A mindenhol jelen lévő cég – Hetvenöt éve végzi hírszerzési tevékenységét a CIA
2022. július 31. 20:27
Joe Biden a Központi Hírszerző Ügynökség születésnapján a Cég pontosságát dicsérte. A szervezet történetében azonban vannak fekete foltok is.
2022. július 31. 20:27
p
2
16
22
Mentés
Maráczi Tamás írása a Mandiner hetilapban.
Joe Biden, a veterán politikus, aki harminchat évig szenátorként politizált Washingtonban, majd nyolc évig alelnök volt, 2017-ben, a Fehér Házból való távozása után saját bevallása szerint egy dolgot hiányolt nagyon: a napi hírszerzési összefoglalókat. És valóban, az Egyesült Államok elnöke és stábja részére készített nemzetbiztonsági elemzések a világ megértésének kulcsai lehetnek, bár az emberi hibázás lehetősége még a bolygó legjobban képzett hírszerzési szakembereinél is fennáll – súlyos következményekkel.
Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:
Von der Leyennek ez nagyon fájhat: mintha Orbán írta volna az amerikai mestertervet
A nemzetbiztonsági ügyekben hozandó helyes kormányzati döntésekhez a vezetőknek a lehető legtöbb forrásból származó, legpontosabb, legmegbízhatóbb információkra van szükségük. Ennek a háttérismeretnek, információs bázisnak a rendelkezésre állására hozzák létre az államok hírszerzési szerveiket, közülük a legismertebb és legnagyobb létszámmal, hatékonysággal működő testület az amerikai Központi Hírszerző Ügynökség.
A szervezet a második világháború, illetve az azt követő hidegháború terméke, 1947-ben jött létre jelen formájában, a szovjet fenyegetés nagy szerepet játszott végső karakterének kialakításában. Mintául a brit MI6 szolgált, a brit hírszerzés által irányított kommandók akciói rengeteg veszteséget okoztak a németeknek a náci Németország által megszállt európai területeken. Az 1947-ben elfogadott amerikai nemzetbiztonsági törvény hozta tehát létre párhuzamosan a Nemzetbiztonsági Tanácsot (NSC) és a Központi Hírszerző Ügynökséget (CIA) – utóbbi hatékonyságát azzal segítve, hogy a szervezet működésére, alkalmazottainak kilétére, fizetésére, tevékenységére titkosságot biztosított. A hidegháború évtizedeiben az amerikai kormányzat úgy vélte: az eszközökben nem válogató ellenfelek ellen csak egy olyan hírszerzési szervezet tud hatékonyan fellépni, amely maga is a jog szürke zónájában mozog, így a sikereit nem korlátozza a mozgástere.
Mit csinál a Cég?
A CIA az Egyesült Államok polgári célú külföldi hírszerzési szervezete, feladata pedig hálózatának segítségével a világ minden táján a nemzetbiztonsági szempontból releváns, más államok tevékenységére vonatkozó titkos információk szerzése, feldolgozása, illetve rendszerezett továbbítása az amerikai kormányzathoz, annak vezetőjéhez, az elnökhöz, illetve ez utóbbi utasítására fedett katonai akciók végrehajtása külföldön.
A 2001. szeptember 11-ei terrortámadásokat követően átalakították a titkosszolgálati struktúrát az Egyesült Államokban, a modern kori harcmodorhoz, módszerekhez igazították. A CIA központi szerepe nem változott, működésének fő súlypontja azonban a terrorizmus elleni információszerzés lett. A másik négy deklarált feladatköre az amerikai kormányzat tájékoztatása a nemzetbiztonsági jelentőségű külföldi eseményekről, az atombiztonsággal, a tömegpusztító fegyverekkel kapcsolatos fejlemények jelzése, a kémelhárítás, valamint a kiberbiztonsági tevékenységek.
2001 után a CIA központi szerepe nem változott, működésének fő súlypontja azonban a terrorizmus elleni információszerzés lett”
A CIA-t gyakran vádolták azzal, hogy állam az államban – és ebben van némi igazság: a szervezet igazgatójának évtizedekig csupán egyetlen felettese volt, az amerikai elnök, most pedig a nemzeti hírszerzési igazgató (Director of National Intelligence, DNI), az elnök hírszerzési tanácsadója, a szervezet költségvetése pedig titkosított adat, ami azt jelzi, hogy a hírszerzési célok elérésének nincsenek büdzsébeli korlátai. A hírszerzés feletti parlamenti kontroll főleg a Watergate-botrány után erősödött meg, az 1970-es évektől a CIA vezetőit a washingtoni törvényhozás két házában a hírszerzési szakbizottságok rendszeresen meghallgathatják és számon is kérhetik.
William Burns, a CIA igazgatója hallgatja a felszólalásokat egy szenátusi vizsgálóbizottság ülésén március 10-én Fotó: AFP / Brendan Smialowski
Skalpok és fiaskók
A CIA első éveit az amatörizmus elkerülhetetlen gyermekbetegségei jellemezték: elemzői benézték a Szovjetuniónak a kelet-európai államokra vonatkozó valós szándékait az 1940-es évek végén (lásd keretes írásunkat), a koreai háború várható kibontakozását hibásan modellezték, a külföldi államok belügyeibe való beavatkozásaik felemásra sikeredtek.
Az 1940-es évek végétől az úgynevezett Truman-doktrína alapján határozták meg hírszerzési és az ebből fakadó katonai akcióikat. A doktrína célkitűzése az volt, hogy a hidegháborús szembenállásban Amerika akár katonai segítségnyújtással, beavatkozással is megakadályozza egy adott országban a második világháború után kialakult status quo megváltoztatását, vagyis ha egy állam a kommunista berendezkedés, a szovjet szövetség felé kezd orientálódni.
Ennek jegyében indították katonai akcióikat 1953-ban az iráni miniszterelnök, Mohammed Moszadek, 1954-ben a guatemalai elnök, Jacobo Árbenz megbuktatására, illetve titkosszolgálati beavatkozásukat 1960-ban a kongói kormányfő, Patrice Lumumba eltávolítására. Ez motiválta a kudarcba fulladt kubai disznó-öbölbeli akciót Fidel Castro uralmának megdöntésére 1961-ben és a többi ázsiai (Burma, Laosz, Vietnám) és dél-amerikai (Chile, Nicaragua) beavatkozást, államcsínykísérletet.
A CIA-t gyakran vádolták azzal, hogy állam az államban – és ebben van némi igazság”
Az 1980-as években Afganisztán lett a Szovjetunió és az Egyesült Államok proxyháborúja: a CIA több milliárd dollár értékben szállított modern fegyverzetet a pakisztáni titkosszolgálaton keresztül a szovjet hadsereg ellen harcoló mudzsahedek részére. Ismeretes, ezen harcosok egy része, köztük Oszáma bin Láden az 1990-es évekre Amerika ellenségévé vált, a konfliktus a 2001-es terrortámadáshoz, majd az al-Káida elleni afganisztáni katonai beavatkozáshoz, illetve a csaknem húsz évig tartó afgán háborúhoz vezetett.
A kelet-európai változásokat is szorosan figyelemmel követte az amerikai külügy; később került nyilvánosságra, hogy a Reagan-években a CIA sok pénzzel támogatta a Szolidaritás ellenzéki mozgalmat a lengyel kommunista rezsim gyengítésében.
Jogtalanságok és melléfogások
A szervezet felderítési-hírszerzési tevékenysége minden nagyobb amerikai vagy NATO-hadművelet előtt nélkülözhetetlen volt, de az előkészítő munkákba gyakran csúsztak hibák: az 1991-es öbölháborúban és az 1999-es szerbiai bombázásoknál a CIA terepen dolgozó ügynökei több esetben tévedésből rossz célpontot mértek be, a légicsapásokat követően derült ki, hogy polgári létesítmények voltak, illetőleg az 1995-ös srebrenicai mészárlás előtt a CIA műholdas felvételeken érzékelte, hogy fegyveresek civil tömegeket kísérnek valahova, de nem volt a terepen embere, hogy a legrosszabb gyanút megerősítse. A közelmúlt legemlékezetesebb és legnagyobb legitimitási gondokat okozó titkosszolgálati fiaskója azonban kétségkívül a 2003-as iraki háború hamis casus bellije volt, a hírszerzés nem megalapozott kutatás alapján állította, hogy Szaddám Huszein rendszerének tömegpusztító fegyverei vannak.
A 2004-es titkosszolgálati reform az ilyen melléfogások, hatásköri túllépések, jogtalanságok, rendszerhibák kiszűrésére lett bevezetve. Az Egyesült Államok nemcsak a saját, de az általa dominált nyugati világ világpolitikai súlyának csökkenésével, egy új világrend kapujában csak akkor lesz képes erős maradni, ha hátországában hatékony hírszerzési kapacitás áll. Ez a CIA történelmi szerepe a jövőben.
***
Fotó: Ficsor Márton
Mit tudott rólunk a CIA a kemény diktatúra éveiben?
Stephen Sholl amerikai történész, az MCC vendégoktatója a CIA múltjának kutatója, az utóbbi egy évben mintegy kétszáz Magyarországgal kapcsolatos, 1945 és 1956 között keletkezett hírszerzési iratot nézett át a CIA archívumában. Erről kérdeztük.
Milyen ismeretei voltak az amerikai hírszerzésnek az 1945-ös magyarországi helyzetről?
A második világháború után az amerikai befolyásolási tevékenységet elsősorban a budapesti nagykövetség gyakorolta, a legtöbb információ olyan egyénektől érkezett, akik a nagykövettel vagy a munkatársaival álltak kapcsolatban. A szervezett informátori tevékenység inkább a negyvenes évek végén bontakozott ki, hiszen Washington Magyarországot a leginkább antikommunista országnak tartotta a keleti blokkban. A magyarok nem szlávok, és nem is ortodox hitűek, kilógtak a keleti blokk országai közül, erős nemzeti érzéseik voltak, szemben az internacionalista szovjet befolyással, így Amerika Magyarországot a legkevésbé betörhető keleti államnak tartotta.
1947-ig volt valamilyen esélye a demokratikus berendezkedésnek. Az amerikai hírszerzés próbált bármilyen befolyást gyakorolni, ameddig tudott?
A CIA-t éppen ezekben az években hozták létre, így erről az amerikai külügyminisztérium archívumában több információt lehet találni. Az amerikaiak 1946-ig naivan azt hitték, hogy a Szovjetunió engedni fogja a demokratikus berendezkedést a szatellitállamokban, és nem is akartak konfrontációt háborús szövetségesükkel. A követséggel kapcsolatban álló emberek révén elsősorban a kisgazdapártot támogatták, mivel látszott, hogy a szovjetek a kommunista pártot tolják maguk előtt. A fordulópont Kovács Béla kisgazda politikus letartóztatása volt, és utána a többi politikai elnyomó intézkedés. Az amerikai követség ekkor próbált lépni, de már késő volt.
Az 1950-es évek elején, a kemény diktatúra éveiben a CIA-nek milyen információi voltak Budapestről?
Sok hírszerzési irat van abból az időszakból, a CIA tudott a titkos politikai fogolytáborokról, a visszaélésekről, tudott a gazdasági intézkedésekről és az azokból fakadó negatív közhangulatról.
Milyen információforrásaik voltak, kik voltak a jelentőik?
Sajnos ezeknek az iratoknak a nagy része még most is titkosított, így amikor egy történész olvassa, a nevek, források ki vannak húzva a szövegekből. Az informátorok túlnyomó többsége magyar volt, amerikai ügynökök ilyen körülmények között nem tudtak beépülni a magyar társadalomba. Az amerikai ügynökök ekkor a követség alkalmazottai voltak, valamilyen fedő tisztséggel.
Az 1956-os forradalom kirobbanására az amerikai hírszerzés miképpen reagált?
Az ötvenes évek közepén több szatellitállamból érkeztek jelentések, amelyek nem zárták ki, hogy felkelések is kirobbanhatnak. Washington tudta, hogy a magyarok többsége nem szereti a kommunizmust, de azt is tudta, hogy béketűrő emberek, ezért a forradalom meglepetésként érte a hírszerzést. Az Egyesült Államoknak volt egy kőbe vésett elve: ha ilyen megtörténik is, közvetlen módon nem fogja támogatni a felkelést. Az ekkor keletkezett iratokban mindössze egyszer láttam nyomát annak, hogy egy amerikai politikus azt mondta: támogatnunk kellene a magyar forradalmat… Ez az opció egyszerűen nem volt napirenden Amerikában.
A forradalom bukását a CIA és a State Department hogyan értékelte végül?
Volt egyfajta szégyenérzet, hogy nem látták előre, és ebből fakadóan az 1960-as évek elején várták, hogy mikor következhet be a második felkelés. Ugyanakkor az 1965-ben, 1966-ban keletkezett CIA-jelentésekben már megjelenik az, hogy a gulyáskommunizmus jól áll, a magyarok elfogadták Kádár János reformjait, a közhangulat normalizálódott, Magyarország a legszabadabb szatellitállam lett. A hatvanas évek végére a CIA is belátta, hogy nincs jelentős ellenállás már a rendszer ellen Magyarországon.
Nyitóképen: Légi felvétel a CIA Virginia állambeli Langley-ben fekvő központjáról 2018-ban AFP / Daniel Slim
Egyre távolodik egymástól az Egyesült Államok és az Európai Unió. Előbbi ráadásul egy merőben új kontinens képzel el, ahol egyes országokkal működne csak szorosabban együtt.
Európa rekordösszegű védelmi tervekkel készül a konfliktusokra, ám egy friss elemzés szerint stratégiai, politikai és erkölcsi értelemben sincs készen a háborúra.
Az Egyesült Államok elnöke újabb húsz ország állampolgáraival szemben vezet be teljes vagy részleges beutazási korlátozásokat, nemzetbiztonsági okokra hivatkozva.
Az Egyesült Államok Ukrajnának a NATO-tagság keretében kapott biztonsági garanciákhoz hasonló garanciákat kínál, jelentették be amerikai tisztviselők hétfőn.
Tudjátok mi a brüsszeli elit legnagyobb bűne? Hát az, hogy hozzájuk képest a Putyin egy kifejezetten szimpatikus figura tud lenni.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 22 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mátyás01
2022. augusztus 01. 05:16
Hát fekete foltok bizony vannak a történetében, méghozzá annyi, hogy az egész tevékenysége egy nagy fekete folt.
Válasz erre
0
0
chief Bromden
2022. július 31. 21:21
Kit érdekel már, hogy az 50-es években mit tudtak rólunk.
Érdekesebb, hogy most mit nem tudnak rólunk. :)
Válasz erre
4
1
A közösség tagjaként
2022. július 31. 21:18
zsidó maffia családokat szolgálnak sajnos, akárcsak az usa hadserege és diplomatái.
Válasz erre
5
0
zara
2022. július 31. 20:57
ha csak hirszerzést végezne az jó lenne...
puccs szeverzés, likvidálás stb. ...
nem hiszed? :) fennt van a saját oldalukon...nem titok...
https://www.cia.gov/legacy/intelligence-events-timeline/
1953 CIA assisted coup overthrows Iranina Premier
1954 Guatemalan president overthtrown
...
Válasz erre
9
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!