Így küzdenek a bankok az ügyfelekért az áremelés árnyékában – Mandiner-körkép

2024. március 25. 05:29

A pénzintézetek többsége bár beépíti díjaiba a tavalyi inflációt, különböző kedvezményekkel mérsékelné a hatását. Akad olyan bank, amely azt várja, hogy tudatosabban választanak szolgáltatásokat a magyarok, és tovább emelkedik a digitális csatornát előnyben részesítők aránya.

2024. március 25. 05:29
Press conference on measures against ATM blasts
Klein Ron

Nyitókép: illusztráció, AFP/DPA/Sascha Lotz

A Magyarországon működő bankok többsége részben vagy egészben beépítették díjaikba a Központi Statisztikai Hivatal által 2023-ban 17,6 százalékosra mért inflációt, ám számos kedvezménnyel és csúsztatott áremeléssel próbálják megtartani vagy elcsábítani az ügyfeleket – ez derült ki a Mandiner körképéből.

A meghatározó pénzintézetek közül kizárólag az OTP Bank jelezte lapunk megkeresésére, hogy nem kíván részt venni az összeállításban.

MBH Bank: később érvényesített díjemelés

Az MKB, a Takarékbank és a Budapest Bank fúziójából születő pénzintézeti óriás, a mérlegfőösszeg alapján a rangsorban az OTP-t követő MBH Bank válaszában jelezte, az üzletszabályzatban foglaltaknak megfelelően inflációkövető díjemelést alkalmaz a lakossági és a vállalati számlacsomagokhoz kapcsolódó díjakban, kivéve a 2022. április 1-jén bevezetett és jelenleg is értékesített vállalati és lakossági számlák számlavezetési díját.

A módosított díjakat csak májustól érvényesíti a bank, így a teljes évre vetített díjnövekedés elmarad az éves infláció mértékétől

– tette hozzá a pénzintézet.

Ezt is ajánljuk a témában

K&H: a többségnek a listaárnál kedvezőbb opciók

A K&H az alkalmazott általános 17,6 százalékos emelésen belül számos szolgáltatás esetében alacsonyabb összeggel növeli a mindennapi bankolási díjakat. A vállalat példaként említette, hogy a bankszámlák díjai átlagosan 5 százalékkal emelkednek, a különböző kedvezményekkel pedig a lakossági ügyfelek megfelezhetik vagy nullára csökkenthetik számlavezetési díjukat.

Kérdésünkre azt írták, a bankszámlával rendelkező lakossági ügyfelek kétharmadának a "listaárnál" alacsonyabb a számlavezetési díja, 37 százalékuk a díj 50 százalékát fizeti, 26 százalékuk számára pedig ingyenes. Szintén az infláció alatt maradnak a betéti és hitelkártyák költségeinek változásai, amelyek 9 százalékkal emelkednek.

Erste: kedvezmény a digitális ügyfeleknek

Hasonlóan a tavalyi évhez, az Erste idén sem érvényesíti az inflációs emelés lehetséges maximum mértékét.

Mérlegelve a lakossági bankszámla és kártyadíjak inflációs emelésének hatását, valamint néhány kiemelt ügyfélkörével kapcsolatos üzletpolitikáját, úgy döntött, hogy 2024-ben nem érvényesíti a 17,6 százalékot az elsődlegesen digitális ügyfeleknek szóló George számlák és kártyák, illetve a gyerek- és a diákszámlák, és ezekhez tartozó kártyák esetén.

Az Erste teljes lakossági ügyfélkörére vonatkozóan az áremelkedés átlagosan 13 százalék lesz, a díjváltozásokat a cég május 1-től érvényesíti.

Ezt is ajánljuk a témában

UniCredit: a tudatosság erősödésére számít

Bankunk a lakossági számlavezetéshez kapcsolódó számos szolgáltatás díjmentességét változatlanul megtartotta és a legtöbb promóciós díjkedvezményt meghosszabbította, míg azoknál a díjaknál, amelyek idén változnak, inflációkövető 17,6 százalékos emelést hirdetett meg április 1-jétől – írta az UniCredit.

A bank úgy számol, az ügyfelek 5 százaléka esetében egyáltalán nem alkalmaz áremelést; 20 százaléka olyan számlacsomaggal rendelkezik, amelyek díjkedvezményt biztosító lehetőségeit maximálisan kihasználva alig érezhetik a díjemelést; 22 százaléka egyéb kedvezményeket biztosító számlacsomagokkal rendelkezik; 53 százaléka további számlacsomagokat használ, ők a bankolási szokásaiktól függően érzékelhetik a díjemelést.

Az UniCredit hangsúlyozta,

a tudatosság erősödésére számít, mint minden más szektorban, ahol az infláció következtében áremelésre kényszerültek a szolgáltatók. Ügyfeleik várhatóan a kedvezményes vagy díjmentes lehetőségeket kihasználva veszik majd igénybe a pénzügyi szolgáltatásokat, és így tovább emelkedik majd a digitális csatornát előnyben részesítők aránya.

Raiffeisen: akár díjmentes bankolás

A lakossági számlacsomagok többsége továbbra is 0 forintos számlavezetési díjjal, az eddig megszokott feltételekkel vehetők igénybe a Raiffeisennél április 1- től is, a bank ügyfeleinek legnagyobb része átlagos használat mellett továbbra is akár teljesen díjmentesen bankolhat – közölte a vállalat, amely mindössze 10 százalékkal emeli meg az elektronikus csatornákon beadott és teljesült eseti átutalások díját, de ez is csak azokra az ügyfelekre vonatkozik, akiknek ezt számlacsomagjuk nem biztosítja ingyenesen.

„A lakossági és kisvállalati ügyfelek döntő részénél az általuk igénybe vett kedvezményes ajánlatoknak köszönhetően gyakorlatilag nincs drágulás. Egyre kisebb azon ügyfelek aránya, akik olyan számlaterméket vesznek igénybe, amelyhez nem tartoznak kedvezményes vagy díjmentes ajánlatok” – közölte a Raiffeisen, amely a kedvezményes csomagokon kívüli díjakat az aktuális fogyasztói árindex mértékével korrigálja. A cég megjegyezte, az utóbbi évek tapasztalatai alapján árazási különbségért kevesen váltanak bankot.

CIB: brutálisan megugró költségek

A CIB Bank – amely várhatóan a következő napokban ad ki közleményt a díjváltoztatásokról – érdeklődésünkre rámutatott, a magas infláció a megemelkedett költségeken keresztül érintette a pénzintézet működését.

A személyi jellegű ráfordítások emelkedése mellett a bank által igénybe vett szolgáltatások költségei is nagymértékben megugrottak, például az IT 28; a fűtés, világítás 48; a nyomtatási és irodaszerköltségek 45; a pénzszállítás pedig 21 százalékkal.

Gránit Bank: tíz éve nincs emelés

A Gránit Bank több mint 10 éve nem módosította a legkeresettebb számlacsomagjainak díját, amelyek között több, feltétel nélkül havidíjmentes számlacsomag is található. A pénzintézet emellett 6-tól 26 éves korig díjmentesen nyújtja a bankkártyát, a standard és prémium bankkártyák éves díjai pedig az összes többi bankszámlánál is kedvezőek.

A vállalat megjegyezte, számos banki szolgáltatást díjmentesen vehetnek igénybe az ügyfelei, az applikációjában például költségek nélkül lehet devizapiaci középárfolyamon, azonnal eurót, dollárt, svájci frankot és angol fontot váltani, valamint díjmentes a lakossági értékpapírszámla-vezetés és az állampapír-vásárlás.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 119 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lacika-985
2024. március 25. 09:19
A bank a saját busás hasznát nézi , a többi mint üres reklám a hülyék megfogására . Miért adnám a saját munkámmal megkeresett pénzemet egy banknak hogy aztán ne juthassak hozzá amikor akarom és miért fizessek jutalékot azért hogy a bank használja , kamatoztassa saját részre a pénzemet ?
Patika
2024. március 25. 07:16
Így küzdenek a bankok az ügyfelekért az áremelés árnyékában – értem Ha nem tudsz félretenni, attól még legyen fizetős bankkártyád, folyószámlád amin tranzakciók díjait nyilvántarthatjuk magunknak. Ne használj készpénzt, jövedelmedet utaltasd át, hogy első követelőként érvényesíthessük promt inkasszós követeléseinket. A végrehajtók horrordíjait így elsőre kikerülheted, főként ha másodiknak adnak be elavuilt sorbanálló olyan követeléseket, amikről a közjegyző tíz évvel azelőtt rendelkezett mielőtt most ők felvásárolgatták egymásközt pörgetve a már beszedetteket is.
palicsi-2
2024. március 25. 06:17
A tavaly a bankok, már emelték a díjjaikat! Most ismét emelnek? Mi fizessünk meg az árát annak, hogy a külföldi anyabankoknál, ne kelljen nekik díjat emelni?
files32
2024. március 25. 06:17
Akkor mégis rá lehet terhelni az ügyfelekre a plusz költségeket? Nem ez volt megbeszélve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!