Puskaporos hordó az Európai Bizottság LMBTI-stratégiája?

2020. november 17. 12:05

Közzétette az Európai Bizottság az Ursula von der Leyen által beígért LMBTI-stratégiát, amelynek kapcsán rögtön felmerült, hogy annak részelemei egy esetlegesen jogállamisági kritériumokhoz kötött költségvetési feltételrendszert gazdagítanának.

2020. november 17. 12:05
null

A program része

Ahogy arról korábban is írtunk, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke State of the Union (Az Unió helyzete) című

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Magyarországon már senkinek sem kell félnie: személyesen Orbán Viktor lépett oda a megtámadott hírességek mellé

Magyarországon már senkinek sem kell félnie: személyesen Orbán Viktor lépett oda a megtámadott hírességek mellé
Tovább a cikkhezchevron
programadó beszédében több, a Bizottság számára sarkalatos kérdésre vonatkozóan hirdetett cselekvési tervet. 

Az éghajlatvédelem, a digitális átállás és a migráció tárgykörein túlmenően e témák között szerepel az LMBTI-személyek jogállása is. Ahogy azt idézett cikkünkben írtuk, von der Leyen beszédében azzal a néhány félmondattal akkor a Lengyelországban kialakított „LMBTI-ideológiától mentes zónákra” reagált.

A most a 2020-2025 közötti időszakra vonatkozóan kihirdetett LMBTI-stratégia kapcsán napvilágot látott elemzések azonban azt sugallják, hogy a stratégia „sokak szerint a Lengyelországban és Magyarországon az LMBTI-jelenséggel szemben folytatott kommunikációra, s az elharapózó gyűlöletre adott válasz”. 

Valóban tagállami hatáskörről van szó, vagy ismét a „felülről lefelé”-logika érvényesül?

Ideálisnak tartom, hogy mindenki önazonosan éljen – félelem és üldöztetés nélkül. Erről szól Európa, ezért állunk ki mi is. Ez az uniós szintű stratégia megerősíti közös törekvéseinket arra vonatkozóan, hogy mindenki egyenlő elbánás alá tartozzék” – nyilatkozta Vera Jourová, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős alelnöke a stratégia kapcsán.

Helena Dalli, a Bizottság egyenlőségért felelős biztosa így folytatta: „ma az Európai Unió arra törekszik, hogy követendő példaként járjon élen a sokszínűség és a diverzitás elérésében. (…) Ez azt jelenti, hogy az EU-ban mindenki biztonsággal és a diszkriminációtól, az erőszaktól való félelem nélkül élhesse meg és gyakorolja szexuális irányultságát, gender-identitását, szexuális önkifejezését, és szexuális karakterét. Még mindig hosszú út áll előttünk, hogy létrehozzuk azt a be- és elfogadó környezetet, amelyet az LMBTI-személyek megérdemelnek”.

Mire lehet számítani a stratégia kapcsán? A dokumentum rögzíti, hogy

a fentiekben rögzített célkitűzések végrehajtása elsősorban tagállami hatáskörbe tartozik, ugyanakkor kijelenti azt is, hogy az Európai Unió intézményei aktív javaslattevő és felülvizsgálati szerepet kívánnak betölteni a stratégia végrehajtása során.

Része lehet az LMBTI-stratégia is egy esetleges jogállamisági mechanizmusnak?

Hogy ez az elvi kitétel milyen gyakorlati eredményeket hozhat, jól mutatja, hogy a fentebb idézett Helena Dalli POLITICÓ-nak adott interjújában (Respect LGBTQI-rights or lose EU  funds, says equality commissioner – [A tagállam] biztosítsa az LMBTI-jogok érvényesítését, különben az uniós források elúsznak, állítja az egyenlőségi biztos) kifejezetten állást foglalt a tekintetben, hogy

szívesen látná az LMBTI-célkitűzések érvényesülését a költségvetés előfeltételeként meghatározott jogállamisági kritériumok között.

Új front az uniós intézmények és a konzervatív kormányok között

Ezzel gyakorlatilag új front nyílhat az Európai Unió intézményei és a család koncepciójához konzervatívan viszonyuló kormányok között. Mint ismeretes, november 10-én benyújtásra került a Kormány Alaptörvény módosításra vonatkozó javaslata, amely deklarálja: az apa férfi, az anya pedig nő. 

Nemcsak Magyarország és Lengyelország nézhet azonban szembe uniós ellenszéllel az ILGA (Nemzetközi Meleg és Leszbikus Szövetség) idei felmérése szerint: a szervezet úgy találta, hogy

Európában Litvánia, Olaszország, Bulgária, Románia, Lettország jogrendszere az LMBTI-közösségekkel szemben legdiszkriminatívabb országok között van. 

Ez pedig azt jelenti, hogy ezek az országok is Brüsszel radarjára kerülhetnek, már ami az uniós LMBTI-stratégia végrehajtását illeti. Ha így lesz, akkor ennek megfelelően bonyolódhatnak tovább az egyes tagállamok és az Európai Unió intézményei közötti konfliktusok.

LMBTI-személyek vs. LMBTI-mozgalmak

Még 2018-ban, a The Conversation hasábjain napvilágot látott egy cikk, ami meglehetősen jól foglalja össze azt a problémakört, amit az LMBTI-lobbi és az LMBTI-személyek közötti tényleges különbség okoz. Ez

a különbség pedig olykor épp azok esetében hoz érdeksérelmet, akiket a lobbiszervezetek támogatnának.

A cikkből ugyanis kiderül, az egész, jogias formát öltő, mégis teljes mértékben átpolitizált problémakör arra vezethető vissza, hogy az LMBTI-személyek jog- és érdekvédelmét zászlaira tűző LMBTI-mozgalmak tulajdonképpen a heteroszexuális társadalmi modell – a cikk szóhasználatával: „heterosexual regime” – egyes részaspektusait kívánják LMBTI-kontextusban értelmezni.

E törekvés gyakorlati megvalósulásai például a házasság és a gyerekvállalás kapcsán kifejtett érdekérvényesítő tendenciák. Csakhogy – teszi fel a kérdést a cikk írója –

az LMBTI-személyek szempontjából a humanitás és a szabadság megélése valóban a hagyományos modellek átültetése eredményeképpen valósulhat meg?

Teszi ezt ráadásul annak tükrében, hogy a magyarországi tendenciáktól eltérően Nyugat-szerte a házasság intézménye tényleges erózión megy keresztül, amelynek nyomán különböző formabontó társas együttélési modellek látnak napvilágot. 

A cikk végkövetkeztetése ennek megfelelően a következő: a példaként felhozott „toleranciát követelő homoszexuális személy” emberképét hirdető LMBTI-mozgalmak számára talán helyesebb út lenne megtalálni azokat a társadalmi megoldásokat, amelyek útján – kevésbé radikális eszközökkel – a tényleges szabadság megélése inkább biztosítható. 

Dobozi Gergely

Összesen 46 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Frick László Intézet
2020. november 22. 09:38
Nem tudom, hogy fagyasztottkajazabáló egyszemélyes konglomerált társadalmakban mi értelme lehet az LMBTQWERTZUIOPŐÚ-nak? Hogy önkielégítéshez mit néz az okoseszközéről?
Válasz erre
0
0
Harangláb
2020. november 20. 18:30
Pénzért hagynunk kellene állami szinten buzulásra nevelni a gyerekeinket?!? Kedves EU! Legközelebb meg prostitúcióra kényszerítenétek őket??! El a kezekkel a gyerekeinktől, pénzért se!!!
Válasz erre
16
0
telekaszter
2020. november 20. 18:29
Neked mindegy, ha az lenne benne az Alkotmányban, hogy senki nem lehet kretén, te akkor is az lennél, Counter néni..:D
Válasz erre
19
0
elfújta az ellenszél
2020. november 20. 18:29
A buzinak megvan a joga arra, hogy buzuljon. Ezt állami szinten senki nem vonja kétségbe A nembuzinak viszont megvan a joga arra, hogy viszolyogjon a buziságtól. Épp ez volna az, amit most kétségbe akarnak vonni. A buzi a szent tehén, akit körbe kell táncolni mindenkinek. Mivel józan épeszű ember erre nem hajlandó magától, szankciókkal kell sújtani az ellenállást
Válasz erre
23
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!