Fontos tanulság a vesztesek klubjának hétfői találkozója után

Hiába kellett ellenszélben, a legnagyobb támadások ellenében képviselni a békét, mostanra bebizonyosodott, hogy végig igazunk volt.

Kanada teljes átláthatóságot követel.
Irán kész tárgyalni a kártérítés kifizetéséről a januárban tévedésből lelőtt ukrán utasszállító áldozataiért, és hajlandó arra is, hogy Párizsba küldje elemzésre a gép feketedobozait – közölte a kanadai külügyminisztérium hétfőn, tájékoztatva a Francois-Philippe Champagne kanadai és Mohamed Dzsavád Zaríf iráni külügyminiszter telefonbeszélgetésén elhangzottakról. A tárca szerint Zaríf fogadkozott, hogy Irán késlekedés nélkül továbbítja a feketedobozokat Franciaországba. Beleegyezett abba is, hogy megkezdődjenek a tárgyalások a kártérítésről, és új információkat nyújt át Kanadának és más országoknak a tragédiáról.
Az Ukrán Nemzetközi Légitársaság Teheránból Kijevbe induló Boeing 737-es gépe január 8-án, nem sokkal a felszállás után zuhant le. Az iráni hatóságok először balesetről beszéltek, majd elismerték, hogy a Forradalmi Gárda légvédelme lőtte le tévedésből a repülőt egy föld-levegő rakétával. A gépen tartózkodó 176 ember egyike sem élte túl a tragédiát. A járaton 55 kanadai-iráni állampolgár utazott. Kanada nyomást gyakorolt Teheránra, hogy küldje a feketedobozokat Párizsba.
Irán a tragédia óta eltelt hónapokban erre nem volt hajlandó, majd két hete közölte, hogy mégis továbbítja a berendezéseket a párizsi BEA francia repülésbiztonsági hivatalba, amennyiben a tragédiában részes államok ezzel egyetértenek. Néhány napja azonban bejelentette, hogy nem Párizsba, hanem Kijevbe küldi a feketedobozokat, mert Ukrajna már rendelkezik az eszközökön tárolt adatok olvasásához szükséges szoftverrel. A nemzetközi szabályok szerint Iránnak joga van a vizsgálat felügyeletéhez, az Egyesült Államok azért részes a vizsgálatban, mert ott gyártották a gépet, míg Ukrajna azért, mert az utasszállító üzemeltetője volt. Kanada pedig úgy válik az eset szereplőjévé, hogy állampolgárai is meghaltak a szerencsétlenségben.
(MTI)