Nagy áttörés jöhet a magyar használtautó-piacon – ez a reform több tízezer embert érint

2025. május 16. 08:20

Brüsszel eközben tovább keserítené az autótulajdonosok életét.

2025. május 16. 08:20
null

Több hónapnyi csúszás után végre konkrét időpontot kapott a használt autók honosításának reformja: június 1-től nemcsak az állami hatósági vizsgaállomásokon, hanem

az ország 1400 magánkézben lévő műszaki vizsgaállomásán is lehet majd más uniós országból származó használt autókat honosítani

közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium a Telex megkeresésére. A jogszabálytervezet végső egyeztetései zajlanak, a tárca pedig a változás várható időpontjaként jelölte meg a jövő hónap elejét.

Ez a változás valódi áttörést hozhat az autóregisztráció terén. A magán vizsgaállomások bevonásával jelentősen felgyorsulhat a honosítási folyamat, miközben az eddig kizárólag időszakos műszaki vizsgáztatással foglalkozó állomások új bevételi forráshoz juthatnak. Évente akár több tízezer új ügyféllel számolhatnak, hiszen Magyarországon tavaly 111 ezer import használt autót helyeztek forgalomba, a járvány előtti években pedig ez a szám 140-150 ezer között mozgott.

A reform nemcsak a piacot élénkítheti, hanem a magyar autósok adminisztratív terheit is csökkentheti.

A jogszabály-módosítás egyik legfontosabb újítása, hogy a jövőben akár lejárt műszaki vizsgával is honosíthatóak lesznek az importautók. Ez éles váltás a jelenlegi gyakorlathoz képest, amely előírja, hogy a külföldi műszaki vizsgának legalább egy hónapig érvényesnek kell lennie. Ezzel a könnyítéssel a kormány egyértelműen a bürokratikus akadályok lebontására és a piaci szereplők helyzetbe hozására törekszik.

Ezt is ajánljuk a témában

Új kihívások – akcióban a brüsszeli bürokrácia

Az Európai Bizottság (EB) egy április végi javaslata gyökeresen átalakítaná a műszaki vizsgáztatás rendszerét. A brüsszeli tervek szerint korszerűsíteni kellene az időszakos ellenőrzések módszertanát, ám az ehhez szükséges eszközök és szakmai háttér egyelőre hiányzik – derül ki a szaktárca válaszából.

Különösen nagy vitát váltott ki az a javaslat, amely szerint

a tíz évnél idősebb autókat minden tagállamban évente kellene vizsgáztatni. 

Magyarországon jelenleg a négy évnél idősebb járművek kétévente esnek át kötelező műszaki ellenőrzésen, így ez a változás jelentős terhet róna az autósokra.

Ágh Péter, a minisztérium államtitkára azonban optimista. Mint fogalmazott, az uniós javaslat még nem végleges, és várhatóan enyhébb formában léphet hatályba. Hozzátette: a kétévenkénti vizsgáztatás helyett évenkénti ellenőrzés ötlete már a 2012-es uniós tervezetben is felmerült, ám akkor ezt végül elvetették. A kormány pedig most is azon dolgozik, hogy a magyar autósok érdekeit szem előtt tartva, a lehető legkedvezőbb megoldás szülessen.

Nyitókép forrása: olvasói fotó

Ezt is ajánljuk a témában

***

 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
NokiNokedli
2025. május 16. 10:48 Szerkesztve
Szívesebben olvastam volna azt, hogy a FIDESZ miként csökkentené az autók átlagéletkorát. 2010-ben 10 év volt. A FIDESZ 2015-re ezt "felvitte" 14,5 évre a nép és a cégek elszegényítésével. Éves bruttó bér 2009. Ausztria: 53.116 USD Magyarország: 15.300 USD Arány 3,47 2025. bruttó medián Ausztria: 55.000 euro Magyarország: 8.340 euro Arány: 6,6
ekeke1
2025. május 16. 09:09
"az ország 1400 magánkézben lévő műszaki vizsgaállomásán is lehet majd más uniós országból származó használt autókat honosítani" Eredmény: még több nyugati roncs az utakon. És még több korrupció.
bunko-jobbos
2025. május 16. 09:06
A mocsok EU nyomja a fostos villanyautóit, ezért próbálják meg a régieket ellehetetleníteni. Persze ha sikerülne a villanyautók elterjesztése, azzal is a kínaiak járnának jól. Meg közvetetten mi. :-)
nesztekjobbrol
2025. május 16. 08:33
Brusszel, azt nem tudom. Szarban az jol lehuzza a hasznaltauto vevoket, 150-200ezer also hangon csak a sarcok. Szlovakiaban ez 33 euro, vagy ha uj rendszam is kell (nem kotelezo), 66 euro. Online, 1 nap es el van intezve. Magyarorszag sajnos nem europai orszag, igen tavol van attol.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!