Az egyesülő Pest, Buda, Óbuda korában Reitter Ferenc városmérnök tervei alapján a mai Jászai Mari teret, Nyugati pályaudvart, Oktogont, Blaha Lujza teret és Corvin-negyedet összekötő Nagykörúton
vízi forgalom oldotta volna meg a világvárossá fejlődő magyar főváros egyre nagyobb infrastrukturális kihívásait.
A Fővárosi Közmunkatanács 1868-as létrejöttétől kezdve szorgalmazta, hogy a Nagykörút helyén illene valamilyen sokkal városiasabb, jobban közlekedhető utat építeni. Akkor azt mondták, „a város zöme minden összefüggés nélkül szórványosan csak itt-ott mutatja az emelkedésnek némi jelét s nagyrészt elavult házakkal van megrakva. A fejlődésnek csakis azáltal lehet okszerűbb irányt adni, ha a város területének közepén egy szép, tágas s az egész városon keresztbe átvonuló út nyittatik, mely által egyrészt felébresztetik a kedv annak mentén díszesebben építkezni, másrészt ez az út, mintegy határvonalat képezvén, legalább a városnak ezen belül eső részében célszerűbb tömörülést fog előidézni.”