Orbán Balázs: Alapjogokkal összefüggő, illetve a közjogi jogalkotás szempontjából jelentős törvények megalkotásában veszel részt. Pályakezdő jogászként én is belekóstoltam a kodifikátori munkába. Hamar kiderült, hogy mennyire nehéz feladat ez. A hazai jogásztársadalom mekkora része foglalkozik a fontosabb törvények előkészítésével?
Hajas Barnabás: Az Igazságügyi Minisztériumban – a jogszabály-előkészítés összehangolásáért felelős helyettes államtitkárunk számítása szerint – körülbelül 40 fő említhető, akik magas szaktudással rendelkeznek, és önálló kodifikációs munkával is meg lehet őket bízni. Ez teljesen más, mint a minisztériumokban megjelenő bármilyen más feladat. Nem ugyanazokat a készségeket és felkészültséget kívánja meg a kodifikációs munka, mint például a jogszabály-véleményezés vagy épp a hatósági jogalkalmazói tevékenység.
A magas szintű szakmai munkavégzéshez egyfajta speciális rendszerszemlélet szükséges, nagyon erős alkotmányos ismeretanyag, jogági szaktudás, valamint a jogi műnyelv készség szintű ismerete.
A különböző tudások teljessége viszonylag ritkán van egy kézben, ezért általában csapatmunka eredménye az elkészült normaszöveg. Fontos megjegyezni, hogy az egész kodifikáció folyamatában maga a norma megszövegezése teszi ki a kisebb részt. Tehát egy kódex előkészítése során olyan területeket is át kell tekinteni, amelyekre alapvetően nem is gondoltunk. Példaként említeném az általános közigazgatási rendtartás (Ákr.) előkészítését. A korábbi, már nem hatályos jogszabály esetében el kellett végezni egy utólagos hatásvizsgálatot, vagyis egy gyakorlatorientált tesztet, amiből azt lehetett leszűrni, hogy mely elemek voltak jók a törvényben, s melyek nem.
O. B.: Mi lett ennek az eredménye?
H. B.: Vizsgálataink alapján számos olyan percepciót találtunk, amelyeket nem igazolt a valóság. Például a legtöbben azt hiszik Magyarországon, hogy a hatósági ügyek lassan fejeződnek be. Ezzel szemben megvizsgáltuk a 2013-as és 2014-es statisztikai adatokat, amelyekből kiderült, hogy az ügyek elsöprő többsége 60 napon belül befejeződött, sőt 40 százalékuk pedig 8 napon belül zárult le. (Évente mintegy 24 millió hatósági ügyről beszélhetünk.) Ebből az következik, hogy valójában nem húzódnak el a hatósági ügyek éveken keresztül, mint ahogy azt sokan gondolják. Kiderült továbbá az is, hogy a hatósági eljárásban megtalálható fellebbezés – különösen az akkor hatályos szabályaival – csupán korlátozottan volt alkalmas arra, hogy a tankönyvi célkitűzését elérje, mert az ügyfelek egységes eljárásként tekintettek a közigazgatási első- és másodfokra. Az is szembetűnővé vált, hogy vannak olyan eljárásjogi jogintézmények, amelyeket hiába tanítottunk általános jogintézményként, távolról sem voltak azok, hanem partikulárisan, mindössze néhány jogterületen használták őket. Ezen felül felmerült a részletes és a jóval megengedőbb szabályozás dilemmája is. Az Ákr. hatályba lépése óta a tapasztalat azt mutatja, hogy a sokkal egyszerűbb, kevésbé részletező, valóban általános szabályokat is színvonalasan alkalmazzák.