPS-szel navigálnak, vagy utasításokat adnak a többi utasnak, embercsempészet gyanúja alá esnek.
A migrációs folyamatok és az embercsempészettel foglalkozó üzleti ág vélhetően a jövőben is virágozni fog, mivel – a különféle közvélemény-kutatások is ezt igazolják – egyre több afrikai kívánja elhagyni a kontinenst. Annak ellenére, hogy több nemzetközi szervezet foglalkozik a migránsok hazaszállításával, reintegrációjával és képzésével, ez hosszabb távon nem nyújt valódi alternatívát a probléma kezelésére:
csak idén közel 2 000 migráns halt meg a földközi-tengeri átkelés közben.
Az embercsempészek kihasználják a jobb gazdasági lehetőségeket kereső vagy a konfliktusok és üldöztetések elől menekülő migránsokat. Amellett, hogy jelentős összegeket kérnek el illegális tevékenységükért, a túlzsúfolt hajók, az elégtelen biztonsági intézkedések és a veszélyes tengeri viszonyok miatt sok esetben kockáztatják az Európába igyekvők életét.
Az Afrikában tapasztalható strukturális kihívások, mint a klímaváltozás, az egészségügyi kockázatok, a vízhiány, az erőforrások szűkülése vagy a dzsihádizmus, mind a migrációt táplálják. Ha a felnövekvő generációknak nem lesz lehetőségük a jobb életre, akkor útnak fognak indulni. Nincs mit veszíteniük. Ma már a legeldugottabb afrikai faluban is van okostelefon, amin azt látják, hogy Európában milyen jó élet van. A jövőben tehát arra kell felkészülni, hogy az észak-afrikai államokra még nagyobb migrációs nyomás helyeződik majd, így a velük való kooperációnak és együttműködésnek az Európai Unió stratégiatérképén kiemelt helyen kell szerepelnie.
A szerző a Migrációkutató Intézet munkatársa.
Nyitókép: Migránsok és spanyol rendfenntartók Melilla határfalánál 2022 márciusában (ILIES AMAR/Europa Press/ABACAPRESS.COM / Reuters)