Ugyanakkor az alkotmányba foglalás és „nemzetköziesítés” történelmi kontextusai még nem jelentik – és nem is magyarázzák meg – azt, hogy egyedül az államok lennének olyan entitások, amelyeknek tiszteletben kell tartaniuk az emberi jogokat. Még kevésbé magyarázzák meg azt a mítoszt, hogy az emberi jogokat csak az államoktól kell félteni, illetve az államokkal szemben vagy csak azok ellenében lehet megvalósítani. Mindezt Edwin Black könyve nyomán egy korabeli példával úgy lehet megvilágítani, hogy a náci Németország emberi jogokat sértő bűnei mindenki előtt egyértelműek. De mi a helyzet az IBM felelősségével, amely a legmodernebb adatkezelő rendszert szállítva segítette elő az embertelen náci cselekmények végrehajtását? Egy másik példát említve: a Dél-Afrikában működő apartheid rendszer bűnei szintén egyértelműek. De mi a helyzet a Polaroid felelősségével, amelyik a személyazonosításhoz szükséges fényképészeti eszközöket szállította Dél-Afrikába? Az említett példák bár, kivételes és súlyos esetek, mégis jól világítanak rá arra, hogy az emberi jogokat nem csak az államoktól szükséges óvni. Az emberi jogok tiszteletben tartása nem csak az államok „ügye”.
Az 1970-es évektől kezdődően kibontakozó és felemelkedő – a tervgazdasági modell összeomlása miatt pedig alternatíva nélkül maradt – gazdasági globalizációnak a 21. század hajnalára már nemcsak a jótékony hatásai vagy az általa teremtett lehetőségek váltak nyilvánvalóvá, hanem az árnyoldalai, és ezzel együtt az emberi jogokra gyakorolt káros hatásai is.
A globalizáció átformálta az anyavállalatoknak a leányaikhoz és a beszállítóikhoz fűződő kapcsolatát:
bár az egyes láncszemek a nemzeti jog szemében jogi személyként – legalábbis formális értelemben – megőrzik önállóságukat, valójában azonban egyetlen és egységes üzleti vízió és stratégia mentén működő termelési és szolgáltatási hálózat (global supply chain) részévé válnak. A népszerű iPhone előállításában például több mint 30 országban közel 800 beszállító vesz részt, de nem ritka az sem, hogy egy transznacionális vállalat beszállítók tízezreit vonja be a munkájába. Ezek a termelési és szolgáltatási hálózatok az államok közpolitikai törekvéseitől függetlenedve (sok esetben pedig azok ellenében) saját autoritásukat megalapozva kívánnak működni. Amint arra a precedens korábbi elemzése rámutat, ma már példák tucatjai igazolják, hogy a globális intézményekké erősödő transznacionális vállalati hálózatok működése közvetlen hatással van – a gyülekezés szabadságától kezdve az emberi méltóság védelmén át a környezeti értékek megőrzéséig – az emberi jogok szinte teljes spektrumára.
Amint azt a Precedens nemrég elemezte, illetve interjúalanya is kifejtette, a digitalizáció és a vele kéz a kézben járó információs globalizáció az új évezredet meghatározó jelenségeinek számítanak. Ezen technológiai újításokat kihasználva és hasznosítva megerősödő és monopolizálódó digitális közvetítő vállalatok globális szolgáltatásokat kínálnak az emberek közötti kommunikációs tér, valamint a mindenütt jelenlévő virtuális közterek biztosításával. Ennek eredményeként az emberek az életüknek egyre jelentősebb részét élik digitális magánplatformokon, másfelől pedig a virtuális közterek egyre meghatározóbb közéletformáló szerepre tesznek szert. Ugyanakkor a nagy digitális közvetítő vállalatok a kommunikációs és közéleti virtuális terek szabad biztosításán túl a felhasználók adatainak megszerzése, elemzése és felhasználása révén – a nemzeti alkotmányos értékektől és szabályozástól alapvetően elszeparáltan – az ellenőrzést is megszerzik ezen terek felett. Mindez pedig – például bizonyos tartalmak megszűrésével vagy a hírfolyam egyénre szabásával – súlyos manipuláció veszélyét hordozza magában, amely olyan alapvető emberi jogokra van közvetlen hatással, mint például a véleménynyilvánítás, a magánszféra szabadsága, vagy akár a közhatalom demokratikus gyakorlásával összefüggő és azt lehető tevő jogok.