A közelmúltban jelent meg a legnevesebb egyetemek listája, a sanghaji rangsor. A legjobb húsz intézmény között tizenhat amerikai, mellettük Európából a Cambridge, az Oxford, a University College London és az ETH Zürich található. Az amerikaiak közül hat kaliforniai, négy ugyanannak az intézménynek, a University of Californiának (UC) a kampusza (a UCB, a UCLA,
a UCSF és a UCSD).
Mi határozza meg a rangsort? A szokásos tárgyak, az alapképzés itt nem játszik szerepet. Meggyőződésem, hogy a nagy magyar egyetemek alapkurzusai legalább olyan jók, mint a UC kampuszain. Az ottani professzorok nem okosabbak, mint az itthoniak. De az elbírálás során nem ezt vizsgálják.
Az első a kutatások színvonala. Ez az egyetemi tanároktól és főleg a kutatásra fordított pénztől függ. Alma materem, a Kaliforniai Egyetem, Los Angeles (UCLA) pályázatokon nyert évi kutatási költségvetése egymilliárd dollár. A pénz és a kiváló kutatási környezet sok kiváló tanárt vonz, az előkelő helyezés a rangsorban pedig a világ minden tájáról érkező kiváló hallgatókat. És ez egyre növekvő tandíjakat eredményez.
A második az innováció mint súlypont. A sikeres egyetemeken több kutató dolgozik, több publikáció születik, amelyek a lehető legtöbb hivatkozást kapják más tudósoktól. A csúcsegyetemeken egy több lábon álló innovációs környezet támogatja, hogy az ötletből termék szülessen. Például egy olyan hivatalon keresztül, amely a szabadalmakkal és az ötletek alkalmazásaira kiírt pályázatokkal foglalkozik, innovációs versenyeket szervez, illetve kapcsolatban áll a befektetőkkel.
A harmadik tényező az intézmények melletti tudományos parkok léte, ahol olyan gyártólaborok vannak, amelyekben a gyakorlatban lehet kifejleszteni az egyetemeken megálmodott megoldásokat. Bár a rangsorban nem mérik, megkerülhetetlen tényező. Ilyen tudományos park Kaliforniában a legendás Szilícium-völgy.
A kutatások színvonala az egyetemi tanároktól és főleg a kutatásra fordított összegtől függ
A rangsorban előbbre jutni nem könnyű, de több példa is van rá. A szingapúri egyetemek egy jól definiált forgatókönyv alapján – amely külföldi vezető egyetemekkel való kapcsolatokra épült – sikeresen kerültek előbbre. A hongkongi egyetemek Kaliforniából vittek haza kínai származású tanárokat, és tették őket az ottani intézmények vezetőivé. Szaúd-Arábia tudományos kitüntetésekkel fémjelzett neveket vásárol meg. Kínában látványosan nagy pénzek és – ha évente csak egy-két hónapra is – látványosan nagy nevek jelennek meg az egyetemeken, hiszen azzal is magasabb pontok érhetők el a rangsorban.