Nagy botrány jön: saját testükkel védenék az illegális bevándorlókat Trumpéktól Denverben
Ötezren leszünk, és még ötvenezren, ha jöttök. Jobb ha nem szórakoztok velünk! – üzente a megválasztott elnöknek a szélsőséges demokrata polgármester.
A repülőgépgyártók számára nyújtott állami támogatások miatt vámháború alakult ki az Európai Unió és az Egyesült Államok között. Joe Biden beiktatása nem lesz nagy hatással a kétoldalú gazdasági kapcsolatokra, mivel a demokrata politikus is protekcionista kereskedelempolitikát kíván folytatni.
Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos tegnap bejelentette, hogy az Európai Unió – a Boeing repülőgépgyártónak nyújtott tiltott amerikai állami támogatások miatt – új vámot vezet be az Európába érkező amerikai termékekre. Erre a Kereskedelmi Világszervezet vitarendezési testületének október közepi döntése ad lehetőséget. Így mától
az amerikai repülőgépipar 25 százalékos vámmal néz szembe, míg egy sor más amerikai termékre 15 százalékos vámot vet ki az Unió.
Az uniós biztos ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az Európai Unió továbbra is nyitott a tárgyalásokra, nem érdeke az eszkaláció, és amilyen gyorsan csak lehet, vissza szeretne térni egy aktív transzatlanti kereskedelmi agendához. Amennyiben az USA visszavonja vagy felfüggeszti az Airbus tiltott támogatása miatti büntetővámokat, az EU is készen áll erre.
Peter Altmaier, Németország gazdasági minisztere a tanácsülés után hangsúlyozta, hogy az uniós döntést a tagországok nagy többsége támogatta, az USA-beli hatalomváltás ugyanakkor nem indok a vámok kivetésének elhalasztására. Már csak azért sem, mert az európai Airbus-nak, illetve az amerikai Boeingnek nyújtott állami támogatások körüli vita Donald Trump megválasztása előtt kezdődött, így a téma valószínűleg továbbra is központi szerepet fog játszani az európai-amerikai kapcsolatok alakulásában.
Altmaier Bidentől a multilaterális megközelítéshez való visszatérést várja, ami szerinte az EU számára is esélyt ad az USA-val való tisztességes érdekkiegyenlítésre. Ezt a nézőpont árnyalja, hogy
Mindez arra utal, hogy a mesterséges konfliktusok – például az autóvámokat illetően – enyhülhetnek, de a régi vitapontok, így az Airbus-Boeing ügy, vagy az agrárvámok tovább élnek majd.
Gergi-Horgos Mátyás