Ebbe a tervezet szerint beletartozik a felhasználók alapvető jogainak, így a véleménynyilvánítás szabadságának figyelembevétele is. A tervezet tehát előrelépést jelenthet többek között a demokratikus ellenőrzés megteremtése érdekében. Ezzel kapcsolatban azonban számos további kérdés merül fel, többek között az, hogy hogyan fogják a szabályokat alkalmazni.
Minden korszaknak megvan a maga lehetséges szabályozója, amely veszélyt jelenthet a szabadságra.
Az állampolgárok sok esetben féltik szabadságukat az államtól. Az alkotmányos garanciák ennek érdekében születtek. Sokan aggódnak a piacok igazságtalanságai miatt is. A piacok működésének szabályai és a piaci szereplők magatartását meghatározó jogszabályok erre válaszul jöttek létre.
Jelenleg a kibertér korszakát éljük. Ennek a korszaknak is van szabályozója. Ez a szabályozó adott esetben szintén fenyegetheti a szabadságot. De annyira megszállottjai vagyunk annak a gondolatnak, hogy a szabadság az állammal szembeni szabadságot jelenti, hogy nem is látjuk a szabályozást ebben az új térben. Ezért nem látjuk azokat a veszélyeket sem, amelyeket ez az önszabályozás jelent.
„Az interneten a kód és nem a törvény határozza meg, hogy mi lehetséges”
– állítja Lawrence Lessig harvardi professzor.
Ez határozza meg a kibertér játékszabályait, a magánélet védelmét, annak korlátait, illetve a magáncenzúra gyakorlásának feltételeit. Meghatározza, hogy az információhoz való hozzáférés általános vagy korlátozott. Ez befolyásolja, hogy ki mit láthat vagy mit ellenőrizhet, hogy az egyén mennyiben maradhat anonim, illetve közvetve meghatározza a szólásszabadság korlátait is.
Jelenleg az interneten elmozdulás tapasztalható az anonimitás, illetve a szólásszabadság védelmétől egy olyan irányba, amely az anonimitást, illetve a szabad véleménynyilvánítást korlátok közé szorítja, és az egyén ellenőrzését magánszereplők uralják.
A platformok nem semleges szereplői a nyilvános kommunikációnak.
Mivel azonban a közösségi média platformok privát gazdasági szereplők, felhasználóikkal szemben nem kötik őket az államra kötelező szólásszabadságra vonatkozó alkotmányos szabályok.
Erre vonatkozóan saját szabályzatot alakíthatnak ki általános szerződési feltételeikben. A tartalom kiválasztásával kapcsolatos döntéseik pedig a platformok szólásszabadságának védett kifejezései. Noha igénylik a szólásszabadság védelmét kiválasztási tevékenységük lehetővé tétele érdekében, nem kötik őket a különféle jogi garanciák, hogy ugyanezt biztosítsák felhasználóik részére.