David Goodheart megfogalmazása szerint szakadást láthatunk a „valahol” és a „bárhol” típusú emberek között. Ön szerint mi ennek az ellentétnek a jelentősége?
Nekem is tetszik ez a megfogalmazás. Az Európai Unió nevű projektnek az a célja, hogy mindenkiből „bárhol” típusú embert faragjon. Vagyis nem szabad a szülőföldhöz, a közösségekhez, illetve nemzethez kötődni. Ezen elgondolás mögött az áll, hogy mihelyst az embereknek nem lesz többé hagyományos kötődésük, lojalitásuk, akkor már nem fognak irigykedni, nem válnak fanatikussá, ami erőszakba torkollik. Az európai projektnek ezért le kell rombolni a lojalitást, annak a helyébe kell lépnie a szórakoztatáson, propagandán és gazdasági struktúrákon keresztül, hogy megakadályozza az újabb világháború kirobbanását. Úgy képzelik, hogy ha nincsenek országok, akkor nincsenek háborúk sem. Az újdonsült „kozmopolita lények”, a „világpolgárok” pedig valamiféle viseltes erkölcsiség szerint élnek, és az „emberiségért” köteleződnek el. Minthogy azonban valójában senki sem képes így élni, ezért a „világpolgárok” valójában a fokozatosan bővülő jólétre, a szórakozásra és a hiúságuk kielégítésére törekednek. Emberi mivoltuk egésze ebben oldódik fel. Sajnálatos módon ez bizonytalan és boldogtalan lelkeket termel, akik folyamatos gyógykezelésre szorulnak. És ezzel még nincs vége. Dosztojevszkij világosan látta, hogy az ilyen élet fenntarthatatlan és végső soron az a vágy uralkodik el rajta, hogy az önbecsülés jegyében végső soron másokban is kárt tegyen. Számos jelenkori politikai mozgalomnak ilyen céljai vannak.
Véleményem szerint ez a korlátlan projekt a bukása fele halad, és a következő emberöltő során teljesen összeomolhat. Végső soron a nemzetek és a vallások kötnek össze bennünket az örökkévalósággal. Azt üzenik, hogy ha a magyar vagy, ha lengyel vagy, vagy bármi más nemzethez tartozol, akkor küldetésed van, kötelességeid vannak, és olyan hagyományos elveket kaptál az életben, amiket követned kell. Ezzel nem azt mondom, hogy régi, hagyományos nemzeti modellek hibamentesek vagy romlatlanok lennének. Megvannak a saját hibáik. Ugyanakkor
jelenkorunk sokkal inkább barbárságban végződik, mintsem a kozmopolita projekt beteljesülésében.
A nemzetek pedig ismét a civilizáció, a stabilitás és a méltóság fellegváraivá válnak.
Érdekes, hogy az európai integrációt hozta fel példaként, amelyen belül számos törésvonal húzódik. Ezek közül az egyik a „régi”, vagyis a keleti bővítést megelőző Európai Unió, és az újonnan csatlakozott közép-európai országok között rajzolódik ki. Hogyan látja ezt a törést tengerentúlról?
Úgy gondolom, hogy a közép-európai országok, így Lengyelország és Magyarország értelmisége pontosan látja a kozmopolita projekt gyengeségeit, visszásságait, és úgy vélik, hogy egy nap össze fog dőlni. Pontosan nem tudják még mikor, de sejtik, hogy vége lesz, ráadásul szörnyű véget fog érni, különösen azért, amit a felelőtlen bevándorlási politikájukkal tettek egyes az országokban. Emellett úgy gondolkodnak, hogy a magyarok, a lengyelek és más közép-európai népek túl fogják élni.
A következő korszak pedig az országok, a nemzetek és a gyökerekhez való méltóságteljes visszatérés kora lesz.
Európa egyaránt zsugorodik a termékenységi ráta, a védelmi kiadások és a világgazdaságban betöltött szerepe alapján. Mi ennek az oka álláspontja szerint?
Az Európai Unió projektje a nemzeti hovatartozás és a nemzeti önmeghatározás alól akarja felszabadítani az embereket. Nem költ a védelemre, mert úgy gondolja, hogy el fogja törölni a háborúkat, legalábbis a kontinensen. Bizonyos értelemben ez működött is. Olvasatában valamennyi nemzet „bárhol” típusú emberekből tevődik majd össze. Ez a morális felfogás igazolja a tömeges népvándorlás létjogosultságát is. A nemzeti különbözőségek nem számítanak, mert azt remélik, hogy majd mindannyian „gazdasági egységként” élnek együtt közösen keresve a megélhetést, az örömöt, és a szórakozást. Azt hiszem, hogy ez a felfogás kudarcnak bizonyult, amit jól mutatnak az asszimiláció nehézségei, a növekvő erőszak és gyűlölet. Ráadásul
az Európai Unióba érkező bevándorlók nem akarnak e kozmopolita elvek szerint élni.
Nem szeretik, sőt megvetik azt a helyi lakosságot, amelyik eszerint él. Az ő életmódjuk sok esetben erősebb, tartósabb, bátrabb, és erőszakosabb, mint a kozmopolita élet. Úgy vélem ezért, hogy ez az EU projekt egyre cudarabb idők elé néz. A projekt logikája kibontakozott, bizonyos kényszerűségekkel kénytelen szembesülni, amelyek leküzdéséhez a jelenlegi formájában már nem lesz ereje.
Milyen szerepe lehet a közép-európai felfogásnak azt követően, hogy az Egyesült Királyság távozott az EU-ból?
Úgy vélem, néhány közép-európai ország a saját példáján keresztül fogja megmutatni, hogy az elmúlt évtizedekben a helyes utat választotta.
A valódi kérdés az, hogy a közép-európai országok milyen hitelesen követik a saját külön útjukat.
Vajon csak egy kicsit váltak különbözővé azzal, hogy elfogadtak pár törvényt, vagy pedig hiteles és őszinte módon különböznek, mert egyre inkább a hagyományos utat követik lehántva magukról azokat az ellenséges doktrínákat, amelyek a többi EU tagország betegségeihez vezetnek. Ez természetesen még nyitott kérdés.
Hogyan látja mindebben a technológiai fejlődés szerepét?
A modernitás részét képezi a tudomány termelő erőinek szabadon engedése. Nemcsak az elméleti tudomány, hanem főképpen a technológia és annak ipari alkalmazása. A nyugat-európai országok, amelyekkel a közép-európaiak ideológiai vitában, versenyben állnak sajátos helyzetben vannak. Egyszerre vannak a csúcson és hanyatlanak. Csúcson vannak az ipari és tudományos kapacitásokat tekintve. Németország például erős, gazdag és dominál. Ilyen körülmények között a közép-európai országok a hatékonyság és innováció terén nehezen tudnak versenyezni. Közép-Európa két út előtt áll. Vagy kivárja, amíg Nyugat-Európa hanyatlik, ha ösztönei ezt sugallják. Vagy pedig olyan társadalmat próbál építeni, amely egyszerre versenyképes és hagyományőrző. Ez egy nagyon nehéz egyensúly.
Amerikában ugyanakkor ez hosszabb időn keresztül sikerült nagyrészt a kereszténység átható befolyásának köszönhetően.