Az utóbbi időkben folyamatosan próbálják erodálni az európai nemzetek szuverenitását, amely végül is a Brexithez vezetett, és az európai integráció újragondolására sarkall. Hogy látja mindezt?
Az USA-ban látható tagállami autonómia védelme, vagyis a megosztott, kettős szuverenitás rendszere egy kényes egyensúly, és mi, amerikaiak még mindig sokat küzdünk azért, hogy ez jól működhessen. Ehhez képest az EU-ban látható szuverén államok közötti autonómia védelme még ennél is sokkalta nehezebb, különösen akkor, amikor a kulturális különbségek is jelentősek. És ezzel kapcsolatosan egy érdekes ellentmondás is megfigyelhető. Mint arról korábban már szó esett, az európaiak mindig is hajlamosabbak voltak a jóléti állam jegyében történő kollektivizálásra, mint az amerikaiak. Ugyanakkor, amihez hozzászoktak a nemzeti kereteken belül, az a kulturális különbözőségek miatt már nehezebben kivitelezhető a nemzetek között együttműködés során. Az események azt igazolják, hogy az EU túlfeszítette a húrt ezen a területen. Ezen felül az is egyértelmű, hogy a határvédelem uniós szintű biztosításának hiánya, és a tagállamok magukra hagyása is súlyos problémákhoz vezetett.
A kérdés valójában az, hogyan teremthető meg a helyes egyensúly. Engedje meg, hogy két észrevételt oszthassak meg az olvasókkal. Egy unió felépítése során egyfelől kulcsfontosságú, hogy különbséget tegyünk a valódi közös funkciók és azok között, amelyek jobb, ha helyi szabályozás alatt vannak, ideértve a magánszemélyeket és a vállalkozásokat is. E körben tanulságos a szűk értelemben vett közjavak példája, így többek között a védelem, a határőrizet, a kereskedelem akadályainak felszámolása. Ehhez képest a magánjavak körébe tartozik például az oktatás, a lakhatás, az egészségügy és a jótékonykodás, amelyeket vagy helyi szinten kell szabályozni vagy pedig a működésüket a piacra kell bízni – habár ez a megközelítés süket fülekre talál Európában és egyre inkább Amerikában is. Éppen ebből fakad a második észrevételem: amint arra Friedrich Hayek és Milton Friedman rámutattak,
az amerikai progresszívok által kedvelt központi tervezés nemcsak az egyéni szabadságot sérti, hanem kétségtelenül kevésbé hatékonyabb, mint a piacok,
ahol a verseny maximalizálja a társadalom gazdagságát és az egyéni jólétet.