Warner Bros. egy megtépázott birodalom
A nagy múltú cég történelme röviden: Három fivér, Harry, Albert és Sam Warner alapította, működésüket 1903-ban kezdték meg, de csak 1925-ben indult a Warners Stúdió szárnyalása, amikor saját fejlesztésű vitaphone hangrendszerükkel készült filmjük, a Don Juan hatalmas sikert ért el. A hol jobb, hol rosszabb periódusokat megélt vállalkozás mindig bátran kísérletezett, pl az Atari számítógépek sikerében is döntő szerepet játszottak. 1989-ban fúzióra léptek a Time sajtóbirodalmával, és létrejött Time Warner néven a világ akkori legnagyobb médiavállalkozása. Az érdekeltségeikbe tartozott Warner Studios, Warner Bros Pictures, WB Television, Warner Home Video, Castle Rock Entertainment, Turner Entertainment, Dark Castle Entertainment, DC Comics, és a Cartoon Network Studios is. Az azóta többször átalakult WarnerMedia néven létező céget 2018-ban vásárolta fel az AT&T telekommunikációs cég, amely a világ Top20 vállalata között szerepel 9.000 milliárd dollár feletti éves bevételével. A média alosztály pár 100 milliárd dollár körüli árbevétele nem jelentőségteljes a cég összbevételében, így ennek megfelelő „elbánásban” részesül. A WarnerMedia a magyarországi televíziós piacon lokalizált Cartoon Network, Boomerang, Cinemax, Cinemax 2, HBO, HBO 2 és HBO 3 csatornáival van jelen.
A történetünkben újabb fontos dátum a 2020. december 3., amelynek reggelén Ann Sarnoff, a WarnerMedia Studios and Networks Group elnök-vezérigazgatója, és Toby Emmerich, a Warner Bros. filmstúdió elnöke, olyan hírrel hívták fel a nagy ügynökségek vezetőit, amely atombombaként hatott: a Warner 17 mozifilmet tartalmazó 2021-es összes megjelenését a mozi premierekkel egyidőben HBO Max streaming szolgáltatásán is elérhetővé teszik. A döntést akkor sokan a Warner Bros. COO-jának, Carolyn Blackwoodnak az agyszüleményének tulajdonították, aki a streaming megszállott felsőbb vezetők kegyeit próbálta elnyerni a döntéssel az akkori Covid-hullám közepén. Utólag az egész ügyet Jason Kilar a Warner Media elnöke vállalta magára, és 2021 nyarán már azt bizonygatta, hogy a döntésük üzleti szempontból sikeres volt, mert a Netflix és a Disney szolgáltatóval szembeni hátrányukat sikerült jelentősen lefaragni. Kilar kijelentésével sokan szállnánk vitába.
Visszatérve a döntésre: a filmek alkotóival egyáltalán nem egyeztettek, ami igen barátságtalan lépés volt az alkotókkal a legjobb viszonyt ápoló stúdiónak tartott cégtől. A meglepett alkotók közül Christopher Nolan volt a leghangosabb szószóló, aki így fogalmazott: „Iparágunk legnagyobb filmkészítői és legfontosabb filmsztárjai között számontartott alkotók tegnap úgy feküdtek le, hogy azt hitték, a legnagyobb filmstúdiónak dolgoznak. Ma viszont arra ébredtek, hogy valójában a világ legrosszabb streaming-szolgáltatója a munkaadójuk.” A Tenet filmjével érintett rendezőt, akinek kapcsolata a stúdióval a 2002-es Álmatlanság című filmre nyúlik vissza, a szakma egyöntetűen támogatta. A szószólók között volt még Denis Villeneuve, James Gunn és Patty Jenkins is.
„A Warner Bros. egy egyedülálló gépezetet működtetett, amivel a filmkészítők munkáját mindenhová képes volt hatékonyan eljuttatni. Jelenleg ezt az egyedülálló gépezetet rombolják le. Nem is értik, mit veszítenek. Döntésüknek nincs gazdasági értelme, és még a Wall Street legostobább befektetője is látja a különbséget a bomlasztás és a működésképtelenség között."
Hollywoodban a felháborodás sosem látott méreteket öltött. A stúdió több sztárnak is magas kompenzációt ígért, pl. a Wonder Woman 1984 sztárjainak, de ez csak néhány kiváltságos számára jelentett megoldást. Ügyvédek és ügynökök hada esett neki a cégnek az öncélú döntésüket bírálva, mivel az nem csak a profitból részesülőket érintette károsan, hanem azokat is, akik a filmekben maradványkifizetésekre szerződve vettek részt.
A Warner részben visszakozott, de az alkotók többségével megromlott viszonyát nem sikerült helyreállítania. Nolan új Oppenheimer című filmje Emily Blunt, Florence Pugh és Robert Downey Jr. főszereplésével például már az Universal berkein belül készül a 2023-as tervezett bemutatóra.
A nagy múltú cég történelme röviden: Három fivér, Harry, Albert és Sam Warner alapította, működésüket 1903-ban kezdték meg, de csak 1925-ben indult a Warners Stúdió szárnyalása, amikor saját fejlesztésű vitaphone hangrendszerükkel készült filmjük, a hatalmas sikert ért el. A hol jobb, hol rosszabb periódusokat megélt vállalkozás mindig bátran kísérletezett, pl az Atari számítógépek sikerében is döntő szerepet játszottak. 1989-ban fúzióra léptek a Time sajtóbirodalmával, és létrejött Time Warner néven a világ akkori legnagyobb médiavállalkozása. Az érdekeltségeikbe tartozott
A történetünkben újabb fontos dátum a 2020. december 3., amelynek reggelén Ann Sarnoff, a WarnerMedia Studios and Networks Group elnök-vezérigazgatója, és Toby Emmerich, a Warner Bros. filmstúdió elnöke, olyan hírrel hívták fel a nagy ügynökségek vezetőit, amely atombombaként hatott: a Warner 17 mozifilmet tartalmazó 2021-es összes megjelenését a mozi premierekkel egyidőben HBO Max streaming szolgáltatásán is elérhetővé teszik. A döntést akkor sokan a Warner Bros. COO-jának, Carolyn Blackwoodnak az agyszüleményének tulajdonították, aki a streaming megszállott felsőbb vezetők kegyeit próbálta elnyerni a döntéssel az akkori Covid-hullám közepén. Utólag az egész ügyet Jason Kilar a Warner Media elnöke vállalta magára, és 2021 nyarán már azt bizonygatta, hogy a döntésük üzleti szempontból sikeres volt, mert a Netflix és a Disney szolgáltatóval szembeni hátrányukat sikerült jelentősen lefaragni. Kilar kijelentésével sokan szállnánk vitába.
Visszatérve a döntésre: a filmek alkotóival egyáltalán nem egyeztettek, ami igen barátságtalan lépés volt az alkotókkal a legjobb viszonyt ápoló stúdiónak tartott cégtől. A meglepett alkotók közül Christopher Nolan volt a leghangosabb szószóló, aki így fogalmazott: „Iparágunk legnagyobb filmkészítői és legfontosabb filmsztárjai között számontartott alkotók tegnap úgy feküdtek le, hogy azt hitték, a legnagyobb filmstúdiónak dolgoznak. Ma viszont arra ébredtek, hogy valójában a világ legrosszabb streaming-szolgáltatója a munkaadójuk.” A filmjével érintett rendezőt, akinek kapcsolata a stúdióval a 2002-es című filmre nyúlik vissza, a szakma egyöntetűen támogatta. A szószólók között volt még
„A Warner Bros. egy egyedülálló gépezetet működtetett, amivel a filmkészítők munkáját mindenhová képes volt hatékonyan eljuttatni. Jelenleg ezt az egyedülálló gépezetet rombolják le. Nem is értik, mit veszítenek. Döntésüknek nincs gazdasági értelme, és még a Wall Street legostobább befektetője is látja a különbséget a bomlasztás és a működésképtelenség között."
Hollywoodban a felháborodás sosem látott méreteket öltött. A stúdió több sztárnak is magas kompenzációt ígért, pl. a sztárjainak, de ez csak néhány kiváltságos számára jelentett megoldást. Ügyvédek és ügynökök hada esett neki a cégnek az öncélú döntésüket bírálva, mivel az nem csak a profitból részesülőket érintette károsan, hanem azokat is, akik a filmekben maradványkifizetésekre szerződve vettek részt.
A Warner részben visszakozott, de az alkotók többségével megromlott viszonyát nem sikerült helyreállítania. Nolan új című filmje Emily Blunt, Florence Pugh és Robert Downey Jr. főszereplésével például már az Universal berkein belül készül a 2023-as tervezett bemutatóra.