Az európai életerő hanyatlását, és a vazallus szerepet az elmúlt hónapok fényében nehéz lenne tagadni. Ez azonban nincs, ez sincs kőbe vésve. Jelenleg minden változik, és mintha az újraéledő francia-német tengely felismerné végre azt, ami sokunknak az elejétől nyilvánvaló volt, hogy ez a konfliktus semmilyen szempontból nem szolgálja az EU érdekeit.
Ami a gazdasági hanyatlást illeti, nos azt némileg lassította Közép-Európa frissen függetlenné vált országainak a szabad rablás szintjén történő bekebelezése, piacainak felvásárlása (már ahol hagyták, lásd a lengyel Lidl-árakról írt cikket a Világgazdaságban.
Ami pedig magát az Európai Uniót mint geopolitikai szereplőt illeti,
jól mutatja a helyzetet Henry Kissinger régi kérdése: „Kit hívjak, ha Európával akarok beszélni?”
Persze a főképviselő pozíciójának létrehozásával úgy tűnt, a kérdés megoldódott, de aki azt hiszi, hogy a pozíció mindenkori betöltője a fenti tengely jóváhagyása nélkül cselekszik, az finoman szólva is el van tévedve.
*
Még egy gondolat Brzezinskitől:
„Európa ügyét egyre nagyobb mértékben az Európai Közösség, és utóda, az Európai Unió által létrehozott nagy méretű intézményes gépezet bürokratikus lendülete tartja életben. Az egység gondolata még mindig jelentős össznépi támogatást élvez, ez azonban kezd kihűlni (1997! – SB), hiányzik belőle a szenvedély és a küldetéstudat. Általánosságban a mai Nyugat-Európa azt a benyomást kelti, hogy problémákkal küszködő, irányt vesztett, jólétben élő, mégis belső problémáktól terhes társadalmak halmaza, amelynek nincs jelentékeny, közös jövőképe. Az európai egyesülés egyre inkább csak folyamat – és nem nemes ügy. […]
Ez az állapot az Egyesült Államok számára különleges alkalmat teremt a döntő beavatkozásra. Szükségessé teszi, hogy Amerika elkötelezze magát Európa egysége mellett, máskülönben az egységesítés zátonyra futhat, és fokozatosan akár ellentétes irányt is vehet. Az Európa építésében vállalt bármiféle hatékony amerikai együttműködésnek egyértelmű elképzeléseken kell nyugodnia a tekintetben, hogy Amerika milyen Európát szeretne, és milyet hajlandó támogatni; például egyenlő partnert, vagy kisebb szövetségest, illetve milyen nagyságú Európai Uniót és NATO-t. Szintén kívánatos, hogy óvatosan kezelje Európa két fő építőmesterét.” – 83. oldal.
Amikor Brzezinski „a szenvedély és a küldetéstudat” hiányáról beszél, egyrészt nyilván a britekben a folyamattal szemben már akkor is meglévő ellenkezésre gondol, másrészt az amerikai kivételesség (american exceptionalism) néven ismert európai politikai hitvallás hiátusát ismeri el, visszautalva arra, hogy Európa nem akarja felvállalni nagyhatalmi státuszát. Ennél sokkal érdekesebb viszont, ami az európai bürokrácia szerepéről szól.
Brzezinski látnoki meglátásának bizonyítékai lassan kezdenek mindenki számára egyértelművé válni.
Végül az, hogy az USA, egész pontosan annak demokrata vezetése milyen szerepet szán Európának, az lassan-lassan, de mindenki számára kezd egyértelművé válni.
*
Rátérve az egész eszmefuttatást kiváltó, „Oroszország nem igazi nagyhatalom Ukrajna nélkül” gondolatra, Brzezinski több mint 50 oldalon keresztül foglalkozik az általa eurázsiai fekete lyukként nevezett problémával, benne a két ország összetett kapcsolatával; és itt némileg megdöbbentő módon olyan kérdések is visszaköszönnek, amelyekhez hasonlókat Putyin elnöktől hallhattunk nemrégiben.
„Az eurázsiai sakktáblán új és fontos térségként megjelenő Ukrajna geopolitikai pillérnek tekinthető, mivel független országként való puszta léte segít Oroszország átalakításában. Ukrajna nélkül Oroszország többé nem eurázsiai birodalom. […] Azonban, ha Moszkva visszanyeri az 52 milliós (1997!), erőforrásokban gazdag – és még fekete-tengeri kijárattal is rendelkező – Ukrajna feletti uralmát, akkor automatikusan újra birtokába kerülnek azok az eszközök, amelyek Európára és Ázsiára kiterjedő hatalommá tehetik.” – 65. oldal.
A 118. oldalon látható ábra még messzebbre tekint előre, és Franciaország, Németország, Lengyelország mellett
Ukrajnát is feltünteti, mint a 2010 után mintegy 230 millió embert érintő, Európa biztonságát garantáló alapvető magot.
*
Brzezinski talán leglátnokibb észrevételei (és itt találhatóak meg a párhuzamok Putyin elnök Ukrajnával kapcsolatban tett kijelentéseivel) az alábbiak:
„(Oroszország számára – SB) a legtöbb problémát Ukrajna elvesztése okozta. A független ukrán állam megjelenése egyrészt megkövetelte, hogy az oroszok újragondolják politikai és etnikai hovatartozásukat, másrészt alapvető geopolitikai visszalépést is jelentett az orosz állam számára.” – 126. oldal.
Ez ugyanis a drasztikus változásokat okozott az orosz nemzettudatban, különösen úgy, hogy Ukrajna volt az egyik fő motorja a Szovjetunió felbomlásának és a Független Államok Közössége nevű utódjának gyengeségében. Ráadásul a Krím-félsziget támaszpontjairól szóló megállapodás előtt nemcsak Oroszország kiszorulását jelentette a Fekete-tengerről, hanem visszatérést a nagyjából 1600-as években fennállt határokhoz.
2022 februárja sajnos tűzzel és vérrel adott választ arra, mit gondol az orosz vezetés a kérdésről.
*
Az i-re a pontot azonban az Oroszországgal foglalkozó rész végén a 167. oldalon teszi fel Brzezisnki.
„A legfontosabb azonban Ukrajna. Az EU- és NATO-bővítés folyamán Ukrajna abban a helyzetben lesz, hogy választhat: akar-e tagja lenni valamelyik szervezetnek. […] Bár ez eltart egy ideig […], a 2005-2015 közötti időszakot jelöli meg […] Ukrajna fokozatos bevonására. […] Ezzel szemben (a közép-európai országok NATO-tagságánál – SB) Oroszország összehasonlíthatatlanul nehezebben fog beleegyezni Ukrajna NATO-tagságába, mivel ez azt jelentené, hogy annak sorsa már nem kötődik szervesen Oroszországéhoz.”
Valóban látnoki szavak.
S hogy mit lehet most tenni? Azon e háború sújtotta év vége felé mindenkinek el kell gondolkodnia, döntéshozóktól, tanácsadóktól az egyszeri olvasókig, E sorok írója egy újabb véleménycikkben fejti majd ki nézeteit erről.
Nyitóképen: Zbigniew Brzezinski 2009-ben (MANDEL NGAN / AFP)