Globalizációs kihívás
Az idei nyár talán leginkább figyelemreméltó alkotmányjogi híre nem Európából, és még csak nem is az Egyesült Államokból vagy Kanadából érkezett, hanem Latin-Amerikából. Nem kis meglepetést okozva a kolumbiai alkotmánybíróság júniusi határozata vizsgált meg egy világszerte jelenlévő, és szinte valamennyi országot sújtó olyan jelenkori jogi és nemzetállami dilemmát. Ezen felül a dél-amerikai ország alkotmánybírái nemcsak vizsgálták, hanem olyan választ kínáltak erre az alkotmányjogi dilemmára, amely a világ többi országában működő alkotmánybíróságok vagy az alkotmány védelmére létrehozott más testületek számára is igen sok értékes tanulsággal szolgálhat.
Júniusi határozatukban a kolumbiai alkotmánybírák a Kolumbia és Franciaország között korábban aláírt nemzetközi beruházásvédelmi egyezmény alkotmányosságát vizsgálták meg. A jelenleg világszerte hatályban lévő több ezer, legnagyobb részben kétoldalú beruházásvédelmi egyezmény a gazdasági globalizáció egyik legjelentősebb nemzetközi jogi tartópillérét jelenti. Ezek, az államok között létrejött egyezmények ugyanis közvetlen nemzetközi jogi védelmet biztosítanak a külföldi beruházónak vagy beruházásnak az ezeknek otthont nyújtó, fogadó állam jogszabályalkotásával és közpolitika-alakítási törekvéseivel szemben. Így például ha egy beruházó vállalat saját magára nézve sérelmesnek tart egy állami szabályalkotást, legyen az akár élelmiszerbiztonsághoz, az egészségvédelemhez, a természeti erőforrásokkal való észszerű gazdálkodáshoz vagy a környezeti és kulturális értékek megóvásához kapcsolódó közpolitikai célkitűzés, akkor ezen egyezmények alapján ezzel szemben közvetlenül nemzetközi választottbírói panelhez fordulhat.
Ugyanakkor, amint arra a precedens interjúalanya korábban rámutatott, ezek az egyezmények, illetve a bennük biztosított vitarendezési és végrehajtási mechanizmusok egy jelentős hatalmi eltolódással, illetve a szuverenitásából fakadó jogosítványok csorbulásával járnak. Egyszerűbben fogalmazva, az adott közösség kezéből szépen lassan kicsúszik az a lehetőség, hogy a saját sorsát önállóan alakíthassa, vagyis az, hogy a közpolitikai döntéseket szabadon megfontolhassa, megválaszthassa és meghozhassa, miközben a (beruházó) transznacionális üzleti érdekek előnyre tesznek szert ezeknek a döntéseknek a közvetett módon történő befolyásolása révén. Az utóbbi évtizedekben Latin-Amerika számos országának lakossága a saját bőrén tapasztalta meg ennek a keserű és sok esetben tragédiákhoz vezető leckéjét. Így Peruban a Cajamarca város közvetlen közelében aranykifejtést folytató Newmont Mining Corporation, a bolíviai Cochabamba város vízellátását privatizáció révén megszerző Bechtel Corporation leányvállalata, míg az Ecuadorban lévő Lago Agrio olajmezőn kitermelési munkákat végző Texaco, majd Chevron Corporation tevékenysége vezetett az ott elő közösségek alapvető életfeltételeinek - jogainak és szabadságának - ellehetetlenüléséhez. Az országok és közösségek önálló közpolitika formálási erejének legyengülése miatt bekövetkező tragikus példák sora pedig mind Dél-Amerika országaiban, mind pedig azokon kívül tovább folytatható.