Halászhajók süllyeszthetik el a brexit-megállapodást

2020. december 17. 09:50

„Közeli, de mégis olyan távoli” a megállapodás brexit-ügyben Ursula von der Leyen szerint. London és az Európai Unió akár az év vége előtt megegyezhet a legfontosabb vitás kérdésekben – mutatjuk, mik ezek, és hogy mi áll még a megállapodás útjában!

2020. december 17. 09:50
null
Greczula Levente László

Ahogy a dolgok most állnak, nem tudom megmondani önöknek, hogy lesz-e megállapodás, vagy sem” – mondta az Európai Parlament plenáris ülése előtti felszólalásában Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán. A pontosság kedvéért: 2020. december 16-án, szerdán, hiszen a brexit-népszavazás óta eltelt négy évben azért jó néhány szerdai nap akadt, amikor egy ilyen állítás legalább annyira helytálló lett volna, mint most.

A brexit az elmúlt években az európai közbeszéd egyik központi témája volt, és valószínűleg még most is a legégetőbb problémák egyike lenne, ha nem jött volna közbe a koronavírus vagy éppen a többéves költségvetési keret elfogadása körül kibontakozó vita.

Emlékeztetőül: David Cameron és a toryk még a 2015-ös választás előtt kampányoltak a szigetország kilépéséről szóló népszavazás kiírásával; a referendumot 2016 júniusában tartották meg. Cameront nem sokkal később Theresa May váltotta a brit kormány élén, ő 2017. március 29-én értesítette az az Európai Uniót a brit kilépési szándékról. A távozásra innentől számítva két év állt rendelkezésre, de az Egyesült Királyság végül nem 2019 márciusának végén lépett ki az Európai Unióból. Ez jelentős részben annak volt köszönhető, hogy a konzervatívok a 2017-es előrehozott választás során elveszítették parlamenti többségüket, ami lényegében ellehetetlenítette a kormány munkáját brexitfronton. A kilépés határidejét ezért többször is el kellett tolni, a hosszabbítások sorának csak a tavaly decemberben tartott parlamenti választás vetett véget, ami az immár Boris Johnson vezette konzervatívok egyértelmű győzelmét hozta. A voksolást követően az Egyesült Királyság elhagyhatta az Európai Uniót, erre már idén január 31-én került sor. A kilépést követően viszont még nem váltak el teljesen a felek útjai: a kilépéssel kezdetét vette az az átmeneti időszak, amikor az Egyesült Királyság ugyan már nem vesz részt az Unió politikai testületeinek munkájában, de továbbra is a közös piac és a vámunió része, illetve az uniós jogot is alkalmazni kell még a szigetországban. Ezt az időszakot arra találták ki, hogy a felek rendezni tudják a jövőbeli kapcsolatuk részleteit. Erre viszont már nincsen túl sok idejük, lévén, hogy az átmeneti időszak csak a 2020-as év végéig tart.

A népszavazást követő időszakban még elég sokféle modellt tartottak elképzelhetőnek a politikusok és politikatudósok, amik alapján az unió és az Egyesült Királyság jövőbeli kapcsolatát rendezhetik. Voltak olyan modellek, amik szoros további együttműködést tettek volna lehetővé, és akkor is benne volt a pakliban, hogy végül nem is születik megállapodás „Brüsszel” és London között.

Ursula von der Leyen az Európai Parlamentben beszél 2020. december 16-án. Fotó: DARIO PIGNATELLI / POOL / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP
Ursula von der Leyen az Európai Parlamentben beszél 2020. december 16-án. Fotó: DARIO PIGNATELLI / POOL / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP
Az ausztrál modell

Boris Johnson és a brit kormány részéről gyakran hallani, hogy ők a maguk részéről az „Ausztrália-modellel” is megvolnának, már ami a felek közötti kereskedelmet illeti. Mit jelent ez? Az Európai Unió és a kenguruk földje között nincs érvényben szabadkereskedelmi megállapodás, vagyis a két fél közötti kereskedelmi kapcsolatok lényegében a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai szerint zajlanak, tehát

az „Ausztrália-modell” tulajdonképpen a „no deal” szinonimája,

csak nem hangzik annyira rosszul. Ha ez – az egyébként igen valószínű – forgatókönyv lépne életbe az átmeneti időszak végével, akkor az Egyesült Királyságból érkező árukra ugyanolyan szigorú vámszabályok vonatkoznának, mint bármely olyan ország termékeire, ami nem lépett szabadkereskedelmi megállapodásra az unióval.

Ez nem a világ vége egy olyan távoli ország számára, mint Ausztrália, amely egyébként sem folytat túl nagy volumenű kereskedelmet az Európai Unió országaival. Csakhogy az Egyesült Királyság már csak földrajzi értelemben is jóval közelebb áll Európához, ennek megfelelően pedig a kereskedelmi kapcsolatai is intenzívebbek az öreg kontinenssel – konkrétan az EU az Egyesült Királyság legnagyobb kereskedelmi partnere. Ha az unió esetenként nagyon magas vámtételeit kellene alkalmazni a brit termékekre (és fordítva), az erősen visszavetné a felek közötti kereskedelmet, amit az egyszeri fogyasztók is megéreznének a pénztárcájukon.

A szigetország lakói közül sokan már most tartanak az esetlegesen fellépő áruhiánytól.

Nem szabad elfelejteni a nem vámjellegű „sorompókat” is, amik akkor is életbe lépnének, ha a WTO szabályai szerint folytatódna a felek kapcsolata. Az Európai Unióba behozott termékeknek sokszor igen szigorú biztonsági és minőségi elvárásoknak kell megfelelniük, ami egyaránt szolgálja a fogyasztók és a piac védelmét is. Az Egyesült Királyságban jelenleg előállított termékek esetében ez vélhetően nem jelentene olyan súlyos akadályt, ha nem sikerülne megállapodnia a feleknek, de a jövőben komoly nehézségeket, és persze költségnövekedést okozhat; ezért köt az Európai Unió egy sor kereskedelmi partnerével, például az Egyesült Államokkal szektorális megállapodásokat, amik végső soron megkönnyítik a kereskedelmet a felek között. Ilyenek természetesen létrejöhetnek a jövőben London és az unió között, de ezeket nem mindig egyszerű tető alá hozni.

Egy ilyen végkifejlet egyik fél számára sem volna túl előnyös, így – Cromwell-lel szólva – mindenkinek érdemes lesz szárazon tartani azt a bizonyos puskaport. A december eleji mosolyszünetet leszámítva folyamatosan zajlanak az EU és az Egyesült Királyság jövőbeli kapcsolatáról szóló tárgyalások, noha két héttel az átmeneti időszak vége előtt egyelőre elég távolinak tűnik a megállapodás.

Halászat és egyenlő feltételek – ezek a vitás kérdések

A brit részről Lord David Frost, uniós részről pedig Michel Barnier vezette tárgyalócsapatok a kereskedelmi megállapodással kapcsolatos vitás kérdések jó részét már rendezték, marad ugyanakkor két fontos kérdés, amiben egyelőre nem látszanak közeledni az álláspontok: a halászat, illetve az egyenlő versenyfeltételek problematikája.

Elsőre banálisnak tűnhet a halászat problémája, pedig ez egy gazdasági és szimbolikus értelemben is igen fontos kérdés. A brit kormány azt szeretné elérni, hogy az uniós – elsősorban francia és belgiumi – halászhajók a továbbiakban ne halászhassanak brit parti vizeken, vagyis a szigetország partvonalától számított tizenkét tengerészeti mérföldes sávban. London ezt olyan komolyan gondolja, hogy a brit haditengerészet be is jelentette december elején, hogy felkészülnek a parti vizeken történő járőrözésre.

A brit kormány egy hároméves átmeneti időszakot javasol a kérdés rendezésére,

amit akár tovább is hosszabbíthatnának, cserébe viszont azt is szeretnék elérni, hogy az uniós halászok legalább a fogás 50–60 százalékát juttassák vissza az Egyesült Királyságnak (az Unió ennél jóval kevesebbet, 15–18 százalékot ajánl jelenleg). Az ügyben leginkább érintett uniós tagállamok attól tartanak, hogy ha halászaik tönkremennek, ha nem használhatják a brit vizeket – a túlparton viszont a gazdasági mellett szuverenitásbeli kérdéseket is felvetne a francia és belgiumi halászok további jelenlét a brit vizeken. Az unió ezt tekinti a legfontosabb vitás kérdésnek.

Skót halász halászhajóján. Fotó: JULIEN MARSAULT / HANS LUCAS / HANS LUCAS VIA AFP
Skót halász halászhajóján. Fotó: JULIEN MARSAULT / HANS LUCAS / HANS LUCAS VIA AFP
Economistösszefoglalója

1) Az Európai Unió azt szerette volna elérni, hogy az Egyesült Királyság a jövőben ne könnyítsen a munkakörülményekkel, valamint szociális és környezetvédelmi sztenderdekkel kapcsolatos szabályozásokon. Ez azt a veszélyt hordozná magában, hogy a továbbra is nyitott ír–északír határon keresztül az esetleges megengedőbb brit szabályozásnak megfelelően behozott termékek az unióba is beáramlanának. Ez a kérdés rendezettnek látszik, mivel London nem gondolkodik ilyen könnyítésekben, sőt.

2) Barnier-ék azt is elvárták a britektől, hogy London a jövőben is csak az uniós joggal összhangban folyósítson állami támogatásokat a hazai vállalatoknak. A brit kormány természetesen hallani sem akart ilyesmiről, és végül sikerült is meghátrálásra kényszeríteniük az uniós tárgyalópartnereket, így az állami támogatásokat ezután majd a brit jog szerint szabályozzák majd, ami London ígéretei szerint elég szigorú felügyeletet biztosít majd.

3) Az unió azt is szerette volna rögzíteni, hogy a felek közötti vitás kérdésekben továbbra is az Európai Bíróság járjon el döntőbíróként. A britek viszont az EB-nél függetlenebb bírát is el tudtak képzelni, és Michel Barnier csapata végül engedett is nekik ebben a kérdésben.

Nincs azonban eredmény a villámvámok kérdésében.

Ezek szintén az Európai Unió kívánságai: azt szeretné ugyanis elérni, hogy amennyiben az Egyesült Királyság az uniós vállalatok számára versenyhátrányt okozva járna el, akkor büntetésként azonnal vámokkal sújthassa a szigetországot. London úgy húzná ki ennek a javaslatnak a méregfogát, hogy minden ilyen jellegű vámszabály bevezetését bonyolult vizsgálatok lefolytatásához kötné, ezzel értelemszerűen időt nyerve saját maga számára.

És mi a helyzet a parlamentekkel?

A Telegraph arról ír, hogy a brexitmegállapodás vitás kérdéseit akár már ennek a hétnek a végére rendezhetik a tárgyalócsapatok. Ez jól hangzik, de nem jelenti azt, hogy ezzel minden akadály elhárult a megállapodás megkötése elől, hiszen erre még a parlamenteknek is rá kell bólintaniuk. A továbbhaladás itt sem annyira könnyű, mint amilyennek tűnik.

Jacob Rees-Mogg akár vissza is hívhatja a képviselőket a karácsonyi szünetről. Fotó: Tayfun Salci / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP
Jacob Rees-Mogg akár vissza is hívhatja a képviselőket a karácsonyi szünetről. Fotó: Tayfun Salci / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

Boris Johnson már december 17-én, azaz csütörtökön karácsonyi szünetre küldi a londoni parlamentet,

nem kis részben azért, hogy így is nyomást gyakoroljon Ursula von der Leyenre és az Európai Unióra. A Telegraph úgy tudja, hogy a toryk emellett azért a puskapor szárazon tartására is gondolnak, Jacob Rees-Mogg előtt ugyanis olyan forgatókönyv is van, amiben a jövő hét elejére ismét behívnák az alsóház és a Lordok Háza képviselőit, amennyiben a tárgyalócsapatoknak sikerülne megállapodásra jutniuk.

Másrészt ott van a fordítás problémája is az Európai Unió oldalán. Első ránézésre talán elhanyagolhatónak tűnő dolog, hogy a megállapodás a legjobb esetben is csak angol nyelven készül majd el. London részéről ez persze nem gond, de az Európai Unió részéről bizony nehézséget okoz, hogy

a dokumentum nem áll majd rendelkezésre az Unió minden hivatalos nyelvén.

Amellett, hogy ez jogi szempontból is támadhatóvá teszi a megállapodás esetleges elfogadását, vannak olyan tagállamok is, amik hajlamosak az ilyesmiből (egyébiránt jogosan) büszkeségbeli kérdést csinálni – például Franciaország; Párizs ugyanis már novemberben jelezte, hogy a megállapodás elfogadásához a francia fordítás meglétét tekinti tárgyalási alapnak. A dolgok jelenlegi állása szerint akár ezen is elbukhat a megállapodás, hiszen ahhoz, hogy a fordítások elkészüljenek, a tárgyalásokat már a múlt hónap második felében le kellett volna zárni.

Összességében tehát nem lehetetlen még az átmeneti időszak vége előtt tető alá hozni a megállapodást, de, ahogy a sportközvetítésekben mondják, bravúr kellene hozzá. London semmiképpen sem szeretné hosszabbításra menteni a meccset, így az sem kizárt, hogy végül kútba esik a brexitmegállapodás terve.

A nyitóképen: Boris Johnson a brit parlamentben. Fotó: AFP/JESSICA TAYLOR /UK PARLIAMENT

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 41 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hájas Gerzson a buzik megríkatója
2020. december 17. 16:55
Csak nem akar jönni az a fasza deal amiről az összes breki brekegett 2015ben?
lazsu
2020. december 17. 16:32
A halászat a franciáknak fontos. Macron megmondta, vétóznak, ha enélkül születik me3gállapodás. Ursula pedig fenn akarja tartani a felügyeletet Johnson felett a versenyegyenlőségi szabállyal (az angolok nem támogathatják saját cégeiket,. mert akkor az EU hátrányba kerül). Erre Boris azt mo9solyogva azt mondta, hogy nem azért lépnek ki, hogy folytatódjék a kontroll. Nem lesz megállapodás. És valószínűleg kinyújtják a határidőt a megállapodásra.
hegyaljai
2020. december 17. 14:27
Amikor 1997-ben a közigazgatásban először találkoztam az EU cstlakozás ügyével, akkor volt ott egy közel 60 éves köztisztviselő, aki elmondta, hogy a legfontosabb felismerni, hogy az egyes tagállamoknak mi az érdeke a tengeri halászat szabályozásának kérdésében. Mekkora a hálón a lukméret, mikor kezdődik az egyes halfajok szezonja a szaporodási helyek közelében. Mikor rákérdeztem, hogy nekünk nincs tengeri flottánk, akkor miért? Most jutott eszembe a válasz: pont azért, mert a szavazatunkkal támogtott tagállamtól kérhetünk valamely más, nekünk fontos kérdésben viszonzásul szívességet. Sajnos ez most a Britek esetében már nem működik. Itt már senki nem várhat tőlük viszont segítséget egy engedményért.
Salamander
2020. december 17. 13:54
A BREXIT arról szól, hogy az EU kompromisszumképtelensége végre megváltozzon. Az EU nem egy hatalmi szerv, csupán a tagállamok közti 4 szabadság koordinációjára létrejött bürokrácia (aktakészítő, előadó, és tologató struktúra). Ehhez képest az EU ma egy olyan csúcshatalmi szervként viselkedik, amelynek NINCS erre felhatalmazása tagállamok részéről.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!