Oroszországnak több volt szovjet tagköztársasággal van államközi viszonya. A legnagyobb keret a Független Államok Közössége (CIS), amelynek tagjai Oroszországon és Belaruszon kívül Örményország, Kirgizisztán, Kazahsztán, Tádzsikisztán, Üzbegisztán, Moldova és Azerbajdzsán. A második héj a FÁK szabadkereskedelmi övezete (CISFTA), amelynek a fenti államok közül csak Azerbajdzsán nem a tagja. A következő réteg a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezete (CSTO), amelynek a fenti államok közül Üzbegisztán, Moldova és Azerbajdzsán nem tagja, majd az Eurázsiai Gazdasági Unió (EEU), amelynek tagjai Oroszországon és Belaruszon kívül Örményország, Kirgizisztán, Kazahsztán, és végül
a legszorosabb szövetségi mag, az orosz-belarusz unió.
Belarusz 1995-ben kötött katonai megállapodást, amelynek értelmében orosz katonák állomásozhatnak az ország területén. 1998 óta gazdasági uniót alkot Oroszországgal, ezzel egy időben a politikai unió, a szövetségi állam, egyfajta konföderáció kereteiről is megszülettek a tervek, és 1999 végén a felek aláírták az unióról szóló egyezményt, amely az egykori Szovjetunió mintájára két tagköztársaság közötti szövetségi állami státuszt kreált, saját állami szervekkel, törvényhozással, büdzsével, katonai-hírszerzési együttműködéssel.
Ám sem a két állam lakossága, sem a két ország politikai vezetése nem állt végül az unió továbbépítése mellé, így a projekt évtizedek óta egy meglévő állami keret igazi tartalom nélkül. Nemcsak a politikai unió terve, de a vámunió megvalósítása sem sikerült, bár Moldova, Kirgizisztán és Kazahsztán a múlt egy adott pontján érdeklődött a csatlakozás iránt.
Aljakszandr Lukasenka, aki 1994 óta megszakítás nélkül áll a kelet-európai volt szovjet köztársaság élén,