Trump odacsapott az autóiparnak: brutális vámemelés jön a külföldön gyártott gépjárművekre

Az intézkedés célja, hogy az Egyesült Államokba vonzzák az autógyártókat, ami építőipari, majd később járműipari munkahelyeket jelent.

Csak az autóvámokból 100 milliárd dollár bevételre számít az amerikai szövetségi költségvetés.
Az Egyesült Államok mindenképpen bevezeti az új vámokat április 2-tól – közölte Donald Trump hozzátéve, hogy külön alkura csak akkor van lehetőség, ha az amerikai szempontból megéri.
Ezt is ajánljuk a témában
Az intézkedés célja, hogy az Egyesült Államokba vonzzák az autógyártókat, ami építőipari, majd később járműipari munkahelyeket jelent.
Az amerikai elnök az NBC News televíziónak szombaton este adott telefoninterjúban – amely vasárnap jelent meg – kifejtette, hogy a vámokról szóló tárgyalásra csak akkor lát módon, ha a másik fél „nagyon értékes” dolgot ajánl az Egyesült Államok számára. A külföldről származó járművek és alkatrészek után bejelentett 25 százalékos egységes vámmal kapcsolatban az elnök megjegyezte, hogy ha az autógyárak emelik áraikat áprilistól, akkor az amerikaiak majd hazai gyártású járműveket vesznek, ami az amerikai ipart segíti.
Úgy fogalmazott,
„nem is törődhetne kevesebbet azzal, hogy a gyártók árat emelnek-e”,
valamint hozzáfűzte, hogy az áremelés még kedvező is lenne, mert az amerikai járművek vásárlása felé terelné az amerikai fogyasztókat. Donald Trump közölte, hogy az autóipari vállalatok vezetői felé azt üzeni, hogy hozzák a gyártást az Egyesült Államokba, és akkor nem terheli őket vám.
Az interjút követően a Fehér Ház az elnök szavait egyértelműsítve közölte, hogy az autóárakra vonatkozó üzenet a külföldi gyártók felé szólt. Peter Navarro, az elnök kereskedelmi és ipari ügyekért felelős főtanácsadója vasárnap a Fox News hírtelevíziónak adott interjúban az új vámok céljának mondta, hogy az amerikai ipar termelési bázisát visszaállítsák. A közgazdász rámutatott, hogy jelenleg az Egyesült Államokban eladott járművek mintegy fele egyáltalán nem tartalmaz amerikai alkatrészt, míg az amerikai gyártású autók is felerészt külföldről importált alkatrészekből állnak.
Ezt is ajánljuk a témában
Az amerikai elnök nagyobb vámmal sújthatja Európát és Kanadát, ha közösen próbálnak fellépni ellene.
„A németek és japánok ezt az országot egy gyártónemzetből összeszerelő-nemzetté tették” – fogalmazott, hozzátéve, hogy az Egyesült Államokban elkészült járművek csupán 19 százalékában van amerikai motor és hajtáslánc. Amerikai nemzetbiztonsági érdeknek nevezte, hogy az Egyesült Államok visszaszerezze az ipari gyártási bázisát.
A vámok szélesebb hatásával kapcsolatban Peter Navarro megjegyezte, hogy a teljes képet kell tekinteni, majd felhívta a figyelmet arra, hogy
csak az autóvámokból 100 milliárd dollár bevételre számít a szövetségi költségvetés,
miközben az amerikai emberek adókedvezményt kapnak majd a hazai gyártású jármű vásárlása esetén. Az új vámrendszer révén összesen 600 milliárd dollár folyhat be, ami lehetővé teszi „az amerikai történelem legnagyobb mértékű adócsökkentését” – hangoztatta Donald Trump kereskedelmi és ipari ügyekért felelős főtanácsadója.
Shawn Fain, az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezetének (United Auto Workers – UAW) elnöke a CBS News-nak adott interjúban vasárnap
a vámot megfelelő eszköznek nevezte arra, hogy az elmúlt évtizedekben elvesztett autóipari munkahelyeket visszaszerezze az ország.
Rámutatott, hogy az elmúlt bő 20 évben a három legnagyobb amerikai autógyártó 65 üzemet kényszerült bezárni, miközben 90 ezer iparági munkahely települt külföldre. A szakszervezeti elnök ugyanakkor aggodalmát fejezte ki Donald Trump napokban aláírt elnöki rendelete miatt, ami a szakszervezetek kollektív tárgyalásra vonatkozó kereteinek szigorításáról is szól, és amellett érvelt, hogy a szervezettség kiemelten fontos autóiparban.
Nyitóképünk: Donald Trump amerikai elnök, miután rendeletet írt alá a washingtoni Fehér Ház Ovális irodájában 2025. március 26-án. A rendelet 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokba importált járművekre. Az intézkedés április 2-tól él és minden kész személy- és tehergépjárműre érvényes lesz majd, amelyeket külföldről szállítanak, beleértve a külföldön gyártott amerikai márkákat. MTI/EPA/Politico pool/Francis Chung