Egy büntetőjogi reform utólag legitimálhatja Pablo Hasél szövegeit
A jog az erkölcs minimuma – vagyis a jogrendszer állapotából és a jogalkotás irányaiból az adott társadalom erkölcsi hovatartozásáról is viszonylagos képet kaphatunk. Ha pedig a jogrendszer gyökeres változáson megy keresztül, akkor erős a gyanú arra, hogy a társadalom az erkölcsök tekintetében is fordulóponthoz érkezett. S mivel jogelméleti alapvetésnek számít, hogy a büntetőtörvény a jogrendszer egészének szankciós zárókövének tekinthető, a büntető törvénykönyv mindenkori módosítása egy ilyen változás indikátora is egyben.
Ezt jelzi, hogy a spanyol kormánykoalíció kisebbik pártja, az Unidas Podemos indítványára a spanyol parlament asztalára került az a büntetőjogi reform, amelynek értelmében
a terrorizmus áldozatainak gyalázása, a felségsértés és a vallásgyalázás is a szólásszabadság részének tekintendővé válna.
A büntetőjogi reformjavaslatról a Precedens is írt a múlt héten.
Megjegyzendő, hogy Spanyolországban a büntetőjogon kívül egyéb, hasonló horderejű szociológiai változások is beköszönteni látszanak. A transzneműek jogait jelentősen bővítő reformjavaslatról itt olvashat.
Dopeman is volt hasonló helyzetben
A szélsőséges politikai véleménynyilvánítás és a közösségellenes magatartás határterületéről a magyar közéletnek is vannak tapasztalatai. 2013-ban például garázdaság és nemzeti jelkép megsértése miatt indult eljárás Dopeman ellen, aki egy kormányellenes tüntetésen vett részt az Orbán Viktor miniszterelnököt ábrázoló műanyagszobor ledöntésében. Dopeman a vele szemben lefolytatott büntetőeljárást a magyar Himnusz átírt szövegét tartalmazó „Bazmeg dal” soraival, és azzal alapozta meg, hogy a ledöntött hungarocell „Orbán-szobor” fejrészének rugdosásával alapozta meg.
A bíróság végül Dopemant felmentette, s tette ezt arra hivatkozással, hogy a művész a személyéhez kapcsolható politikai szervezetek által rendezett politikai performance részeként cselekedett így. Mindemellett kimondta, hogy „bár cselekménye nem állja ki az ízlésesség próbáját”, Dopeman az egyébként is szétesésre tervezett műanyagszoborba vélhetően nem a közösségi együttélés szabályainak leplezetlen, gátlástalan, nyílt semmibevételével rúgott bele.