H. B.: Vizsgálataink alapján számos olyan percepciót találtunk, amelyeket nem igazolt a valóság. Például a legtöbben azt hiszik Magyarországon, hogy a hatósági ügyek lassan fejeződnek be. Ezzel szemben megvizsgáltuk a 2013-as és 2014-es statisztikai adatokat, amelyekből kiderült, hogy az ügyek elsöprő többsége 60 napon belül befejeződött, sőt 40 százalékuk pedig 8 napon belül zárult le. (Évente mintegy 24 millió hatósági ügyről beszélhetünk.) Ebből az következik, hogy valójában nem húzódnak el a hatósági ügyek éveken keresztül, mint ahogy azt sokan gondolják. Kiderült továbbá az is, hogy a hatósági eljárásban megtalálható fellebbezés – különösen az akkor hatályos szabályaival – csupán korlátozottan volt alkalmas arra, hogy a tankönyvi célkitűzését elérje, mert az ügyfelek egységes eljárásként tekintettek a közigazgatási első- és másodfokra. Az is szembetűnővé vált, hogy vannak olyan eljárásjogi jogintézmények, amelyeket hiába tanítottunk általános jogintézményként, távolról sem voltak azok, hanem partikulárisan, mindössze néhány jogterületen használták őket. Ezen felül felmerült a részletes és a jóval megengedőbb szabályozás dilemmája is. Az Ákr. hatályba lépése óta a tapasztalat azt mutatja, hogy a sokkal egyszerűbb, kevésbé részletező, valóban általános szabályokat is színvonalasan alkalmazzák.
O. B.: Ezzel az érdekes filozófiai és jogtechnikai kérdéssel én is találkoztam, amikor hasonló jellegű területen dolgoztam. Ez ügyben alapvetően két iskola létezik. Az egyik a részletes szövegezésben hisz, tehát abban, hogy a jogszabály minél több életviszonyra reflektáljon. Az iskola támogatói szerint ez a megoldás hoz jogbiztonságot és kiszámíthatóságot. A másik oldalon pedig az az iskola található, amely az alapvetések rögzítése mellett a kevésbé részletes regulációban hisz. Feltételezik a jogalkalmazó bölcsességét, valamint azt, hogy az érintett a fő vonalak iránymutatása mellett képes részletes szabályozás hiányában is jó döntést hozni. Úgy látom, hogy a különbség elsősorban nem kodifikációs, hanem filozófiai. Te mit gondolsz erről?
H. B.: A dilemma eldöntése leginkább a jogszabály megalkotásáért felelős személyek elképzelésén múlik. A kérdés szorosan összefügg a jogászképzéssel is. A háború előtti jogászképzés sokkal elméletibb volt, vagyis sok olyan óra volt, amelyek a teoretikus megalapozást szolgálták. Ez a háború után, egészen a rendszerváltoztatásig megváltozott. Szerintem a túlszabályozás sohasem lehet célszerű megoldás, mert − ahogy József Attila mondta − a „törvény szövedéke mindig fölfeslik valahol”. Minél sűrűbbre szőjük a hálót, annál több pici lyuk keletkezik rajta. A kevésbé részletes szabályozás azt is magával hozza, hogy sokkal fontosabbá válik a szakmai irányítás, illetve a (tovább)képzések szerepe. Ha összevetjük az Ákr. és az elődjének számító közigazgatási hatósági eljárás törvény normatartalmát, akkor azt tapasztaljuk, hogy az új jogszabálynak negyedakkora a terjedelme, de mégsem érezzük úgy, hogy hiányzik belőle valami. Olyan valami, amit jogértelmezési módszerekkel, képzéssel, ügyintézőknek szóló tananyagokkal, kézikönyvekkel vagy éppen jogalkalmazói gyakorlattal ne lehetne pótolni, menedzselni.
O. B.: A túlszabályozás és túlzott részletezés bevett gyakorlata szerinted minek köszönhető? A poroszos, német hatásnak vagy inkább a kommunizmus örökségének?
H. B.: Erről az a mondás jut eszembe, hogy akinek kalapács van a kezében, az mindent szögnek lát. Furcsa statisztikai adatként megemlíteném, hogy 1998-ban a Magyar Közlöny éves terjedelme 8804 oldal volt. A terjedelem sokáig emelkedett, 2016-ban nagyjából 80 ezer oldalra nőtt, de az elmúlt években jelentősen csökkent. Évtizedekkel ezelőtt, az informatikai eszközök hiányában meggondolandó volt, hogy az adott kodifikátor milyen szavakat használ, hiszen a többlépcsős minisztériumi jogszabály-véleményezés után nem volt mindegy, hogy milyen hosszú részeket kellett módosítani. Egy egyszerű újraírás ugyanis napokat vett el az amúgy is szűkös határidőkből. Akkor kezdett jelentősen növekedni a joganyag terjedelme, amikor a kodifikátorok saját maguk, számítógépek előtt kezdték el írni a normaszövegeket. Emellett fontosnak tartom hangsúlyozni a közérthetőség szükségességét, hiszen elsősorban nem jogászoknak írjuk a különböző jogszabályokat. Az életviszonyaink túlnyomó többségében (például a hatósági eljárásokban) olyanok alkalmazzák a jogot, akik nem végeztek jogi egyetemet. A jogszabályokra is érvényes a tétel: ami nem tesz hozzá a szöveghez, az elvesz belőle.