Lesújtó esetek hosszú sora igazolja, hogy a Világbank sokszor éppen azokat a súlyos hátrányokat szenvedett helyi közösségeket sodorja még kiszolgáltatottabb helyzetbe, melyek szolgálatáért egyébként eredetileg életre hívták. Így volt ez például az afrikai Csád dél-nyugati részéből induló Csád-Kamerun kőolajvezeték-beruházás során is. A mintegy ezer kilométer hosszan egészen Kribi kikötőjéig futó olajvezeték bár 2003 júliusára sikeresen működésbe lépett, a belőle származó hasznot éppen csak a helyi lakosok nem élvezhették. A vezetékkel összefüggő súlyos környezeti és mezőgazdasági károkon felül az olajkitermelésből származó haszon ugyanis félkatonai szervezetek zsebébe vándorolt, az eset pedig hozzájárult ahhoz, hogy Csád polgárháborúbús helyzetbe süllyedjen. Az ilyen és ehhez hasonló esetek nem csak Afrikát érintik. Egy pár évvel később a kazahsztáni Karachaganak olajmező beruházói nagy mennyiségű méreganyagot, így kén-hidrogént és diklórmetánt eresztettek a környezetbe. Megfelelő mérőrendszerek híján pedig a helyi lakosságot éveken keresztül szennyezésnek tették ki. Sőt, még Európa sem kivétel a kétes sikerű beruházások alól: az utóbbi években a világbanki segítséggel épülő koszovói lignitbányák és hőerőmű környezeti ártalmairól zajlik heves vita. Dél- és Közép-Amerika őslakos közösségeit pedig az arany kitermeléséért folyó bányászati láz és az IFC által támogatott Newmont Mining bányászati cég tartja hasonló félelemben. Látható tehát, hogy a Világbank által lefektetett síneken keresztülrobogó globalizáció vasútja valamennyi kontinensen olyan közösségeket és országokat hagyott az út szélén, amelyek segítéséért eredetileg egyáltalán létrejöhetett.
A konkrét ügyre visszatérve a felperesek előtt – más hasonló ügyekkel egyetemben – jelentős perbeli akadályok tornyosulnak. Az első ilyen leküzdendő akadály nem más, mint a nemzetközi szervezeteket, és így a Világbankot, illetve az IFC-t is megillető immunitás, vagyis mentesség a nemzeti bíróságok előtti eljárás alól. Az Egyesült Államokban erről egy 1945-ben elfogadott törvény úgy rendelkezik, hogy a nemzetközi szervezeteket a külföldi államokat megillető mentességgel azonos kiváltságok illetik meg. A tengerentúli bírói gyakorlat pedig eddig arra az álláspontra helyezkedett, hogy ez a törvény a külföldi államokat 1945-ben megillető immunitásra utal, amely az immunitásnak lényegében egy abszolút formáját jelentette. Az immunitást érintően ugyanakkor a nemzetközi jog, és vele együtt a belső jogok, ideértve az Egyesült Államok jogát is jelentős változásokon mentek keresztül az elmúlt évszázad során. Ezek a változások leginkább az állam megsokasodott gazdasági és kereskedelmi szerepvállalásával állnak összefüggésben. Ennek megfelelően a külföldi szuverén államok immunitásáról 1978-ban elfogadott – a nemzetközi jog fejlődését hűen visszatükröző – új amerikai törvény már nem biztosít mentességet az államok kereskedelmi tevékenységeinek. A jelen ügy felperesei pedig éppen erre építik érvelésük gerincét, amely szerint a nemzetközi szervezeteket is éppen olyan fokú immunitás illeti meg, mint amelyre az államok a kereset előterjesztésének időpontjában jogosultak lennének. Másképpen fogalmazva a Világbank és az IFC nem hivatkozhat az immunitására a beruházás finanszírozási tevékenységével és tulajdonlásával összefüggésben, hiszen az alapvetően kereskedelmi típusú tevékenység. A felperesek így a nemzetközi szervezetek immunitását övező új doktrína kimunkálását kezdeményezik a legfelső bíróság előtt. Az október végén megtartott szóbeli meghallgatás során az amerikai kormány rendhagyó módon amicus curiae-ként, vagyis a bíróság „tanácsadó barátjaként” jelezte részvételi szándékát a jogvitában jelentős érdekeltségére hivatkozva, amely szerint mintegy kétszáz nemzetközi szervezetben aktív résztvevő, amelyből húsz székhelye az Egyesült Államokban található. Ennél is érdekesebb az a kormányzati álláspont, amely – több más társadalmi szervezettel egyetemben – a felperesek érvelését támogatva fejtette ki, hogy a nemzetközi szervezetek immunitása az államokét kell kövesse.