Három év távlatából viszont mind világosabb, hogy Harrynek (és Meghannek) egyáltalán nem a sajtóval van baja, legfeljebb a bunkó lesifotósokkal és azokkal a szenzációhajhász újságírókkal, akik a megítélésük szerint rossz színben tüntetik fel őket. Például úgy, hogy megírják, a Kaliforniában szocializálódott, félig fekete Meghan Markle nem illik a brit királyi családba, vagy hogy a tanulmányai során folyamatosan gyengén muzsikáló Harry herceg – mondjuk így – valóban nem egy szellemi égimeszelő.
A sajtónak azzal a részével, amelyik nem kérdez vissza, és amelyik hagyja, hogy a pár maga interpretálja az őt körülvevő világot és a vele történteket, nyilvánvalóan nincs gondja Harrynek (és Meghannek). A brit monarchia évezredes intézményét sem kiköpni, sem lenyelni nem tudó balliberális tengerentúli sajtónyilvánosság kapuőrei örömmel engedtek utat nekik, az Oprah Winfrey-interjúban igazán szabadon lehetett a Buckingham-palota rasszizmusáról és a sussexi hercegi pár vindikált forradalmárszerepéről beszélni – keresztkérdésektől nem kellett tartani.
A Tartalék célja Harry saját megfogalmazásában „az igazság” feltárása,
az igazság ebben az esetben pedig nem más, mint az, amire és ahogyan a sértett herceg és hercegné emlékszik
– példás, korszerű, woke alapállás. Bár az abszolutizmus kora óta eltelt évszázadokban a legtöbb uralkodó és királyi sarj megértette, hogy a valóságnak általában több rétege van annál, amennyit saját érzelmeik és sértettségük látni enged nekik, Harry (és Meghan) kaliforniai exodusa éppen egy olyan időben és egy olyan helyre vezetett, amikor és ahol ez az alapvetés megdőlni látszik. A kaliforniai Montecitóban, ahol az ember Oprah Winfrey-vel, Natalie Portmannel és Jennifer Anistonnal találkozik, ha leugrik a boltba tejért, a jelek szerint még a brit királyi udvarnál is könnyebben lehet elfeledkezni az élet efféle fonákságairól.
Dinasztikus háború
Hogy Harry (és Meghan) háborút vív a Buckingham-palota ellen, most már aligha lehet kérdéses. Mint ahogy az sem, hogy a Tartalék miért éppen most került a boltok polcaira. Amikor Harry (és Meghan) először vádolta meg nyíltan rasszizmussal az uralkodói családot az Oprah Winfrey-nek adott interjúban,
Erzsébet királynő hűvösen azt válaszolta, „elképzelhető, hogy máshogy emlékszünk”
– uralkodása hatvankilencedik évében, stabil népszerűség mellett ez a kijelentés bőven belefért. Harry (és Meghan) vádjai így partvonalra kerültek.
III. Károly trónra lépése viszont megváltoztatta az erőviszonyokat. Nyilvánvaló, hogy Harry dühe nem az elhunyt nagymama, hanem elsősorban a hideg, érzelmileg nehezen megközelíthető apa ellen irányul. Harry és Meghan netflixes sorozata alig néhány héttel Károly uralkodásának kezdete után jelent meg, rá nem sokkal pedig a Tartalék: a Sussexek nyilvánvalóan nem kívánják megkönnyíteni az új, a népszerűségi felmérésekben egyébként is hagyományosan gyengén szereplő király országlásának első időszakát.
Az udvar, mint a Windsorok uralkodása során oly sokszor, merev hallgatásba burkolózik.
Harry könyvét sokan árulásként, a – kis túlzással – folyamatos legitimációs válságban lévő brit monarchia elhiteltelenítésére irányuló kísérletként fogják fel, igaz, a legfrissebb YouGov-felmérések szerint egyelőre nem sikerült elérni ezt a hatást, csak a hercegi pár népszerűsége csökkent még tovább a szigetországban.
Hosszú története során a monarchia a Tartaléknál nagyobb támadásokat is túlélt már, igaz, azok rendre kívülről érkeztek, nem az uralkodói család soraiból. Hogy hosszú távon milyen hatást vált majd ki a könyv, ezen a ponton még nehéz megmondani, de az szinte biztos, hogy a család, s ami Harry szempontjából talán még fontosabb, a két testvér megbékélését nem fogja elősegíteni.
Nyitóképen: A Harry-könyv a boltokban szerte a világon. Fotó: AFP / JUSTIN TALLIS