
Brüsszel eközben tovább keserítené az autótulajdonosok életét.
Több hónapnyi csúszás után végre konkrét időpontot kapott a használt autók honosításának reformja: június 1-től nemcsak az állami hatósági vizsgaállomásokon, hanem
az ország 1400 magánkézben lévő műszaki vizsgaállomásán is lehet majd más uniós országból származó használt autókat honosítani
– közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium a Telex megkeresésére. A jogszabálytervezet végső egyeztetései zajlanak, a tárca pedig a változás várható időpontjaként jelölte meg a jövő hónap elejét.
Ez a változás valódi áttörést hozhat az autóregisztráció terén. A magán vizsgaállomások bevonásával jelentősen felgyorsulhat a honosítási folyamat, miközben az eddig kizárólag időszakos műszaki vizsgáztatással foglalkozó állomások új bevételi forráshoz juthatnak. Évente akár több tízezer új ügyféllel számolhatnak, hiszen Magyarországon tavaly 111 ezer import használt autót helyeztek forgalomba, a járvány előtti években pedig ez a szám 140-150 ezer között mozgott.
A reform nemcsak a piacot élénkítheti, hanem a magyar autósok adminisztratív terheit is csökkentheti.
A jogszabály-módosítás egyik legfontosabb újítása, hogy a jövőben akár lejárt műszaki vizsgával is honosíthatóak lesznek az importautók. Ez éles váltás a jelenlegi gyakorlathoz képest, amely előírja, hogy a külföldi műszaki vizsgának legalább egy hónapig érvényesnek kell lennie. Ezzel a könnyítéssel a kormány egyértelműen a bürokratikus akadályok lebontására és a piaci szereplők helyzetbe hozására törekszik.
Az Európai Bizottság (EB) egy április végi javaslata gyökeresen átalakítaná a műszaki vizsgáztatás rendszerét. A brüsszeli tervek szerint korszerűsíteni kellene az időszakos ellenőrzések módszertanát, ám az ehhez szükséges eszközök és szakmai háttér egyelőre hiányzik – derül ki a szaktárca válaszából.
Különösen nagy vitát váltott ki az a javaslat, amely szerint
a tíz évnél idősebb autókat minden tagállamban évente kellene vizsgáztatni.
Magyarországon jelenleg a négy évnél idősebb járművek kétévente esnek át kötelező műszaki ellenőrzésen, így ez a változás jelentős terhet róna az autósokra.
Ágh Péter, a minisztérium államtitkára azonban optimista. Mint fogalmazott, az uniós javaslat még nem végleges, és várhatóan enyhébb formában léphet hatályba. Hozzátette: a kétévenkénti vizsgáztatás helyett évenkénti ellenőrzés ötlete már a 2012-es uniós tervezetben is felmerült, ám akkor ezt végül elvetették. A kormány pedig most is azon dolgozik, hogy a magyar autósok érdekeit szem előtt tartva, a lehető legkedvezőbb megoldás szülessen.
Nyitókép forrása: olvasói fotó
Ezt is ajánljuk a témában
Az uniós közbeszerzési értesítő alapján elkezdődhet a részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozására kiírt tender kiviteli tervének elkészítése.
***