Kétszázötven év nem volt elegendő egy ötezer éves nagy civilizáció felszámolására, de arra pont jó volt, hogy megtanulják tőlünk, amit megtanulni érdemes.
Nem nagyon jut el hozzánk, ha egy kis japán cég csődbe megy. Mégis hír volt Magyarországon is, amikor az ingatlanválság és hibás pénzügyi döntések következtében – 1428 év folyamatos működés után! – csődbe ment a Kongó Gumi, a buddhista templomok építésére specializálódott vállalat. Ha a világ legrégebbi cégének csődje eléri is a hírfogyasztók ingerküszöbét, az minden bizonnyal nem jutott el hozzájuk, hogy ki volt a 2019-es Global Peter Drucker Forum nemzetközi menedzsmentkonferencia díszvendége a bécsi Hofburgban. A bécsi származású, Amerikában óriási karriert befutó, „minden üzletvezetési guru guruja” hírében álló üzletemberről elnevezett, a világ régi vágású (tehát nem startup) vezetéstudományának krémjét összegyűjtő konferencián ugyanis a bolygó legnagyobb háztartásigép-gyártója, a kínai Haier cég volt a sztár.
Miért kiemelten tanulságos mindkét történet számunkra? A rövid válasz az, hogy a bedőlt japán társaság az utolsó szamurája egy letűnt tudásparadigmának, az új kínai vállalat pedig valószínűleg az első fecskéje a következő korszaknak. A kicsit hosszabb választ azzal kezdeném: hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a tudományos forradalom és az arra épülő ipari technológia által röpke kétszázötven évre olyan tudásparadigmát építettünk fel, amely vagy felszámolta, vagy megroppantotta a többi nagy civilizációt. A keleti civilizációk a mi középkori technológiai szintünkön ragadtak, hiszen ők továbbra is apáról fiúra örökítették a tudást. Ezért tudott ötven generáción át fennmaradni a templomépítő cég Japánban, s ugyanezért nem volt ma már versenyképes az euklidészi geometrián, a newtoni fizikán és a gépesítésen alapuló nyugati paradigmához képest. Ugyanaz történt vele, mint Sirojamánál az utolsó szamurájokkal, akik éppilyen esélytelenek voltak a nyugati technológia által előállított golyókkal szemben.