A kereszténységnek van helye a politikában – Edmund Waldstein a Mandinernek

2021. október 05. 09:30

„Az integralizmus az a gondolat, hogy az emberi élet egyes aspektusai egy egészet alkotnak, egy cél felé haladnak, ami az emberi lények jó élete.” Edmund Waldstein páter ciszterci szerzetes, blogger, a természetjog neves kutatója: a minap a European Conservative magazin budapesti bemutatójára érkezett, ahol a piac és a konzervatívok viszonyáról vitázott. A szerzetest a katolikus integralizmusról kérdeztük.

2021. október 05. 09:30
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Ön sokat írt korábban az integralizmusról, mely kevéssé ismert a szélesebb olvasóközönség előtt. Hogyan foglalná össze ezt a gondolatot?

A modern világ egyik tipikus jellemzője a szeparáció. A modern világ az élet egyes aspektusait szétbontja: a piacot, a politikát, az egyházat, az államot, a moralitást és a gazdaságot.

Az integralizmus az a gondolat, hogy az emberi élet egyes aspektusai egy egészet alkotnak,

egy cél felé haladnak, ami az emberi lények jó élete. Az integralizmus kísérlet arra, hogy az emberi élet és a társadalom minden oldalát lássuk, egységesen és egy cél felé haladva.

Hogyan néz ez ki a gyakorlatban?

Alapvetően azt kell nézni, mi az emberi élet célja. Hol rejlik az emberi kiteljesedés? Ezt követően a társadalomban mindent ezen cél köré kell rendelni. Vegyünk egy vitás példát, itt van a vallás és a politika kapcsolatának esete. A felvilágosodás óta rengeteg energiát fektettek abba, hogy a kettőt elválasszák. A mi állításunk ennek éppen az ellentéte: kell a kapcsolat a kettő között, mivel a vallás segíthet a politikusoknak meglátni, mi a jó az embereknek, és hozzáadhat valamit a politikához.

Ha már látjuk, mi a jó, könnyebb tenni érte.

Van-e ennek a világnézetnek válasza az abortuszra vagy az LMBT-vitákra? 

Ezeket a kérdéseket meg lehet érteni a természetes értelem irányából. Ha a természetes értelmünkkel gondolkodunk, akkor tudjuk, hogy ártatlan emberi lényeket megölni rossz, tehát az abortusz rossz. Ezt a természetes tudást viszont el tudja nyomni a társadalom hatása. A kereszténység tanítása eközben emlékeztethet minket arra, amit amúgy is tudunk. Tudjuk, hogy rossz ártatlanokat megölni. Az emberi szexualitás célja, hogy életet adjon, tehát a homoszexualitás az emberi szexualitás használatának rossz módja. Az integralizmus szerint a keresztény meglátások segíthetik a politikusokat. Egy katolikus politikusnak nem azt kellene mondani, hogy „szerintem az abortusz rossz, de nem akarom másra erőltetni a nézeteimet”, hanem azt, hogy „nem, az abortusz rossz, ez az igazság, nem akarom, hogy ártatlanok haljanak meg, és ezért küzdeni fogok az abortusz ellen”.

Sok muszlim országban a vallás és a politika egybefolyik, mégsem tűnnek túl vonzónak ezek az országok. Róluk mit gondol?

A kulcskérdés az igazság. Az integralizmus nem egy absztrakt gondolat, ami azt mondaná, hogy a vallás és a politika keveredése mindig jó. Ha a rossz vallással csináljuk, akkor rossz eredményt kapunk. Ez egy katolikus álláspont. Én úgy hiszem, hogy a kereszténység igaz, és a Szentlélek segít a katolikus egyháznak, hogy autoritás lehessen morális kérdésekben. Az iszlám nem igaz, bár birtokolja az igazság egyes elemeit:

például tudják, hogy egy Isten van, és más morális elveket is felismernek.

Viszont tévednek is, és ezeknek a tévedéseknek hatása van a társadalomra, gondoljunk csak férfi és nő viszonyára, a poligámiára, ami rossz, és rossz hatással van a társadalomra. A muszlimoktól lehet tanulni is, én például részt veszek egy imámok és katolikus teológusok közti beszélgetőcsoportban. A muszlimok nagyon komolyan veszik, amit csinálnak. Viszont bizonyos kérdésekben tévednek.

Ha már itt Budapesten beszélgetünk: hogyan látja a magyar miniszterelnök tevékenységét, aki egyesek szerint igyekszik keresztény gondolatokat is megvalósítani politikájában?

Én csak kívülről látom, amit csinál, de úgy látom, több lépést tett a helyes irányba. A kereszténységet bizonyos szinten orientációs pontként határozta meg a magyar politikában. Ez egy jó lépés. Egyes intézkedései kiemelkedően jók, mint a család erősítése. Nagy hisztériát csinálnak vele kapcsolatban, például az osztrák sajtóban is, de szerintem nem ismerik a tényeket. Nem mondom, hogy mindennel egyetértek, amit csinál, de ő nem lehet integralista, hiszen nem katolikus. De általában a lépései szerintem helyesek. 

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2021. október 05. 14:49
Ez az agyalágyult ostoba tökfej barom, aszongya hogy: "Sok muszlim országban a vallás és a politika egybefolyik, mégsem tűnnek túl vonzónak ezek az országok. Róluk mit gondol? A kulcskérdés az igazság. Az integralizmus nem egy absztrakt gondolat, ami azt mondaná, hogy a vallás és a politika keveredése mindig jó. Ha a rossz vallással csináljuk, akkor rossz eredményt kapunk. Ez egy katolikus álláspont. Én úgy hiszem, hogy a kereszténység igaz, és a Szentlélek segít a katolikus egyháznak, hogy autoritás lehessen morális kérdésekben. Az iszlám nem igaz, bár birtokolja az igazság egyes elemeit: például tudják, hogy egy Isten van, és más morális elveket is felismernek." Ilyen szinten érvel!!!!!!!!!!!!!!!! Hát ez beszarás, komolyan mondom, ez egy értelmi fogyatékos húgyagyú! Nem véletlen, hogy a zsidó Veszprémy a kereszténység témában pontosan ezen a szinten áll! A beszélgetőpartner és a riporter megérdemlik egymást, két ütődött.
Akitlosz
2021. október 05. 13:12
"A kereszténységnek van helye a politikában – Edmund Waldstein a Mandinernek" Van hát! Csak kevés.
mokány
2021. október 05. 10:11
Hol van már a Jézusi tanítás : "Nézzétek a rét virágait ,, az ég madarait ,,, ne aggodalmaskodjatok ,,, Ha Menyei Atyátoknak gondja van a madarakra és a vadvirágokra, mennyivel inkább gondja van rátok " --- ezt mondja Jézus ( tehát, ezt üzeni Isten ) . Ehelyett az van , hogy : Jaj siessünk természetet menteni . A környezetvédelem jó és helyes dolog . De a vallásoknak nem ez a feladatuk .
péterx
2021. október 05. 10:06
Helyes és igaz gondolatok! A kereszténység jelen van a politikában, mert politikai közösség is / hiszen a világban, a társadalomban él, gondolkodik, cselekszik a katolikus egyház, és a hívők / /. A politika antropológiai kérdés, az antropológia pedig metafizikai. Ebből azonnak látszik, hogy az Isten-kérdés minden politika alapja. A liberalizmus tagadja Istent, véges valóságot "istenít", s ezért diktatórikus. A kereszténység felmutatja a valódi abszolútumot, ahogy az az emberi létben, gondolkodásban, akaratban, szabadságban már eleve feltárul, mint eredeti-hordozó alap. Aki ezt belátja-érti, az keresztény alapon akar politizálni, aki pedig nem érti, az bezárkózik, s egy naiv-kritikátlan mentalitást akar politikailag kötelezővé tenni. A "szokott" terminológiában kifejezve: liberalizmus vagy illiberalizmus?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!