Messzire vezetne az 1517-es és a mai állapotok részletes összehasonlítása, mindenesetre tény, hogy amikor a miniszterelnök pár nap híján 505 évvel Luther nevezetes tette után Berlinbe érkezik, számos pontban lehetne összefoglalni a Németországot és Európát sújtó válságtüneteket.
Érdemes felidézni, hogy amikor 2021. november végén megjelent a Több bátorság a haladáshoz című német koalíciós szerződés, rémülten állapította meg elemzők sokasága, hogy az bizony inkább egyfajta ideologikus szabad ötletek jegyzéke az uniós alapszerződés módosításától kezdve a választási korhatár leszállításán, a nemválasztás és a drogfogyasztás szabadságán át az ökológiai, klímavédelmi előírások olykor irreális kiterjesztéséig, kiegészülve a liberális gazdaságpolitika kőbe vésett alaptételével, az adósságfék megtartásával. Már akkor azt kérdezte mindenki, hogy miből lehet mindezt finanszírozni. Pedig hol volt akkor még a válság!
Három hónap múlva aztán minden elképzelést elsöpört az orosz–ukrán háború. Pártpolitikai szempontból a legnagyobb tabuk dőltek meg.
A leszerelés bajnokaiként elhíresült szociáldemokraták kancellárja százmilliárd eurót javasol fegyverkezésre, a zöldek – atavisztikus ellenérzésüket legyőzve – el kell fogadják az atomerőművek további működését, a liberálisok pedig végül is kénytelenek szemet hunyni az eladósodás ténye fölött. Arról nem is beszélve, hogy a Willy Brandt óta gyakorolt idealisztikus külpolitikai hagyomány, amely már a hidegháborúban is a közeledéssel kívánta előmozdítani a változást, az ukrajnai orosz invázió következtében nosztalgikus emlék lehet csupán. Mindez azonban csak kiegészíti a régóta ismert alaphelyzetet: Németország totális biztonságpolitikai függőségét az USA-tól, energetikai függőségét Oroszországtól, piaci és részben technológiai ráutaltságát Kínától.
Mindeközben az ellenzék is leginkább csak keresi a helyét. A Kereszténydemokrata Unió (CDU) sokak által reménységgel várt elnöke, Friedrich Merz nem tud karakteres ellenzéki profilt kialakítani, az Alternatíva Németországért (AfD) egy, a Fideszéhez hasonló antiszankciós politikával erősödik, de – a valóban olykor erősen náci ihletésű – megnyilvánulások miatt még sokáig politikai karanténban marad. Pedig semmi esély Németországban a polgári kormányzásra úgy, hogy legalább ne kísérelnék megvalósítani a jelenleginél szélesebb körű jobboldali összefogást – ki-ki átugorva a saját és persze a náci éra máig tartó árnyékát. Addig marad a CDU–Zöldek koalíciós opció, amely békeidőben tartományi szinten tudott sikeresen kormányozni, ám a karakteres kereszténydemokrata politizálásra semmiképp nem adott lehetőséget. Lehet mindeközben szidni a német sajtót, kárhoztatni a „szivárványos, migránssimogató politikát”, de a helyzet az, hogy a német, különösen is a nyugatnémet társadalom modernizálódása, elvallástalanodása, az alternatív életformák iránti nyitottsága rohamosan nőtt az utóbbi évtizedekben. És bármily meglepő, ez ellen Helmut Kohl sem tett sokat, még ha törvényi eszközökkel nem nyitott is utakat az intézményesüléshez, mint később Angela Merkel például az azonos neműek házasságát lehetővé tevő törvénnyel. A keletnémetekben jóval több maradt abból, ami egy konzervatív politika számára biztató lehetne, de mivel Németország politikáját továbbra is a nyugati országrész dominálja, ez igazából alig számít.