Donald Trump 2017. januári elnöki beiktatását követően vált a „deep state”, vagyis a „mélyállam” fogalma az amerikai közéleti viták egyre gyakoribb szereplőjévé. Azóta pedig könyvek, tanulmányok és elemzések sora jelent meg és jelenik meg mind a mai napig arról a jelenségről, amelyről az elmúlt év során készített lakossági felmérés szerint a megkérdezettek nagy többsége állítja, hogy ténylegesen létezik. Bár a „deep state” valóban az elmúlt évek során került a tengerentúli politikai beszéd és közéleti vizsgálódás középpontjába, mégsem újkeletű jelenségről van szó.
Megértését és egyúttal igazolását is nehezíti, hogy a „deep state” nem egy pontosan körülhatárolt és könnyen megragadható közjogi fogalom vagy intézmény, hanem sokkal inkább csak a politikai élet valóságában, a közhatalom gyakorlása során kitapintható jelenség. Az egyik első akadémikus, aki a fogalmat az elmúlt évtizedekben kifejezetten használta, a kanadai Peter Dale Scott volt. Scott szembeállította a mindenki számára látható – és demokratikusan felépülő – államot és annak intézményrendszerét, vagyis az úgynevezett „public state”-et a „deep state”-tel és az azt alkotó – általában katonai, titkosszolgálati, hírszerzési vagy csak az általános bürokráciába ágyazódott – érdekcsoportok hálózatával. Olvasata szerint, míg a „public state” demokratikus elvek mentén szerveződik, és ennek megfelelően elszámoltatható a lakosság előtt, addig a „deep state” immunis a közvéleményre, és éppen a közpolitika demokratikus alakításának manipulálására, befolyásolására törekszik.
E meghatározás alapján ugyanakkor az Egyesült Államokban már a 19. század második felétől kezdődően kitapintható a különféle érdekcsoportok olyan hálózatának jelenléte, amelyek arra törekedtek, hogy a közhatalom-gyakorlást – elszakítva annak demokratikus jellegétől és alkotmányos korlátaitól – függetlenítsék a lakosság akaratától. Ennek megfelelően a „rablóbárók” korszakaként is elhíresült 19. század végi Amerikát olyan, egyre kevesebbek kezében összpontosuló vállalati koncentráció, monopolizálódás és iparági trösztösödés jellemezte, amely az amerikai középosztálynak nemcsak a jóléti kilátásait csorbította, hanem ambícióitól és önállóságától is kezdte megfosztani. Az amerikai Legfelső Bíróság egyik híres bírója, Louis Brandeis a nagyság átkaként (the curse of bigness) írta le ezt a jelenséget arra utalva, hogy a trösztösödésért súlyos gazdasági és politikai árat kell fizetni. Hamar nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy a szabályozatlan gazdaságban elképzelt, Adam Smith-féle „láthatatlan kéz” működése helyett a monopolhelyzetbe kerülő acél-, olaj-, vasúti és pénzügyi vállalatok „láthatatlan kézfogásokkal” törekszenek a közpolitikák irányítására. Kiválóan példázza ezt a helyzetet a központi bankként működő Federal Reserve megalapításáról szóló törvény, amelyet a 20. század elején a nagybankok a saját magánügyükként kezelve dolgoztak ki, kirekesztve a törvényalkotásból a képviselőket és a nyilvánosságot. Sokan vélekedtek úgy, hogy a törvény hatályba léptetése valójában a bankok kezében lévő pénzügyi hatalom kormányzati szerepét legitimálta az Egyesült Államokban. A korszak általános félelme az volt, hogy a kormányzatot végül teljes egészében a koncentrált üzleti érdekek fogják meghatározni, megfojtva az ország demokratikus intézményrendszereit. Az oknyomozó újságírás egyik kulcsfontosságú szereplője, Samuel Sidney McClure az érdekcsoportok elszaporodását és befolyásuk megnövekedését egészen találóan akként írta le, hogy „senki nem maradt; senki, csak mi mindannyian”.