A politikus így három fő cselekvési irányvonalat vázol. Egyrészt, fogalmilag
indokolt különbséget tenni a bevándorláshoz való jog, illetve a genfi menekültügyi egyezmény értékeit is magába foglaló nemzeti és európai menedék- és menekültjog között.
Merz rámutat: a menekültjog általános humanitárius értékrendet képvisel, míg a bevándorlási jogalkotás során az állami és közösségi érdekeket kell szem előtt tartani.
Másrészt, törekedni kell arra, hogy tartós és tartalmas párbeszéd jöjjön létre az iszlám vallás intézményesült formái, valamint az állami intézmények és a civil társadalom között. Ennek kapcsán Merz hangsúlyozta, hogy az iszlám egyesületek fontos szövetségesek az iszlamizmushoz köthető terror elleni harcban. Mindenekelőtt
még ezen békés szervezetek számára is fontos, hogy elköteleződést mutassanak a liberalizmus értékei mellett, továbbá, hogy készséget mutassanak a mecsetközösségek radikális tendenciáinak visszaszorítására.
Harmadrészt pedig Merz úgy véli, hogy ahhoz, hogy mindez meg is valósuljon, magának a német társadalomnak joga és kötelessége, hogy megkövetelje a közös normák betartását, s hogy mindezt megfelelően kommunikálja a Németországba érkezők irányába. Ha pedig ez a német társadalom részéről megvalósul, ugyanakkor az érkezők részéről azonban süket fülekre talál, a bevándorlónak el kell hagynia Németországot.
Mindezt Merz azért látja szükségesnek tisztázni, mert számára úgy tűnik, hogy a muszlim migránsok jelentős része valójában egyáltalán nem kíván alkalmazkodni a nyugati értékrendhez, s
ennek oka a legkevésbé sem az, hogy a nyugati társadalom „iszlamofób” lenne.
Ráadásul, annak ellenére, hogy közkedvelt érvként szerepel az integráció sikertelensége kapcsán, a hiányos nyelvismeret Merz szerint szintén nem reális oka annak. A politikus itt pozitív példaként a vietnami polgárháborús menekültek esetét hozza.
Ehhez kapcsolódóan a CDU-s politikus megjegyzi, hogy nagy általánosságban a német lakosság tagjai három okot jelölnek meg, amikor az iszlám bizonyos formáival szembeni fenntartásaikról kérdezik őket. Egyrészt, a német lakosság problémásnak tartja, hogy ezek a bevándorlók rendszerint olyan országból érkeznek, ahol a lakosság nagy része muszlim vallású, ugyanakkor nincs elválasztva egymástól az állam és az egyház, ennek megfelelően a vélemény- és a sajtószabadság, s maga a demokrácia is rossz helyzetben van.